Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:55

21
تیر
خبر مهم سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان

خبر مهم سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان

سازمان برنامه و بودجه به اعتراض برخی رسانه‌ها نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد و اعلام کرد: اجرای متناسب سازی در سال ۱۳۹۹ و تداوم آن در سال ۱۴۰۰بر اساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و به هیچ عنوان تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی انتشار گزارشی در نشریات کشور با عنوان « ۸ سال دردسرسازی برای دولت جدید» این سازمان در گزارش اعلام کرد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات ۱۰ ساله این قشر از جامعه بود که در سال ۱۳۹۹ از محل منابع مندرج در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اجرایی شد که رشد حدود ۴۵ درصدی حقوق بازنشستگان رضایت جدی آنها را در پی داشت.

در این گزارش اعلام شده است: با توجه به اجرای متناسب‌سازی از مهرماه سال۱۳۹۹ منابع لازم برای تداوم متناسب‌سازی نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند (و) تبصره ۲ منظور شده که با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بر اساس ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لحاظ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در جزء (۱) بند (۲) تبصره (۲) تداوم متناسب‌سازی نیز از محل بخشی از منابع مذکور در حال اجرا است.

در این گزارش آمده است: بنابراین، با توجه به موارد فوق اجرای متناسب سازی در سال ۱۳۹۹ و تداوم آن در سال ۱۴۰۰کاملاً بر اساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و به هیچ عنوان تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است.

این در حالی است که طی چند روز اخیر انتقادات تندی از سوی برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه جام جم و کیهان نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان صورت گرفته است.

روزنامه کیهان امروز در مطلبی به نقل از خبرگزاری فارس، به افزایش حقوق بازنشستگان اعتراض کرد . در این مطلب اشاره شده است: به خاطر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت و براساس آمارهای رسمی سازمان برنامه و بودجه، متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال، مجموعا ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در همین دوره زمانی، مجموعا ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.

براساس همین آمارها، دولت برای اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یا همان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی قرار داده و این رقم در سال جاری به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این گزارش با استناد به اینکه منابع پایداری برای این موضوع که هزینه بالایی هم به کشور تحمیل می‌کند، پیش‌بینی نشده است تاکید شده است: افزایش حقوق بازنشستگان منجر به تشدید کسری بودجه شده از محل ایجاد تورم تامین می‌شود.

در این گزارش به افزایش حقوق معلمان، پرستاران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز اعتراض شده است.

دولت اخیرا لایحه دائمی شدن این موضوع (اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان) را به تصویب رسانده و این لایحه به زودی و احتمالا به صورت دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. براساس توضیحات علی ربیعی سخنگوی دولت درباره این لایحه، از این پس همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را خواهند گرفت.

 

برچسب ها: حقوق، افزایش حقوق، دستمزد، همسان سازی حقوق تعداد بازديد: 243 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز