Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:05

5
تیر
افیون مجازی؛ اعتیاد معاصر

افیون مجازی؛ اعتیاد معاصر

«استفاده بیمارگونه از اینترنت»، «وابستگی شدید به اینترنت» و «به کارگیری افراطی اینترنت» از جمله مواردی است که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین عصر ما به کار می‌روند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

یکی از بزرگترین مشکلات امروز ما در استفاده از فضای مجازی، افراطی است که برخی نوجوانان و جوانان در این مورد مرتکب می‌شوند.

«استفاده بیمارگونه از اینترنت»، «وابستگی شدید به اینترنت» و «به کارگیری افراطی اینترنت» از جمله مواردی است که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین عصر ما به کار می‌روند.

واقعیت این است که حتی متخصصان غربی فضای مجازی اعتراف می‌کنند که اینترنت، با وجود آنکه پیشقراول انقلاب صنعتی دیجیتال است؛ اما این پدیده وقتی تأثیرات روانی قوی خود را بر زندگی برخی افراد می‌گذارد، نشان می‌دهد که خطرات بالقوهای نیز به همراه دارد.

اینترنت آنگونه که ما فکر می‌کنیم، نیست؛ بلکه دارای آثار اعتیادی قدرتمندی است که با نشاندن افراد طی ساعت‌های متمادی پشت میزهای رایانه و یا گوشی‌های هوشمند خودنمائی می‌کند؛ اما این نشستن و خیره شدن به صفحه نورانی مانیتور، تبعاتی دارد که نباید از آن غافل شد.

از نظر گروهی از متخصصان، آنچه می‌تواند در اینترنت خطرناک‌تر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاق‌های گفتگو بین افراد برقرار می‌شود و در برخی موارد صدمات فراوانی به وجود می‌آورد.

این اتاقهای گفتگو که معمولاً در آنها امکان ارتباط با نام‌های جعلی و مجهول وجود دارد- می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ایجاد برخی از مفاسد اجتماعی به وجود آورد و تقریباً راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

به جرات می‌توان گفت که خطر اتاق‌های گفتگو، گروه‌ها و كانال‌ها به مراتب بیشتر از سایت‌های غیر اخلاقی موجود در اینترنت است.

زیرا بی‌اطلاعی خانواده‌ها از این موضوع، خطرهائی را بر آنان تحمیل می‌کند كه جبران ناپذیر است. قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های گوناگون، آزادی‌های زیاد در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه و امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی مختلف از طریق اینترنت، برخی از نمونه‌های این خطرها شمرده می‌شوند.

می‌دانید و می‌دانم که در باره آسیب‌های اخلاقی فضای مجازی، سخنرانی‌ها، مقالات، ویژه‌نامه‌ها و همایش‌های بسیاری فراهم آمده است؛ اما آنچه این نوشتار درصدد بیان و طرح آن بود، ضرورت طراحی و برنامه‌ریزی دقیق، گسترده، فراگیر و همه‌جانبه برای مقابله با این آسیب‌هاست و برای این کار، ابتدا باید نهادسازی لازم صورت گیرد؛

نهادی که هم توان تخصصی و هم قدرت نرمافزاری دستیابی به این مهم را داشته باشد تا بیش از این شاهد تأثیرات مخرب فضای مجازی بر روح و جان نوجوانان و جوانان ایران عزیز نباشیم.

 

برچسب ها: سلامت روان، اعتیاد به اینترنت، فضای مجازی، وابستگی شدید به اینترنت، استفاده بیمارگونه از اینترنت، عوارض اینترنت، استفاده افراطی اینترنت تعداد بازديد: 659 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز