Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:45

16
آبان
درباره Q10 بیشتر بدانیم

درباره Q10 بیشتر بدانیم

بدن شما آن را تولید و از آن برای ساخت آدنوزین‌تری فسفات استفاده می‌‌نماید. محققان مدت زمان زیادی را صرف تحقیق درباره این ماده غذایی جذاب نموده‌اند. برخی مطالعات حتی حدس می‌‌زنند که افزایش سطح این آنتی اکسیدان می‌‌تواند حدود نه سال به طول زندگی فرد اضافه ن

نیکی پاک‌بین – کارشناس ارشد بیولوژی

کوآنزیمQ10 یکی از آنتی اکسیدان‌‌های مورد علاقه پژوهشگران و دانشمندان است‌. این ویتامین بطور طبیعی در سلول‌‌های بدن شما یافت می‌شود. بدن شما آن را تولید و از آن برای ساخت آدنوزین‌تری فسفات استفاده می‌‌نماید. محققان مدت زمان زیادی را صرف تحقیق درباره این ماده غذایی جذاب نموده‌اند. برخی مطالعات حتی حدس می‌‌زنند که افزایش سطح این آنتی اکسیدان می‌‌تواند حدود نه سال به طول زندگی فرد اضافه نماید.

کوآنزیمQ10 می‌‌تواند دربدن شما به دو فرم مشاهده شود.

اوبی‌کینول: فرم اکسید شده کوآنزیماست که در بدن متابولیزه می‌‌شود و دوباره به شکل آنتی اکسیدانی کوآنزیمQ10 در می‌‌آیدکه اوبی‌کینول نامیده می‌‌شود.

اوبی‌کینول: فرم آنتی اکسیدانی کوآنزیماست که قادر به از بین بردن رادیکال‌‌های آزاد و حفاظت از DNA پروتئین‌‌ها و لیپو پروتئین‌‌های با چگالی پایین {مانند LDL} در برابر آسیب‌‌های اکسیداتیو است.

کوآنزیمQ10 به منظور تبدیل غذا به انرژی برای بدن لازم است. قدرت آنتی اکسیدانی بالای این کوآنزیممی‌‌تواند از سلول‌‌ها و DNA در برابر اکسیداسیون رادیکال‌‌های آزاد محافظت نماید. رفع اثرات ناشی از کهولت سن و کاهش خطر مشکلات جدی سلامت مانند بیماری‌‌های قلبی و سرطان از دیگر اثرات آن است.

خوب است بدانید قدرت کوآنزیم‌‌های Q10 به دلیل توانایی آن‌‌ها در تولیدانرژیدرسلول، فعالیت به عنوان آنتی‌اکسیدانهای با نقش محافظتی و پیشگیری از تشکیل لخته‌‌های خونی است.

کوآنزیمQ10 به مقدار زیاد در اندام‌‌هایی مانند: قلب، کبد، پانکراس و کلیه‌‌ها یافت می‌‌شود. همه این اندام‌‌ها نیاز به انرژی بالایی دارند و برای عملکرد بهینه خود به حضور فعال این آنتی اکسیدان و نقش حمایتی آن تکیه می‌‌کنند.

کوآنزیمQ10 نه تن‌ها چرخه سلامت را حمایت می‌‌کند بلکه وجود آن برای عملکرد بهینه عضلات قلب نیز امری حیاتی و کاملا ضروری است.

کوآنزیمQ10 و مشکلات قلبی

پژوهشگران در این رابطه به مشاهده جالبی در مورد ارتباط کوآنزیمQ10 با قلب رسیدند. سطح کوآنزیمQ10 در ماهیچه قلب بیمارانی که مشکل قلبی دارندبطور طبیعی پایین تر است. این کاهش سطح با افزایش مشکل قلبی، بیشتر خود رانشان می‌‌دهد.

بارها از استاتین‌‌ها { داروی خاص پایین آورنده LDL} برای معالجه بیماران با مشکلات قلبی استفاده شده است. چرا که آنها قادر به بلاک کردن سنتز کلسترول هستند. اما از سویی دیگر سنتز کو آنزیم Q10 را هم مانع می‌‌شوند.

در مطالعه دیگری که بر روی بیماران قلبی انجام گردید محققان دریافتند که کوآنزیممحافظ قلب، مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی را به نصف کاهش داده است.

کوآنزیمQ10 آنتی اکسیدانی است که از همه سلول‌‌های بدن شما محافظت می‌‌نماید. می‌‌تواند مانع اکسیداسیون رادیکال‌‌های آزاد و التهابات ناشی از آن و باعث شناسایی علل تعدادی از مشکلات عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر شود. در بیماران دیابتی مصرف مکمل کوآنزیمQ10 ممکن است علاوه بر بهبود سلامت قلب در آنها به رفع مشکل فشار‌خون بالا و قند‌خون در این رابطه کمک کند.

افزایش طول عمر

فراموش نشود کوآنزیمQ10 خصوصیات قدرتمند ضد پیری دارد و حتی ممکن است باعث طول عمر بشود.

این مساله به فوائد و نقش ضروری آن در سلامت قلب که باعث زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری می‌‌شود و توانایی آن در کمک به میتو کندری‌‌ها در مصرف موثرتر انرژی سلولی مربوط می‌‌شود.

دانشمندان می‌‌گویند که آسیب‌‌های وارده ناشی از رادیکال‌‌های آزاد بر میتوکندری‌‌های سلول‌‌ها، ریشه اصلی سالخوردگی است. بنابراین نقش حفاظتی، حیاتی کوآنزیمQ10 از میتوکندری‌‌های سلول‌‌ها ممکن است راهی به سوی عمری طولانی‌تر باشد.

از آنجا که کوآنزیمQ10 به میتوکندری‌‌ها در مصرف بهتر انرژی کمک می‌‌کند، آسیب‌‌ها و اثرات ناشی از بیماری‌‌های مربوط به مراحل سالخوردگی را با این کار خود تقریبا متوقف می‌‌نماید. به گفته محققان زمانیکه میزان دریافت کوآنزیم به 25 درصدکاهش می‌یابد، عملکرد آن دچار آسیب می‌شود.

و اگر این‌ کاهش به هفتادوپنج درصد برسد می‌تواند باعث‌آسیب‌های جبران‌ناپذیری‌ به بافت یا حتی مرگ آن شود.

 

مشکل بزرگ کوآنزیمQ10

بدن شما هرروز نیازمند مقادیر فراوانی کوآنزیمQ10 بمنظور سلامت سلول‌‌ها و محافظت در برابر آسیب‌‌های احتمالی است. همچنین بمنظور ضربان‌‌های بهتر قلب و کاهش اثرات مراحل سالخوردگی و پیری به این آنتی اکسیدان حیاتی وابسته است.

و اما مشکل:

سطوح کوآنزیمQ10 در بدن بطور طبیعی با افزایش سن کم و کمتر می‌‌شود. وقتی جوان هستید بدن شما مقادیر لازم آن را تولید می‌‌کند. اما پس از گذشت سال‌‌ها و ورود به سالخوردگی در اثر استرس و افزایش سن، سطوح کوآنزیم به شدت رو به افول می‌‌نهد.

در بیست سالگی {سنی که هیچکس در آن زمان به فکر مصرف مکمل آن نیست} قلب، بیشترین مقدار کوآنزیمQ10 را نسبت به دیگر اندام‌‌های بدن دارد. در هشتاد سالگی، سطوح کوآنزیمQ10 در قلب به نصف تقلیل می‌‌یابد و باعث بروز عوارضی در سلامت سلول‌‌ها می‌‌گردد.

همزمان با کاهش میزان کوآنزیمQ10 و افزایش سن، بدن شما قادر به تولید انرژی لازم برای عملکرد بهینه خود نمی‌باشد. بتدریج سلول‌‌ها در برابر رادیکال‌‌های آزاد آسیب‌پذیر شده، بیماری‌‌ها بروز پیدا می‌‌کنند. اینجاست که بدن شما نیازمند کوآنزیم بیشتر و مقادیر فراوان‌تری از آن است.

که با مصرف مکمل می‌‌توان به آن کمک کرد. اما یکی از بزرگترین معایب در دریافت مکمل کوآنزیماین است که جذب آن برای بدن بسیار سخت است. کوآنزیمQ10 قادر به حل شدن کامل در دستگاه گوارش نیست. بنابر این اگر بدن شما قادر به جذب آن نباشد پس دریافت آن هم فایده‌ای ندارد.

همانگونه که گفتیم اوبی‌کینول شکل آنتی اکسیدانی این کوآنزیم در بدن است که در مقایسه با کوآنزیمQ10 معمولی 8 برابر بهتر جذب بدن می‌‌شود و این مشکل را تا حدودی مرتفع می‌‌نماید.

کوآنزیمQ10 به دلیل فوائد غیر قابل انکارش در سلامت یکی از مکمل‌‌های محبوب در دسترس امروزی است. در نظر داشته باشید در صورت مشورت با پزشک خود، بهترین فرم آن را همیشه تهیه نمایید.

اوبی کینول در دسترس ترین شکل کوآنزیم برای استفاده بدن شماست. اگر عمر طولانی می‌‌خواهید و تمایل دارید از سلامت خود لذت ببرید، بخصوص اگر در معرض مشکلات قلبی هستید مصرف اوبی کینول روزانه چیزی است که سلول‌‌های بدن شما به آن نیاز دارد.

 

منابع غذایی غنی این ویتامین عبارتند از ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، دل و جگر و قلوه سایر منابع آن شامل: غلات سبوس‌دار، آجیل، جوانه گندم، تخم‌مرغ اسفناج و براکلی است

 

 

 

برچسب ها: آنتی اکسیدان، کوآنزیم Q10، فسفات، q10، کوآنزیم q10 برای پوست، اوبی‌کینول تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز