Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 11:27

20
اردیبهشت
آشنایی با فواید رايحه‌ درمانی و ماساژ درمانی

آشنایی با فواید رايحه‌ درمانی و ماساژ درمانی

رایحه‌های دل‌انگیز روغن گل رز تأثیر عمیقی روی احساسات می‌گذارد، به طوری كه قلب پر از عشق و دوست داشتن می‌شود! همچنین احساساتی مثل غم و اندوه، افسردگی، حسادت، تنفر و ... را كاهش می‌دهد.

به قلم : دكتر الهام اميرآذر؛ طب سوزنی و ليزر درمانی

 

روغن‌های دارویی (عطر)

تحریریه زندگی آنلاین :  غلظت این روغن‌ها بسیار زیاد است. همیشه باید آنها را با یك نوع روغن حامل تركیب كنید؛ به گونه‌ای كه میزان رقیق بودن آن برای ماساژ مفید باشد. تعدادی از این روغن‌های دارویی در برخی مواقع به تنهایی و با همان غلظت بالا استفاده می‌شوند؛ مثلا وقتی می‌خواهیم به عنوان ضماد روی جراحت‌هایی نظیر نیش زنبور، بریدگی‌یا یا سوختگی‌ها به كار بریم. مقدار روغن دارویی موجود در یك تركیب معمولاً بین 1 تا 3 درصد از كل تركیب می‌باشد. دستورالعمل ساده زیر مفید است:

1 قاشق چایخوری روغن حامل (5 سی‌سی ) با 102 قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

1 قاشق مرباخوری روغن حامل (10 سی‌سی) با 403 قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

1 قاشق غذاخوری روغن حامل (15 سی‌سی) با 5 قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

برای ماساژ كل بدن به 20 سی‌سی روغن نیاز است كه می‌توان به آن 6 تا 8 قطره روغن دارویی خالص اضافه كرد.

روغن‌های دارویی را همیشه باید در بطری‌های شیشه‌ای تیره رنگ و دور از نور نگهداری كرد (نور خورشید آنها را فاسد می‌كند). اگر بطری شیشه‌ای كهربایی حاوی روغن دارویی خالص را در جای سرد نگهداری كنید، تاریخ مصرف آن 2-3 سال خواهد بود. روغن‌های دارویی كه از مركبات تهیه می‌شوند (مثل لیمو)، كوتاه‌ترین تاریخ مصرف را دارند.

بیشتر بخوانید:

با کمک رایحه درمانی، سرحال تر شوید و بهتر زندگی کنید

 

 

روغن ترنج

ضدافسردگی و دلشوره، ضدعفونی كننده (نفخ، بی‌اشتهایی).  متعادل‌كننده،  شاداب‌كننده

روغن بابونه معطر رومی

خواص متعادل كننده، رفع‌كننده قرمزی و برطرف‌كننده التهاب، تسكین دهنده. این روغن به ویژه برای نوزادان و افراد حساس برای درمان كمكی آسم، قولنج، عفونت و مشكلات پوستی بدخلقی و عصبانیت مناسب است حاوی ماده ضدالتهاب آزولین می‌باشد، برای برطرف كردن كولیت (التهاب روده) گاستریت (التهاب معده) و درماتیت (التهاب پوست) بسیار نافع است. اثر تسكین‌دهنده آن روی اعصاب زبانزد همگان است و به رفع دلشوره كمك می‌كند (چای بابونه برای بی‌خوابی و افسردگی بسیار عالی است).  خاصیت تسكین‌دهندگی درد را دارد (درد كمر- گوش- سردرد- درد دندان و ...) برای رفع اختلالات پریودی در خانم‌ها بسیار مفید است (قاعدگی دردناك، یائسگی، ازدیاد خون قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی) روغن بابونه مقدار هورمون‌ها را متعادل كرده، درد هنگام خونروش را برطرف می‌كند و سیكل قاعدگی را تنظیم می‌كند. روغن سرو
قابض و مانع ترشح، ركم كننده مایعات و احیاكننده سلامتی، برای كم كردن ورم، باد بدن، درمان شب ادراری اگر به آرامی روی پوست نوازش شود، می‌تواند واریس را درمان كند.!  

روغن اكالیپتوس

برای بخور و ماساژ سینه (جهت رفع اختلالات تنفسی نظیر آسم و سرماخوردگی و سرفه و سینوزیت و عفونت گلو) فوق‌العاده مناسب است. مسكن دردهای ناشی از التهاب مفاصل، دردهای ماهیچه‌ای و روماتیسمی بوده و برای تحریك مغز و قدرت تمركز مفید است.

تذكر: برای كودكان و نوزادان استفاده نشود. 

روغن كندر

خلط‌آور، نشاط‌آور، شفابخش و جوان‌كننده و كاهش دلشوره، اضطراب و آسیب‌های روحی گذشته.  

بیشتر بخوانید:

انواع عود چیست و هر کدام چه طبعی دارند؟

 

 

 

روغن گل شمعدانی

برطرف كننده دلشوره و اضطراب است، حالت‌های عصبی، مشكلات قاعدگی را برطرف می‌كند و دفع كننده سموم می‌باشد. 

روغن گل یاس (جاسمین)

احساس خوش‌بینی و اعتماد به نفس در فرد ایجاد می‌كند، برای رفع خونسردی و بی‌تفاوتی نیز مناسب است. هنگام زایمان در عین افزایش انقباض، درد را كاهش می‌دهد و پس از زایمان سبب افزایش شیر مادر می‌شود. برای تقویت قوای جنسی در مردان و زنان، همچنین برای برطرف كردن ترك‌های پوست هم مفید است و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. 

روغن اسطوخدوس (لاواندو)

رایحه خوشبوی این روغن درمان عالی برای رفع افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی است. 
برای درمان فشار خون بالا، درد كمر، التهاب مفاصل، روماتیسم، رگ به رگ شدگی و گرفتگی ماهیچه‌های گردن مناسب می‌باشد. همچنین برای بیماری‌های پوستی كبودی، اگزما، آكنه، پسوریازیس  ... مفید است. 

روغن لیمو (لیمون)

برای درمان حالت اسیدی معده توصیه می‌شود. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و انرژی را به بدن باز می‌گرداند. همچنین به درمان پوست و موی چرب، زگیل و ... كمك می‌كند. 
خاصیت قلیایی دارد، ضدعفونی كننده است و دستگاه گردش خون را تحریك و خون را رقیق می‌كند. (همراه با روغن سرو برای واریس مناسب است) – ماساژ به آرامی باشد.

احتیاط: پس از درمان با این روغن محل درمان تا مدتی نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد. 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

 

 

 

 

روغن بهار نارنج

یكی از مؤثرترین داروهای ضدافسردگی است و برای رفع انواع مشكلات عصبی مفید می‌باشد.  دلشوره، غش و شوك را برطرف می‌سازد. (برای معتادان هم مفید است)  برای قولنج عصبی، سوءهاضمه عصبی و كولیت روده نیز مناسب می‌باشد.

روغن نعناع

روی دستگاه گوارش تاثیر بسیاری دارد و به رفع حالت تهوع و اسهال و یبوست كمك می‌كند. اسپاسم و درد معده و روده را نیز برطرف می‌كند. 
درمان  و تسكین انواع سردرد‌ها و میگرن (به خصوص وقتی علت آن گرسنگی باشد) است.

احتیاط: آن را از داروهای هومیوپاتی دور نگه دارید. برای كودكان و نوزادان و دوران شیردهی مناسب نیست. 

روغن گل رز (رزاسه)

رایحه‌های دل‌انگیز آن تأثیر عمیقی روی احساسات می‌گذارد، به طوری كه قلب پر از عشق و دوست داشتن می‌شود! همچنین احساساتی مثل غم و اندوه، افسردگی، حسادت، تنفر و ... را كاهش می‌دهد. برای تنظیم سیكل قاعدگی خانم‌ها، پاكسازی و تقویت رحم و داروی سودمندی برای یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. سبب كاهش سیاهرگ‌های ظریف می‌شود و برای افزایش میل جنسی در خانم‌ها و آقایان مناسب است. 

روغن‌ رزماری

برای رفع دردهای ماهیچه‌ای آرتریت (التهاب مفاصل)- نقرس، روماتیسم و گرفتگی ماهیچه‌ها مناسب می‌باشد. برای یبوست، نفخ معده، چاقی و سلولیت، مشكلات كبدی، رشد و تقویت موها مفید است و شوره سر را از بین می‌برد. 
احتیاط: برای افراد مبتلا به صرع و در دوران بارداری استفاده نشود. 

بیشتربخوانید:

خواص و عوارض روغن یلانگ یلانگ

 

 

 

روغن كنجد

رنگ آن طلایی تا زیتونی است و طعم مطبوع كنجد را دارد و حاوی آنتی‌‌اكسیدان طبیعی و سرشار از ویتامین E است و از سرطان پیشگیری می‌كند. همچنین برای قلب و مغز و بهبود عرق‌سوز مفید است و ماساژ آن موجب درخشندگی و نرم شدن پوست می‌شود.

روغن زیره 

طبق تجربه شخصی هر زمان كه برای ماساژ موضع مبتلا به سلولیت از این روغن استفاده و بلافاصله برای بیمار طب‌سوزنی انجام شود، سلولیت درجه 2 و 3 (به خصوص در پهلوی ران‌ها و باسن) كه بسیار سفت و سخت بوده به تدریج نرم و شل می‌شود و پس از جلسات متوالی – بدون نیاز به جراحی- تاثیرات درمانی چشمگیری به دست می‌آید. روغن زیره برای كسانی كه رسوب بلغم در معده دارند و غذای‌شان درست هضم نمی‌شود، برای افراد چاق، برای نفخ شكم، تقویت معده و لاغری ملایم بسیار مفید است. گرم كننده بدن و دستگاه گوارش است. ماساژ موضعی روی شكم برای كسانی كه سوء هاضمه دارند (بعد از غذا با حركات نوازشی ملایم) مفید می‌باشد. 

روغن سیاهدانه

روغنی است با طبیعت گرم و خشك و به رنگ سبز تیره تا قرمز. به سالار روغن‌ها مشهور است و پیامبر به آن حب‌البركت می‌گفتند. ضد حساسیت فصلی و برای سینوزیت بسیار مفید است، برای دردهای بدن، گرفتگی‌های ماهیچه‌ای، ازدیاد قوه باء، درد زانو، محكم كردن ریشه مو، شفاف و نرم كردن موی سر و جلوگیری از ریزش مو مناسب می‌باشد. 

سایر روغن‌ها

روغن‌های معطر دیگری كه قابل استفاده و در دسترس هستند و شما می‌توانید از خواص معجزه‌آسای آنها استفاده كنید، عبارتند از: بنفشه، رازیانه، گل سرخ، جوانه گندم، آویشن، سداب، شاهدانه، بذر كتان، فندق، زنجبیل، دارچین، مرزه، روغن سقز و روغن خشخاش. روغن مركب (شامل سقز، زنجبیل و خشخاش) برای مفاصل عالی است.

 

برچسب ها: ماساژ درمانی، ماساژ، طب مکمل، روغن گیاهی، روغن اكالیپتوس، روغن لیمو، روغن اسطوخدوس، دكتر الهام اميرآذر، رایحه درمانی، روغن های دارویی، روغن های ماساژ درمانی تعداد بازديد: 2215 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز