Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:37

21
اسفند
پشت نقاب شبکه های اجتماعی چه خبر است؟

پشت نقاب شبکه های اجتماعی چه خبر است؟

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات اساسی را در شیوه ارتباطات و ایجاد اشکال متفاوت و پیچیده رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی ایجاد نموده است.

مینا ابراهیمی‌بسابی؛ جامعه شناس

 

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات اساسی را در شیوه ارتباطات و ایجاد اشکال متفاوت و پیچیده رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی که جز لاینفکی از زندگی انسان هاست ایجاد نموده است.

گسترش استفاده بیش از حد و دائم این پدیده نو ظهور ارتباطی موجبات دگرگونی بنیادین در سبک و شیوه زندگی و فرهنگ کاربران را فراهم کرده و تامین کننده بخش بزرگی از خوراک فکری افراد و جوامع مختلف است.

این اتفاق شکل سنتی ارتباطات را از مرحله ارتباط  بی واسطه و رو در رو به ارتباطی با واسطه و مجازی کشانده است اما با تمام پیامد‌های مثبتی که داشته با کاهش ارتباطات چهره به چهره، تمایل به فعالیت‌های جمعی، نوع دوستی و مهرورزی در محیط خانواده و جامعه را کمرنگ کرده و به مرحله‌ای بحرانی رسانده است.

این روند تهدید کننده را در زندگی روزمره آدم‌ها به خصوص در کلان شهرها به روشنی می‌توان دید و به صورتی کاملا محسوس و ملموس شاهد نقش مخرب ارتباط‌های مجازی در از بین بردن صمیمیت و کانون گرم خانواده و خویشاوندان هستیم.

احاطه ابزارهای ارتباطی نظیر ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز ما سبب شده تا در هر ثانیه زیر رگباری از اطلاعات و اخبار متنوع و البته سطحی و کم عمق قرار بگیریم و بخش عظیمی‌ از زمان خود را در موبایل‌ها و لپ‌تاپها و کانال‌های ریز و درشت تلویزیونی بگذرانیم.

این روند در پشت پرده با برنامه‌ریزی نامحسوس کمپانی‌های بزرگ و سازمان‌های تبلیغاتی هدایت می‌شود که به شیوه‌ای نامحسوس در صدد هستند با تغییر ذائقه و فرهنگ هر کاربر یک مشتری تازه برای کالاها و خدمات خود دست و پا کنند.

انبوه تبلیغاتی که به صورت هدفمند و با تحلیل هر کلیک و انتخاب ما در لفافه پیشنهادهای جذاب و محصولات رپزتاژ محور به ما معرفی می‌شود گویای این حقیقت است.

رسانه‌های بزرگ و شبکه‌های اجتماعی با اخبار متنوع مصرف کننده و مشتری را سرگرم می‌کنند و برای تغییر و تحول مدل فضایل اخلاقی – اجتماعی از سبک زندگی افراد مشهور یا سلبریتی‌ها بهشتی می‌سازند که ما را فریب بدهد. آنان تلاش می‌کنند با استحاله فرهنگی جامعه هدف را از پیشینه‌های فرهنگی و سنتی خود تهی کرده و انسانی مصرف گرا با ایده ال‌هایی نظیر زندگی شیک، مدرن و مرفه بیافرینند که مصرف کننده محصولات کمپانی‌های بزرگ چند ملیتی باشد.

این روند که اکنون به عنوان یک نسخه برنامه‌ریزی شده از سوی دشمنان برای ما ایرانی‌ها هم در حال اجراست در درازمدت افراد را تنها، خودخواه، مصرف گرا و بی تفاوت بار می‌آورد و سبک زندگی را به سبکی وارداتی و شدت انسان محور، مصرف گرا و بدون آرمان‌های جمعی تبدیل می‌کند.

وضعیتی که برای مقابله با آن زمان زیادی نداریم و باید هر چه سریع‌تر برایش نوش دارویی بیابیم.

بیشتر بخوانید:

جدایی خانواده ها با ماهواره و شبکه های اجتماعی

الهام پاوه نژاد از شبکه های اجتماعی می گوید

 

برچسب ها: شبکه اجتماعی، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، تکنولوژی، زندگی آنلاین، فضاهای مجازی، ارتباطات تعداد بازديد: 422 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز