Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:57

7
بهمن
چرا قیمت سکه و طلا افزایش می یابد؟

چرا قیمت سکه و طلا افزایش می یابد؟

افزایش محسوس قیمت سکه بهار آزادی در اولین روز هفته نشان داد روند رو به رشد طلا و سکه که از دو هفته گذشته آغاز شده ادامه دارد و قرار نیست به این زودی طلا دوباره ارزان شود.

هر ساله در آستانه سال جدید به صورت سنتی خانواده ها به خرید طلا و سکه روی می آورند. امسال اما با رشد عجیب قیمت ها در مقایسه با سال گذشته خریدن سکه و طلا به یکی از چالش های مهم اقتصادی خانواده ها ایرانی تبدیل شده است.

یکی از علتهای گران شدن قیمت سکه و طلا وابستگی آن به قیمت جهانی طلا است.  بر اساس گزارش ها نگرانی از ادامه تعطیلی دولت آمریکا درحالی که رشد اقتصادی در جهان کُند شده است، قیمت جهانی طلا را افزایش داده است. بر همین اساس هم پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه در بازار داخلی این هفته هم رویکردی افزایشی داشته باشد و سکه تمام بهار آزادی تا چند روز آینده در مرزهای بالای  4 میلیون تومان ماندگار شود.

در همین رابطه امروز در دومین هفته از بهمن ماه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایشی محسوس به آستانه ۴ میلیون و دویست هزار تومان رسید  و با افزایشی در حدود 100 هزار تومان نسبت به آخرین روز هفته گذشته به قیمت ۴ میلیون و 180 هزار تومان معامله می شود.

 در عین حال سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  امروز در بازار تهران هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و  ۳۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۷۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۰۳.۶ دلار معامله می‌شود.

 افزایش قیمت ها در بازار سکه و طلا، بنا بر اعلام فعالان بازار سبب افزایش تقاضا شده است. البته رشد تقاضا به ایام پایانی سال نیز مرتبط است.

در همین حال رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر را ناشی از چهار عامل دانست و اظهار داشت: حباب سکه در طول هفته گذشته با افزایش 120 هزار تومانی از ۳۸۰ هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده است.

محمد کشتی‌آرای در دلایل افزایش نرخ سکه و طلا در هفته اخیر گفت: عامل اول مربوط به روزهای پایانی سال و مطرح شدن تقاضای سنتی آخر سال توسط بخشی از خانواده‌ها و موسسات جهت دادن هدیه آخر سال است. عامل دیگر نیز افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است که همبستگی مثبت با نرخ سکه دارد.

وی ادامه داد: عامل سوم تقاضای پنهان است که ناشی از ترس افزایش قیمت در روزهای آتی است که موجب ایجاد روند صعودی در قیمت طلا می شود.

کشتی آرای عامل چهارم را تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ماه‌شمار کردن سپرده‌های کوتاه مدت دانست و افزود: این تصمیم موجب شد تا بخشی از نقدینگی موجود در بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود.

بر این اساس پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه این هفته هم رویکردی افزایشی داشته باشد و سکه تمام بهار آزادی تا چند روز آینده در مرزهای بالای  4 میلیون تومان ماندگار شود.

برچسب ها: زندگی آنلاین، قیمت سکه، قیمت طلا، قیمت سکه تمام، قیمت هر گرم طلا در بازار، افزایش قیمت سکه و طلا، قیمت لحظه ای سکه در بازار، قیمت ربع سکه، قیمت هرگرم طلای خام، قیمت شمش در بازار، دلیل گران شدن سکه، دلیل گران شدن طلا تعداد بازديد: 1619 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز