Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:59

29
آذر
هزینه سفره شب یلدا چقدر می‌شود؟

هزینه سفره شب یلدا چقدر می‌شود؟

شب یلدا و برگزاری جشن در این شب دارای پیشینه تاریخی است که در میان ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این گزارش از هزینه‌های فراهم کردن سفره یلدایی برای یک خانواده ۱۰ نفره می‌گوییم.

 شب یلدا یا شب چله یکی از شب‌هایی است که در میان ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ دراین شب که مصادف با پایان آخرین روز از فصل هزار رنگ پاییز و شروع فصل زمستان است ایرانیان به جشن و شب نشینی در کنار بزرگتر‌ها دوستان و فامیل می‌پردازند تا گرمای صمیمیت و مهربانی را با خود به فصل زمستان برند و همچنان از برکت بزرگتر‌ها در این فصل نیز برخوردار باشند.

فارغ از آداب و رسومی که هر یک از شهر‌های این پهنه بزرگ و وسیع (ایران) که برای برگزاری این جشن دارند همگی در یک رسم مشترک هستند و آن شب نشینی و دورهمی در کنار یکدیگر است دراین شب همه ایرانیان در سفره‌ای مشترک از انواع مخلفات مانند آجیل، شیرینی، شکلات، میوه‌های فصل به خصوص انار و هندوانه به برگزاری جشن می‌پردازند.

هزینه سفره شب یلدا

این روز‌ها با نزدیک شدن به شب یلدا همه مغازه‌ها رنگ و بوی یلدایی گرفته‌اند و با ویترینی جدید به دنبال جذب مشتری هستند آجیل، شیرینی، شکلات، میوه و بسیاری از مایحتاجی که برای یک میهمانی و فراهم کردن سفره‌ای برای میزبانی از دوستان و فامیل نیاز است از جمله مسائل مهم برای جشن و دورهمی شب یلداست.

با در نظر گرفتن یک خانواده ۱۰ نفره برای دورهمی‌های شب یلدا هزینه‌های فراهم آوردن یک سفره شب یلدایی به شکل زیر است:

بیایید از کوچک‌ترین مورد که شاید کمتر کسی به آن توجه کند شروع کنیم.

بیشتر بخوانید:8راهکار برای داشتن شب‌ یلدایی کم‌خرج

یک خانواده ۱۰ نفره برای دورهمی در کنار یکدیگر به طور معمول نیازمند تهیه ۲۵۰ گرم چای هستند که مبلغ آن ۲۱ هزار تومان است در کنار آن این خانواده به تهیه ۱ کیلوگرم قند نیازمندند که هزینه قند حبه پرسی (چهارگوش) ۶ هزار تومان است.

قیمت آجیل سفره شب یلدا

از این‌ها که بگذریم به مهمترین بخش سفره شب یلدا و دورهمی‌های اینگونه یعنی آجیل می‌رسیم؛ در حال حاضر بنابر گفت و گوی مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار با خبرنگار مهر قیمت آجیل شب یلدا هر کیلوگرم از ۷۰ هزار تومان تا حداکثر ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ بنابراین برای یک خانواده ۱۰ نفره که در این شب حداقل به ۲ کیلوگرم آجیل نیازمند هستند هزینه‌ها از ۱۴۰ هزار تومان شروع و به ۲۰۰ هزار تومان ختم می‌شود.

در کنار این شاید در بعضی از خانواده‌ها شکلات هم نیز در دسته تنقلات شب یلدا باشد و برای آن اقدام کنند که برای یک خانواده ۱۰ نفره حداقل باید ۱ کیلو شکلات تهیه شود البته قیمت شکلات‌ها بسته به نوع طرح و برند آنان متفاوت است، اما به طور معمول قیمت تهیه این میزان شکلات از ۱۱ تا ۳۰ هزار تومان است.

قیمت میوه در شب یلدا

میوه نیز یکی از مخلفاتی است که در این شب و عموماً در دورهمی و شب نشینی‌ها اهمیت فراوانی دارد هندوانه و انار دو میوه‌ای است که تهیه آن در شب یلدا بیشتر از بقیه انواع میوه‌ها اهمیت دارد بنابر گفت و گوی رئیس فروشندگان میوه و سبزی با خبرنگار مهر قیمت هر هندوانه انباری ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ و هندوانه نو ۲۵۰۰ تا ۴،۰۰۰ تومان است (که البته وزن هر هندوانه ۴ تا ۵ کیلوگرم است) که با احتساب این قیمت برای یک خانواده ۱۰ نفره که به ۵ کیلوگرم هندوانه نیاز دارد هزینه تهیه این میوه به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

اما هزینه تهیه انار برای یک خانواده ۱۰ نفره که به ۳ تا ۴ کیلوگرم انار برای دورهمی‌های شب یلدا نیازمند است از ۲۱ تا ۴۴ هزار تومان است؛ البته دراین مورد هم بسته به کیفیت انار و نوع آن قیمت متفاوت است به طور مثال انار با کیفیت دماوند از قیمت ۷ هزار تومان شروع و به ۱۱ تومان ختم می‌شود.

در کنار این دو میوه تهیه یک سبد میوه از میوه‌های معمول فصل برای یک خانواده ۱۰ نفره که از هر نوع از میوه‌ها به میزان ۲کیلوگرم نیازمند است و باید به تهیه آن بپردازد قیمت‌ها به این شرح است: سیب درختی ۱۴ هزار تومان، پرتقال ۱۴ هزار تومان، نارنگی ۱۰ هزار تومان و موز ۲۴ هزار تومان می‌شود.

شیرینی بدون تغییر قیمت برای شب یلدا

بخشی بعدی که در میان مخلفات شب نشینی و دورهمی برای شب چله در میان ایرانیان اهمیت دارد تهیه شیرینی است تا سرمای فصل زمستان را با شیرینی کامشان گرم کنند در حال حاضر باید بگوییم خوشبختانه قیمت شیرینی در بازار تغییری نکرده است و قیمت شیرینی‌تر برای هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان شیرینی زبان ۲۸ هزار تومان دانمارکی ۲۸ هزار تومان پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان است با توجه به این قیمت‌ها و نیاز یک خانواده ۱۰ نفره به ۲ کیلوگرم شیرینی هزینه این خانواده به میزان ۷۰ هزار تومان می‌شود.

هزینه شام در شب چله

از تهیه مخلفات دورهمی شب یلدا که بگذریم بخش مهم این شب نشینی‌ها تهیه شام برای میهمانان و دوستان است که خود نیازمند تهیه اقلام ریزی است که هر یک هزینه‌های جداگانه‌ای دارند. هزینه غذا‌هایی همچون زرشک پلو با مرغ، قرمه‌سبزی، آبگوشت، دلمه و کوفته برای ۱۰ نفر هرکدام به طور میانگین بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان می‌شود.

در آخر پیشنهاد ما به شما برای دورهمی و شب نشینی در شب یلدا برنامه ریزی از قبل و تقسیم خرید‌ها و مایحتاج این شب است، چرا که با انجام این کار در شرایط اقتصادی حال حاضر بار مالی بر خانواده‌ها کمتر احساس شده و به این ترتیب یلدایی خاطره انگیز به همراه شادی و برکت را پشت سر خواهید گذاشت.

منبع: مهر

برچسب ها: شب چله، خوراکی های شب یلدا، شب یلدا، آجیل شب یلدا، سفره شب یلدا تعداد بازديد: 486 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز