Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:29

7
شهریور
سکه و دلار گرفتار حباب؛ فرار بورس از پرتگاه!

سکه و دلار گرفتار حباب؛ فرار بورس از پرتگاه!

نرخ سکه و ارز این روزها در موازات اخبار بورس، مجدد به روند صعودی مبتلا شده است. بازار سرمایه نیز بعد چندین هفته که اُفت شاخص کل را تجربه کرده بود بالاخره روند صعودی به خود گرفت و سبز پوش شد.

اولین هفته شهریور ۹۹ که همراه با ایام محرم است با نوسان اندک قیمت طلا و سکه آغاز شد و می‌توان گفت در این هفته نرخ ارز و سکه با شیب ملایمی افزایش یافت و در برخی از روز‌های این هفته شاهد ثابت قیمت در بازار ارز بوده ایم البته بازار سرمایه نیز بعد چندین هفته که اُفت شاخص کل را تجربه کرده بود بالاخره روند صعودی به خود گرفت و سبز پوش شد.

افزایش ۶۰۰ تومانی نرخ دلار و یورو در نخستین هفته شهریور 

در اولین هفته شهریور نرخ دلار و یورو به میزان ۶۰۰ تومان افزایش یافت به طوری که در نخستین روز هفته (یکم شهریور ۹۹) دلار با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و یورو نیز به مبلغ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شد که البته در روز یکشنبه (۲ شهریور ۹۹) نرخ دلار و یورو تغییری نداشت.
 
در سومین روز هفته نرخ دلار و یورو کاهش اندکی را تجربه کرد و به ترتیب به رقم ۲۲ هزار و ۴۸۰ تومان و ۲۶ هزار و ۶۸۰ تومان خرید و فروش شد و این کاهش قیمت اندک پایدار نماند و در آخرین روز هفته دلار و یورو وارد کانال قیمتی جدیدی شدند که در نهایت دلار به مبلغ ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و یورو نیزبا نرخ ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان داد و ستد شد.

افزایش قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومانی سکه در اولین هفته شهریور ۹۹

نرخ سکه و طلا نیز همسو با بازار ارز از نوسانات بسیار اندکی برخوردار بود و شاهد افزایش قیمت  شدیدی نبود به صورتی که در اولین روز هفته (یک شهریور) سکه با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به مبلغ یک میلیون و ۳۷ هزار تومان به فروش رسید که سکه با افزایش بیش از ۳۰۰ هزار تومانی در آخرین روز هفته کاری به نرخ ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۷ هزار تومان افزایش به مبلغ یک میلیون و ۶۴ هزار تومان داد و ستد شد.

بازار طلا و سکه به مدت یک هفته تعطیل است 

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازار طلا و سکه در اولین هفته شهریور با افزایش اندکی در قیمت رو به رو بود البته با توجه به اینکه در ایام ماه محرم هستیم بازار به مدت یک هفته از روز پنجشنبه (۶ شهریور) تا آخرین روز هفته آینده (۱۲ شهریور ۹۹)  تعطیل است و فعالیتی ندارند البته در این ایام قیمت‌ها به دلیل فعالیت نداشتن این صنف در فضای مجازی و حدودی تعیین می‌شود.

او بیان کرد: حباب سکه در آخرین روز هفته به ۴۵۰ هزار تومان رسید و تقاضا برای خرید مصنوعات طلا همچنان با کاهش شدید مواجه است.

دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران بیان کرد: طبق پیش بینی‌های هفته گذشته طلا و سکه در روز شنبه با کاهش قیمت مواجه شد و از اواسط هفته تا پایان هفته روند افزایشی داشت که علت آن  افزایش اونس جهانی و نرخ ارز است که البته در این هفته اونس جهانی تغییرات شدیدی را نداشت، اما نوسانات قیمت ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت و سبب افزایش نرخ طلا و سکه شد.

بذر افشان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود نرخ طلا و سکه بعد از تعطیلات محرم شاهد افزایش یا کاهش شدید قیمت نباشد و با ثبات نسبی همراه باشد ابته این امر در صورتی محقق می‌شود که بازار طلا و سکه با افزایش شدید اونس جهانی طلا مواجه نشود و شاهد رویداد‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر کذار در سطح دنیا نباشیم.

بیشترین تغییرات سهام‌ها در بازار سرمایه

دراولین هفته شهریور نماد‌های غاذر، فولادی و ثنظام در سه بازار بورس، فرابورس و بازار پایه بیشترین جابه جایی را در میزان سهامشان داشتند و در حال حاضر فارس به ارزش حدود ۳۹۶ هزار میلیارد تومان بزرگترین شرکت به لحاظ ارزش بازار است. شستا  به لحاظ ارزش بازار در حال حاضر به رتبه سوم سقوط کرده است.

بیشترین رشد هفتگی قیمت سهام در بازار بورس ثبهساز، در بازار فرابورس سدبیر و در بازار پایه شمواد بوده است. اما بیشترین کاهش هفتگی قیمت سهام در بازار بورس دتماد، در بازار فرابورس قشیر و در بازار پایه وارس بوده است.

رفتار سهامداران حقوقی و حقیقی بر شاخص کل بورس تاثیر گذاشت

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره علت نوسان‌های شاخص بورس در اولین هفته شهریور گفت: همیشه سهامداران حقوقی در بازار حضور تاثیر گذاری دارند و برعکس سهامداران حقیقی رفتار می‌کنند به بیان دیگر زمانی که روند بازار به سمت فروش پیش می‌رود سهامداران حقوقی اقدام به خرید سهام می‌کنند و برعکس، که در نهایت می‌توان نتیجه گرفت ، حقوقی‌ها در زمانی که شاخص کل بورس رشد منفی دارد این روند را فرصتی مناسب برای خرید سهام می‌دانند و آن را دست نمی‌دهند چراکه یک سهامدار حقوقی برای خرید سهام به قیمت مناسب تنها در زمان اُفت شاخص می‌تواند به میزان قابل توجهی سهام بخرد.

او افزود: در زمانی که بازار سرمایه رشد مثبتی داشته باشد سهامداران حقوقی اقدام به فروش سهام‌های خود می‌کنند، چون سهام خود را با قیمت پایین‌تر خریداری کرده اند و با فروش آن در دوران رشد بازار می‌توانند سود خوبی به دست بیاورند.

دارابی تصریح کرد: با توجه به روش خرید و فروش سهام داران حقیقی و حقوقی همیشه شاهد اختلاف فاز رفتاری میان آن‌ها هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در بازاره چگونگی روند بازار سرمایه در روز‌های آینده گفت: امیدواریم که دولت سیاست‌هایی که در ابتدای سال ۹۹ اتخاذ کرده بود مجددا دنبال کند و نرخ بهره افزایش نیابد که این امر می‌تواند بسیاری از افرادی که در این بازار مشارکت می‌کنند را تشویق به سرمایه گذاری کند چراکه بازار سرمایه در کشور دارای پتانسیل های  بسیار خوبی است و معتقدم در روز‌های آینده بازار بورس به سمت رشد شاخص پیش رود.
برچسب ها: طلا، سرمایه گذاری، قیمت طلا، سکه، دلار، بورس، بازار سرمایه، حباب بورس تعداد بازديد: 306 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز