Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:07

23
مرداد
قیمت شیر و لبنیات باز هم افزایش یافت

قیمت شیر و لبنیات باز هم افزایش یافت

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ضمن اعلام اینکه شیر و لبنیات از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است، گفت: حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده است

ایسنا : سید محمدرضا بنی‌طبا:

* (در پاسخ به اینکه گفته می‌شود قیمت برخی از محصولات لبنی افزایش یافته و آیا شرکت های لبنی قیمت محصولاتشان را مجددا بالا برده اند؟): در پی عدم توافق وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی، نامه نگاری بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی و صمت از طرف انجمن صنایع لبنی صورت گرفت که با توجه به دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی شیرخام به قیمت ۶۴۰۰ تومان که افزایش حدود ۵۰ درصدی شیرخام را موجب شده، قیمت محصولات لبنی نیز به تناسب و بر اساس محاسبه میزان افزایش هزینه‌های تولید، افزایش یابد اما توجهی نشد. بنابراین شرکت های لبنی با دامداران به صورت مستقیم وارد مذاکره شده اند و با قیمت های توافقی اقدام به خرید شیرخام می کنند.

* وضعیت کنونی به معنی عبور زنجیره صنعت لبنیات از قیمت گذاری دستوری و توافق غیر رسمی نظام عرضه و تقاضاست. بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده و این درحالی است که اگر قرار بود قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد احتمالا شاهد افزایش حدود ۶۰ درصدی محصولات می بودیم. این در حالی است که هنوز خرید شیرخام با قیمت ۶۴۰۰ تومان به طور کامل محقق نشده و اگر محقق شود حدود ۲۰ درصد دیگر نیز به قیمت محصولات لبنی اضافه خواهد شد.

* (با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی صادرات کره حیوانی و حذف عوارض خروج شیرخشک صنعتی، قیمت شیرخام به بیش از ۷۰۰۰ تومان نیز برسد): افزایش قیمت شیرخام، خارج از اراده کارخانه‌های صنعت لبنیات است اما چون فضا میان شرکت‌ها رقابتی است و از حالت قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است، افزایش قیمت‌ها همواره کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود؛ هرچند علاج کار نه در سرکوب قیمت و رقابت بلکه در تقویت قدرت خرید مردم است.

برچسب ها: شیر، لبنیات، گرانی، افزایش قیمت، تورم تعداد بازديد: 190 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز