Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:50

14
اسفند
تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر بازار روغن در ایران‎

تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر بازار روغن در ایران‎

ابوالحسن خلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ روسیه و اوکراین باعث خواهد شد که ما در تامین روغن آفتاب گردان با چالش مواجه شویم؟ گفت: منابع تامین روغن ما متعدد هستند و اوج گیری تنش در اوکراین باعث کمبود نخواهد شد

به گزارش ایرنا : ابوالحسن خلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ روسیه و اوکراین باعث خواهد شد که ما در تامین روغن آفتاب گردان با چالش مواجه شویم؟ گفت: منابع تامین روغن ما متعدد هستند و اوج گیری تنش در اوکراین باعث کمبود نخواهد شد که ما در کشور با کمبودی مواجه شویم.


وی ذخایر استراتژیک روغن در کشور را قابل توجه خواند و بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ جهانی دانه‌های روغنی و سایر غلات افزایش پیدا کرده که این مسئله تنها بازار ما را با را چالش مواجه نخواهد و یک موضوع جهانی است.

خلیلی با معرفی منابع تامین روغن ایران، گفت: روسیه، اوکراین، مالزی جزو کشورهای تامین‌کننده روغن ما محسوب می‌شوند. همچنین دانه‌های روغنی از برزیل، کانادا و ورغن آفتابگردان از آرژانتین و اوکراین وارد کشور می‌شود.

تولید کمتر از 10 درصد روغن در کشور

همچنین در این رابطه داریوش محمودی دبیر پیشین انجمن صنفی روغن نباتی گفت: در شرایط فعلی ذخایر ما قابل توجه است و می‌توانیم نیاز خود را تا ماه‌های آینده تامین کنیم. ما در زمینه تامین روغن آفتابگردان به اوکراین وابسته هستیم که به نظر می‌رسد می‌توان این نیاز را از منابع دیگر تامین کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: می‌توانیم به امکانات روسیه در تامین روغن آفتابگردان بیشتر توجه کنیم. به نظر من نباید در این شرایط به این موضوعات بپردازیم چراکه تصور منفی و یا مثبت در بازار ایجاد کند و التهاب در بازار ایجاد شود.

محمودی با معرفی مسیرهای عمده واردات روغن، گفت: روغن آفتابگردان از روسیه و اوکراین، روغن با پایه پالم از مالزی، روغن با پایه سویا از آمریکایی جنوبی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از 10 درصد از نیاز ما در زمینه روغن در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: در زمینه روغن به دیگر کشورها وابسته هستیم.

دبیر پیشین انجمن صنفی روغن نباتی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان ترکیه را جایگزین اوکراین برای واردات روغن آفتابگردان کنیم؟ گفت: در شرایط فعلی شاید این امکان وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که ترکیه نیز تولیدکننده نیست و دانه‌های روغنی را از اوکراین وارد و آن را پالیش می‌کند.

به گفته وی؛ چالش در زمینه تامین روغن آفتابگردان جهانی است و تردید نداشته باشید که قیمت جهانی دانه‌های روغنی سویا و پالم نیز همچنان روند صعودی خواهند داشت.

محمودی در پایان ذخایر استراتژیک روغن را قابل توجه دانست و افزود: باید سیاست‌های دولت در زمینه تخصیص و تامین ارز برای واردات روغن سرعت بیشتری بگیرد. به نظر من بهتر است که روغن با ارز آزاد وارد شود و تجار خود اقدام به واردات کنند و منتظر دریافت ارز نمانند.

برچسب ها: روغن، جنگ، ایران، روسیه، اوکراین تعداد بازديد: 206 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز