به قلم : د کتر مهد ی کریمی تفرشی*
تحریریه زندگی آنلاین : نمایشگاه اگروفود همواره به عنوان یکی از بزرگترین و شاخصترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تأثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا میکند.
باید یک معیار و شاخص درست برای ارزیابی میزان بازدهی این نمایشگاه وجود داشته باشد و بعد از برگزاری نمایشگاه، این خروجی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد تا نقاط ضعف آن برای دورههای بعد اصلاح شود. نباید این خروجی فقط بر اساس میزان مشارکت و متراژ ارزیابی شود بلکه کیفیت حضور و قراردادهای منعقد شده و مذاکرات صورت گرفته و بویژه قراردادهای تجاری با مشارکت کنندگان خارجی بسیار حائز اهمیت است.
باید عرصه برای حضور هر چه بیشتر تجار و شرکتهای خارجی فراهم شود و جذابیت برای حضور پر رنگتر بین المللی ایجاد شود. متاسفانه این نمایشگاه در سالهای اخیر بیشتر فضایی برای معرفی برندهای کوچک و متوسط شده و نتوانسته جذابیتی برای حضور هر چه بیشتر برندهای بزرگ ایجاد کند.
با توجه به محدودیتهای کرونایی و عدم امکان حضور گسترده مردم و متخصصان، باید شرایطی برای بازدید مجازی هر چه بیشتر این نمایشگاه از طریق اپلیکیشن تخصصی و نیز سایت نمایشگاه فراهم شود.
در این شرایط نقش رسانهها پر رنگتر از هر زمان دیگری است و پوشش رسانهای گسترده از دستاوردها و توانمندیهای مشارکت کنندگان بسیار حائز اهمیت است.
سمپلینگ غیر اصولی برخی شرکتها از نقاط ضعف این نمایشگاه است و همواره افراد غیر مرتبط را به نمایشگاه کشانده است که باید اصلاح شود.
باید شرایط و زمینه حضور هر چه بیشتر تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به این نمایشگاه مساعد شود. باید نمایشگاه اگروفود را هر چه بیشتر با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم و شرایط حضور شرکتها و تجار خارجی را تسهیل نماییم.
تبلیغات و بازاریابی درست، برای کشاندن تجار خارجی به این نمایشگاه یکی از مهمترین وظایف برگزارکنندگان است. معرفی شرکتهای حاضر و دستاوردها، محصولات و توانمندیهای آنان قبل از برگزاری نمایشگاه در سایت تخصصی نمایشگاهها میتواند به تجار و بازرگانان خارجی امکان آشنایی با مشارکت کنندگان این نمایشگاه را بدهد تا با شناخت شرکتهایی که میتوانند نیاز آنها را تأمین کنند به حضور در این نمایشگاه ترغیب شوند.
* رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونیهای توزیع و فروش محصولات غذایی، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آلام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیات مدیره کانون انجمنهای صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام