این بدان معناست که در کارزار خرید و فروش حضوری علاوه بر دکور و چیدمان فروشگاه نحوه برخورد و ترفندهای فروشندگان هم در جلب نظر مشتری اهمیت فراوانی دارد. اما زمانی که شما یک کسب و کار فروش آنلاین دارید، به صورت مستقیم به مشتری دسترسی ندارید و از ترفند دکور و چیدمان فروشگاه هم نمی توانید استفاده کنید برای جذب مشتری از چه روش هایی می توانید استفاده کنید؟
۱- تصویرسازی جذاب
یکی از مهم ترین ترفندهای روانشناسی جذب مشتری تصویرسازی فروشنده برای اوست. تصاویر بزرگ و هیجان انگیز در این رابطه دو طرفه مدرن اهمیت فراوانی دارد. در واقع طراحی زیبا و مرتبط با محصولی که میفروشید نقش فراوانی در موفقیت فروشنده برای جلب نظر مشتری دارد.
فراموش نکنید که اغلب مشتری ها در ۳ ثانیه نخست تصمیم می گیرند از سایت شما خرید کنند یا خیر. اگر ظاهر فروشگاه آنلاین شما جذاب و هیجان انگیز نباشد قطعا مشتری پا پس می کشد. مثلا اگر فروشنده صابون هستید استفاده از تصویر یک فرد مشهور روی جعبه صابون چندان برای مشتری ها جذاب نیست.
در عوض استفاده از حالات مختلف انسانی مثل خشم، تعجب، اشتیاق و هیجان تاثیر بیشتری برای جذب مشتری جهت خرید یک بسته صابون دارد. در زمینه فروش لوازم ورزشی تصاویر اکشن و ورزشی تاثیر بیشتری از تصویر شرکت ورزشکاران در یک کنفرانس خبری دارد. در کسب و کار آنلاین «ترفند لینک» را فراموش نکنید.
اغلب مشتری ها در ۳ ثانیه نخست تصمیم می گیرند از سایت شما خرید کنند یا خیر
در حقیقت استفاده از لینک ها و پیوندهای جذاب که معمولا گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار داده است یک ترفند روانشناسی کارساز است که سبب جذابیت خرید آنلاین و در نتیجه جذب مشتری در خرید آنلاین می شود استفاده از تصاویر عجیب و غریب یا جذاب افراد مشهور است. فراموش نکنید که همیشه مطالب را با استفاده از عکس منتشر کنید. عکس ها ۵۰% بیشتر از بقیه اجزای سایت فروش شما ایجاد سرگرمی میکنند.
۲- اعتبار برند
حقیقت این است که اعتبار به صورت اتوماتیک از طریق ارتباط به دست می آید. استفاده از برندها و مارک های شناخته شده برای تایید نام تجاری شما امری تاثیر گذار برای جذب مشتری در خرید آنلاین است.
حالا دیگر اغلب مردم برندها و مارک های معتبر را می شناسند و به این ترتیب به مجموعه شما بیشتر اعتماد میکنند. استفاده از برندها و مارک های معتبر در یک فروشگاه آنلاین شما یک ابزار استثنایی در دست دارید که شما می توانید به وسیله آن مشتری را متقاعد کنید که محصولات یا خدمات با کیفیتی ارائه می دهید. از کنار این ترفند به آسانی نگذرید و کمی به آن فکر کنید.
استفاده از مارک های شناخته شده برای تایید نام تجاری شما امری تاثیر گذار است
برای مثال اگر خودتان قصد خرید یک نرم افزار «ارتباط با مشتری» برای بخش تکنولوژی کسب و کارتان را داشته باشید چه چیزی باعث جذب شما به خرید از برندی مثل مایکروسافت میشود؟ در حقیقت نخستین فکری که از ذهن شما برای خرید این وسیله از این برند میگذرد خوش نامی و قابل اعتماد بودن محصولات این برند است. در واقع در گام نخست اینها نخستین افکاری هستند که هنگام خرید آنلاین از ذهن مشتری می گذرند و سبب جذب مشتری در خرید آنلاین میشوند.
۳- متفاوت صحبت کنید
با یک لحن متفاوت و از زاویه ای متفاوت نسبت به سایر فروشندگان آنلاین با مشتری صحبت کنید. مثلا نگویید که شما با پرداخت پول کمتر از نصف نسبت به فروشگاه های آنلاین دیگر این کالا را بخرید. خوب معمولا کمتر کسی این حرف را صد در صد باور می کند.
بهتر است مثلا با جملاتی شبیه به این جمله مشتری را برای خرید جذب کنید: «با این خرید میتوانید سود قابل قبولی داشته باشید و در واقع سرمایهگذاری کنید». در مورد کیفیت محصول و اینکه این محصول چقدر می تواند برایشان جذاب باشد صحبت کنید. برای مثال یک فروشنده آنلاین ماشین باید در مورد راحتی و دلپذیری فضای داخل ماشین صحبت کند و آنقدر این جملات قابل لمس باشند که خریدار در همان لحظه این راحتی را احساس کند.
طبیعتا برای یک خریدار آنلاین اتومبیل ظاهر و رخ آن هم اهمیت دارد. پس با کلمات جذاب حس بصری و دیداری خریدار را تحریک کنید و از دیزاین و طراحی منحصر به فرد اتومبیل به نحوی صحبت کنید که زیبایی و زرق و برق ماشین از پشت مانیتور به اصطلاح چشم خریدار آنلاین را بگیرد.
اما چگونه میتوان به صورت عملی از این ترفند روانشناسی استفاده کرد و سبب جذب مشتری در خرید آنلاین شد؟ شما باید از الفاظ جذاب استفاده کنید. برای مثال به جای اینکه بگویید: «از ما اتومبیل بخرید، کیفیت داخلی اتومبیلهای ما بینظیر است» باید چاشنی و جذابیت کلمات را بیشتر کنید. مثلا این جمله بهتر است: «رانندگی با سری جدید اتومبیلهای BMW یعنی راحتی و کارایی». به این ترتیب شما به صورت مستقیم از مشتری نمیخواهید که اتومبیل شرکت شما را بخرد و به جای تمرکز کردن روی این مسئله در مورد اینکه محصول شما چقدر جذاب است صحبت میکنید. به این ترتیب اگر مشتری در دام جذابیت اتومبیل شرکت شما افتاد شما در کار خود موفق بودهاید.
۴- صحبت های خود را به مزایای برجسته محصول محدود کنید
همیشه مهمترین مزیت کالای خود را تا آنجا که ممکن است در بوق و کرنا کنید. این مسئله یکی از مهمترین ترفندهای روانشناسی فروش است و البته نکته ای است که اغلب مردم دوست دارند آن را نادیده بگیرند.
مهمترین مزیت کالای خود را تا آنجا که ممکن است در بوق و کرنا کنید
شما نیاز دارید که در همه جا به منافع برند خود بپردازید پس در شبکه های اجتماعی و هر کجا که به نظر می رسد بهتر و بیشتر می توانید محصول و برند خود را به مردم معرفی کنید از این کار غفلت نکنید. این یکی از مهم ترین ترفندهای جذب مشتری در خرید آنلاین است و مردم را به برند شما علاقه مند می کند چون افراد همواره علاقمند به اطلاعات بیشتر و بهتر و جذاب تر هستند.
۵- رضایت مشتری را جلب کنید
میدانستید محدوده حافظه ما در حوزه مسائل مربوط به تبلیغات از حافظه ماهی قرمز هم کوتاهتر است؟ خب این خیلی ترسناک است به خصوص اگر شما وبسایت ضعیف با کیفیتی پایینی دارید که زمان زیادی بازدیدکنندگان را معطل میکند و وقت شان را می گیرد. یادتان باشد مردم فشار و استرس را دوست ندارند بنابراین فضای سایت شما به گونه ای باشد که این احساس را از بین ببرد.
در حقیقت یکی از ترفندهای جذب مشتری در خرید آنلاین ایجاد راحتی برای مشتری است. به عقیده کارشناسان بازاریابی هیچ تبلیغی برای برند شما موثرتر از «مشتری راضی» نیست. اگر مشتری از خرید از فروشگاه شما برای بار نخست رضایت داشته باشد بار دیگر به شما رجوع می کند.
از ترفندهای جذب مشتری در خرید آنلاین ایجاد راحتی برای مشتری است
فراموش نکنید که مشتری بیشتر به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف شماست تا نقاط قوت. از سوی دیگر برای جلب رضایت مشتری آنلاین خدماتی که شما ارائه می دهید بیشتر از خرید اهمیت دارد. اگر مشتری احساس کند با او بد رفتاری کرده اید، یا به سوالاتی که دارند با تاخیر و بی میلی پاسخ دهید قطعا او را از دست خواهید داد.
۶- بازاریابی رایانه ای اعتماد مشتری را بیشتر می کند
بازاریابی رایانهای شاید به نظر شما آخرین راهحل و ترفند برای جذب مشتری در خرید آنلاین باشد اما آن را دست کم نگیرید. بازاریابی رایانه ای خرج چندانی برای شما ندارد اما یک راهحل موثر در فروش آنلاین شماست. برای بازاریابی رایانه ای اطلاعات جدید محصول، اطلاعات مربوط به تخفیف ها و فروش های ویژه را از طریق ایمیل برای مشتری ها ارسال کنید.
حواس تان به مشتری هایی باشد که مدتی است از سایت شما بازدید نکرده یا خریدی انجام ندادهاند. از طریق فرستادن ایمیل و ارسال اطلاعاتی که گفته شد مشتری ها را ترغیب به بازدید از سایت کنید، این کار در بسیاری موارد سبب خرید آنلاین می شود. نیازی نیست برای جذب مشتری کوه را جا به جا کنید یا کارهای شگفت انگیز انجام دهید.
مشتری بیشتر به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف شماست تا نقاط قوت
کافی است خلاق باشید و راه ارتباطی مناسب با مشتری را با توجه به رده سنی و موقعیت اجتماعی محصولات خود پیدا کنید. اعتماد مشتریها را با پاسخگویی مناسب و به موقع، ارسال به موقع و دقیق سفارشات و عذرخواهی در صورت تاخیر، در نظر گرفتن هدایا برای مشتریان فعال، در نظر گرفتن هدایا در صورت تاخیر یا فرستادن اشتباه کالا و برقراری ارتباط تلفنی یا فرستادن پیامک و ایمیل جلب کنید.
منبع : blog.okcs.com