Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:07

1
بهمن
شیوه بهتر شدن وضع مالی در ۳۰ روز

شیوه بهتر شدن وضع مالی در ۳۰ روز

شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که برای خانه تکانی فصلی خود یک برنامه مفصل می‌چینند؛ اما چرا تا به حال به این فکر نکرده اید که به جای تمرکز روی خانه، به دنبال یک جهش بزرگ در وضعیت مالی خود باشید؟

در ادامه کارهای کوچکی به شما نشان می دهیم که با انجام  گام به گام آن ها در ۳۰ روز آینده می‌توانید وضعیت مالی خود را بهبود بخشید.

روز نخست: سه هدف اصلی خودتان را تعیین کنید

می خواهید با زندگی مالی خود چکار کنید؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که سه اولویت اول خود را یادداشت کنید این کار به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری برای ۳۰ روز پیش رو داشته باشید.

روز دوم: انگیزه های خود را موشکافی کنید

اهداف سه گانه خود را تعیین کردید، اما هنوز به نیروی محرکه ای نیاز دارید که در یک ماه آینده تقویتتان کند. مثلاً فرض کنیم هدف شما این باشد که یک بار برای همیشه از شر بدهی ها خلاص شوید.این هدف هیجان انگیزی است اما باید با خودتان فکر کنید که چرا چنین چیزی می‌خواهید. شاید خواسته واقعی شما این باشد که با پرداخت بدهی ها بتوانید از این به بعد پول های خود را برای گردش و سفر پس انداز کنید. بنابراین ببینید که رسیدن به این سه هدف، چه چیزهایی را در زندگی شما  تغییر خواهد داد، بدین ترتیب می‌توانید انگیزه های واقعی خود را پیدا کنید.

روز سوم: یک شبکه حمایتی ایجاد کنید

صحبت کردن در مورد مسائل مالی چندان ساده نیست، اما اگر اهداف و مسائل مالیتان را با افراد نزدیک و تاثیرگذار زندگی خود در میان نگذارید، آن ها به سختی می‌توانند از شما حمایت کنند.

روز چهارم: یک دفتر مالی روزانه داشته باشید

هر روز، هر پولی را که به دست می‌آورید یا خرج می‌کنید را یادداشت نمایید. در مورد پول هایی که خرج می‌کنید آیتم خریداری شده و مقدار و قیمت آن را هم بنویسید. برای این که بینش بهتری به دست آورید بهتر است یک خط راجع به این بنویسید که قبل و بعد از این خرید چه احساسی داشتید.

روز پنجم: چشم انداز مالی خود را دنبال کنید

حالا چیزهایی را که یادداشت کرده اید بررسی کنید. مسائلی که باید بررسی کنید این ها است:

آیا قبل از این که چیز خاصی بخرید احساس گناه می‌کردید؟ آیا عذاب وجدان موجب تردید شما در خرید شد؟ آیا حس می‌کردید پول کافی برای پرداخت ندارید؟ یادداشت کنید که چه زمان هایی نسبت به خریدهایی که می‌کردید احساس مثبتی داشتید و چه زمان حسی منفی به شما دست می‌داد.

 روز ششم: طرز صحبت کردنتان را در مورد پول عوض کنید

سخنان منفی که در مورد پول بر زبان می‌رانیم، مثل این که: هرگز از شر این همه بدهی راحت نخواهم شد، تبدیل به فرض های خودانجام می‌شوند. بهتر است صحبت های مثبت و امیدبخش را جایگزین این حرف ها کنید، مثلاً: من قصد دارم امسال تمام بدهی هایم را پرداخت کنم. سپس این سخنان مثبت را بنویسید و برای تحقق بخشیدن به آن ها برنامه ریزی کنید.

روز هفتم: فهرستی از مخارج تهیه کنید

تمام هزینه های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه خود را فهرست کنید. به عنوان مثال، مواد غذایی، پرداخت وام مسکن، وام های دانشجویی و … به دفتر مالی خود رجوع کنید تا به کمک آن این هزینه ها را در دسته های مشخصی قرار دهید.

روز هشتم: هزینه های قابل حذف را علامت گذاری کنید

نگاهی به خرج ها و بدهی های خود در دوماه اخیر بیندازید. حتی می‌توانید این موارد را در یک سال گذشته بررسی کنید. حال دفترچه مالی خود را نگاه کنید. چه چیزهایی هستند که برایشان هزینه کرده اید و آیا برایتان ارزشمند بودند؟ چه چیزهایی دیگر برای شما ارزشی ندارند؟ اگر متوجه شدید که مواردی وجود دارد که هم چنان برای آن هزینه می‌کنید، اما لذت و شادی سابق را در شما ایجاد نمی کنند، آن ها را علامت گذاری کنید. مثلاً حق اشتراک یک مجله قدیمی که مدت ها است مطالعه آن را کنار گذاشته اید.

روز نهم: فهرست خود را ارزیابی کنید

خرج های اضافه می‌تواند در درازمدت به مبالغ بزرگی تبدیل می‌شود. به طور مثال اگر روزی ۵ هزار تومان خرج کنید در پایان سال با مبلغ یک میلیون و ۸۲۵ هزار تومان روبرو هستید. لازم نیست این مقادیر را به طور دقیق حساب کنید، با تخمین زدن نیز می‌توانید به آسانی مخارج خود را در ۱۲ ماه آینده پیش بینی کنید.

روز دهم: اکنون محاسبات را انجام دهید

فرمول طلایی حسابداری شخصی چنین است: درآمد سالیانه – مبلغی که امید دارید پس انداز کنید = مخارج سالیانه. درآمد سالیانه شما آن چیزی است که پس از کسر مالیات و عوارض در حسابتان باقی می‌ماند.

روز یازدهم: ریخت و پاش ها را مشخص کنید

نگاهی به مخارجتان بیندازید و چیزهایی را پیدا کنید که صرف پول در آن ها می‌تواند در کوتاه مدت یا بلند مدت شادی بیشتری به شما هدیه کند. به طور مثال چندبار گردش در ماه به جای یک مسافرت طولانی.

روز دوازدهم: خلاقیت به خرج دهید

این امکان پذیر است که شادی های خود را افزایش دهید و در عین حال مخارجتان را پایین بیاورید. به عنوان مثال اگر شما وقت گذرانی با دوستانتان را دوست دارید اما نمی توانید از پس صورت حساب رستوران های گران قیمتی که با آن ها می‌روید برآیید، می‌توانید در خانه خود یک مهمانی کوچک برپا کنید؛ بدین ترتیب هم از مصاحبت با دوستانتان لذت می‌برید و هم در مخارجتان صرفه جویی کرده اید. تمام این کارها به خلاقیت خودتان بستگی دارد.

روز سیزدهم: با پول بازی کنید

طرح های هزینه ای که خیلی محدودکننده باشند، غیر عملی هستند. بخشی از پول خود را به کارهای مفرح و سرگرم کننده اختصاص دهید. (مثلاً بیرون غذا بخورید، این کار را به یک بازی تبدیل کنید و بخشی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید. می‌توانید هر هفته مبلغ مشخصی برای این فعالیت ها در نظر بگیرید و اگر چیزی از آن باقی ماند، پس اندازش کنید.

روز چهاردهم: فهرستی از تفریحات مقرون به صرفه تهیه کنید

کدام تفریحات و سرگرمی ها هستند که برای شما هزارتومان هم هزینه ایجاد نمی کنند؟ پیدا کردن این تفریحات آسان است، مثلاً خوردن یک لیوان چایی در کنار یک دوست، یا خواندن یک کتاب خوب. آن ها را یادداشت کنید و برایشان برنامه ریزی کنید. این طوری لازم نیست هرگاه بی حوصله می‌شوید حساب بانکی خود را خالی کنید.

روز پانزدهم: حواستان را جمع کنید

همیشه افراد، مکان ها یا موقعیت هایی وجود دارد که در آن ها بیش از حدی که باید پول خرج می‌کنید. چنین هزینه هایی می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند، اما مسئله مهم این است که به هر حال، آن ها برنامه ریزی های بودجه ای شما را به هم می‌ریزند.

روز شانزدهم: از خودتان گزارش بگیرید

در تقویم خود برنامه ریزی های دو هفته یکبار داشته باشید و هر بار در زمان مشخصی بررسی کنید که چقدر موفق شده اید به اهداف مالیتان برسید. همه چیز را در نظر بگیرید تا بتوانید پیشرفت خود را بسنجید ضمن این که باید تمام هزینه های ریز و درشت و هر قبضی را که باید پرداخت کنید را در نظر داشته باشید.

روز هفدهم: همه چیز را برآورد کنید

بررسی کنید که در حساب پس اندازتان چقدر پول دارید، سرمایه گذاری هایتان چقدر سودآور بوده، بیمه شما کی پرداخت می شود، وامی که گرفتید در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر از پول پیش خانه باقی مانده است؟ اطلاع از دارایی ها به شما کمک می‌کند ارزش خالص را برای خود حساب کنید. (ارزش خالص برابر است با کل دارایی ها منهای کل بدهی ها)

 روز هجدهم: حساب های خود را یکی کنید

جمع آوری دارایی ها سخت بود، مگر نه؟ دلیل این امر این است که بیشتر ما به مرور زمان تمایل بیشتری به جمع آوری حساب های بیشتر و مخارج بیشتر پیدا می‌کنیم. آیا حاضرید یکی از حساب های قدیمی خود را ببندید؟ یا مخارج خود را یک کاسه کنید؟ تمام این ها مربوط به ساده سازی است.

روز نوزدهم: پس اندازهای خود را تفکیک کنید

این که تمام پس انداز خود را به یک بانک بسپارید، کار معقولی نیست. نخست از این جهت که دسترسی به آن بسیار آسان خواهد بود و بحث دوم این که ممکن است نرخ بهره و شرایط بهتر بانک های دیگر را از دست بدهید.

روز بیستم: اول پس انداز کنید

احتمالاً شما نیز مانند بسیاری دیگر از مردم حقوق خود را دریافت می‌کنید، مخارج زندگی را پرداخت می کنید، قسط و وام هایتان را می‌پردازید و صبر می‌کنید تا ببینید در پایان ماه چقدر پول برایتان باقی مانده است تا پس انداز کنید. حالا اگر هیچ پولی برایتان باقی نمانده باشد چه؟

بهترین کار این است که از همان ابتدا مقداری از پول خود را پس انداز کنید، حتی اگر خیلی کم باشد. حتی بد نیست از خدمات بانکی جدید استفاده کنید و کاری کنید مبلغ مشخصی به صورت اتوماتیک به حساب پس اندازتان منتقل شود. مبلغی حتی در حد ۱۰ هزار تومان هم برای شروع خوب است.

روز بیست و یکم: برای مخارج خود برنامه ریزی کنید

بخشی از پس انداز خود را برای مخارج اضطراری در نظر بگیرید. اما توجه داشته باشید که هزینه های زیادی وجود دارد که کاملا قابل پیش بینی هستند. به عنوان مثال اگر میانگین مخارج شما برای عید نوروز ،۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد می‌دانید که هر ماه باید ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذارید تا در اسفندماه پول کافی در اختیار داشته باشید.

روز بیست و دوم: همه چیز را خودکار کنید

کاری کنید به محض واریز حقوق، مبالغی که لازم است پرداخت کنید از حسابتان کسر شود. این فقط شامل اقساط و صورت حساب ها نمی شود، بلکه تمام مخارجتان و حتی پولی که می‌خواهید برای جابه جایی محل زندگی پس انداز کنید را شامل می‌شود. این کار حتی برای پرداخت اجاره خانه هم عملی است. پس آن را هم مانند این پرداخت ها اتوماتیک کنید تا به محض واریز حقوقتان از حساب شما به حساب صاحب خانه منتقل شود.

روز بیست و سوم: از تمام مزایا استفاده کنید

وقتی به شغل جدیدی مشغول می‌شوید نیاز به آموختن خیلی چیزها دارید. اما مراقب باشید در این میان از آنچه واقعا به صلاحتان است غافل نشوید. بنابراین وقتی در شغلتان جا افتادید برگردید و همه چیز را بازنگری کنید. بدترین کاری که می‌توانید با پول خود انجام دهید این است که پولتان را همین طور بی کار درون کشو میز نگه دارید.

روز بیست و چهارم: به هزینه های اضافی نه بگویید

اگر با مخارج اضافه روبرو شدید در مورد آن ها شتاب زده عمل نکنید و سعی کنید برای پایین آوردن آن ها مذاکره کنید. ضمن این که همیشه باید بررسی کنید که کدام سرمایه گذاری برای شما ارزش آفرین تر است. بنابراین مراقب تمام اقدامات مالی خود باشید تا برایتان دردسرساز نشود.

روز بیست و پنجم: نیم نگاهی به گزارش اعتباری خود داشته باشید

اشتباهات ممکن است رخ دهند. می‌توانید گزارش های اعتباری خود را در سایت های مختلفی که برای این هدف طراحی شده اند وارد کنید. این سایت ها می‌توانند خطاهای محاسباتی شما را پیدا کنند، ضمن این که قادرند راهنمایی های مفیدی در اختیارتان قرار دهند.

روز بیست و ششم: به خوتان امتیاز بدهید

وضعیت خود را به صورت کمی هم بررسی کنید. اگر موفق به دریافت وامی با بهره پایین شده اید می‌توانید امتیاز بالایی برای خود در نظر بگیرید. به همین ترتیب پول خرج کردن های بی دلیل امتیاز شما را پایین خواهد آورد. چیزهای زیادی در این امتیاز دخیل هستند پس با دقت و منصفانه با خودتان برخورد کنید.

روز بیست و هفتم: به یاد داشته باشید که دارید فوق العاده عمل می‌کنید

فرقی نمی کند که در پی پیاده کردن یک طرح برای پرداخت بدهی ها باشید یا برای شروع یک سرمایه گذاری برنامه ریزی می‌کنید؛ این مهم است که آن را به طور کامل انجام دهید. حتی گام های کوچک مانند حذف خرج های اضافی روزانه هم می‌تواند نتایج بزرگی به بار آورد.

روز بیست و هشتم: کارهای ناتمام را انجام دهید

بایدها و نبایدهای مالی کمی استرس زا هستند. برای هرچیزی که به شما فشار می‌آورد زمانی را در تقویم خود در نظر بگیرید. شهریه های پرداخت شده و اقساط وام تسویه شده را مرور کنید، این کار احساس خوبی به شما می‌دهد.

روز بیست و نهم: موفقیت های خود را جشن بگیرید

وقتی به اهداف خود می‌رسید یک جشن کوچک برای خودتان بگیرید. البته حواستان باشد که خودتان را به گران ترین غذای رستوران مهمان نکنید!

روز سی ام: وضعیت را حفظ کنید

یک ماه تمام شد. حالا وقت آن رسیده که برنامه های بیشتری برای رسیدن به اهداف بزرگ تر بریزید و اقدامات بعدی خود را طراحی کنید.. شما یک بار در این کار موفق شده اید، پس این بار هم موفقیت در انتظار شما است.

حالا وقت آن رسیده که برنامه های بیشتری برای رسیدن به اهداف بزرگ تر بریزید

 

 منبع: blog.bamilo.com - بیتوته

برچسب ها: انرژی مثبت، قانون جذب، زندگی آنلاین، کسب درآمد، سرمایه گذاری، یک ماه پس انداز، اصول و نحوه پس انداز کردن، شیوه بهتر شدن وضع مالی، نحوه پس انداز در یک ماه، پس انداز کردن در 30 روز، راه های بهتر شدن وضع مالی، نکاتی برای پس انداز کردن، شیوه پس انداز کردن، جذب پول و سرمایه، سرمایه گذاری پر سود تعداد بازديد: 570 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز