Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 07:29

16
خرداد
جذابیت خود را پس بگیرید (2)

جذابیت خود را پس بگیرید (2)

بیشتر مواقع ترس ما از شنیدن نظرات انتقادی و منفی از اینجا ناشی می‌شود كه انتقاد را مترادف طرد شدن، ایجاد دشمنی یا فاصله، دوست داشتنی نبودن یا نظیر اینها می‌دانیم.

 

اگر یاد بگیرید به موقع احساسات خود را بروز دهید و در لحظات حساس خود را کنترل کنید، بر حالات درونی خود تسلط بیشتری خواهید داشت و از حالات درونی افراد دیگر هم بیشتر خبردار می‌شوید. بیشتر مواقع ترس ما از شنیدن نظرات انتقادی و منفی از اینجا ناشی می‌شود كه انتقاد را مترادف طرد شدن، ایجاد دشمنی یا فاصله، دوست داشتنی نبودن یا نظیر اینها می‌دانیم.

اما اگر نگاهمان را نسبت به انتقاد تغییر دهیم و آن را بهترین روش برای خودشناسی و تغییر دادن خود و دگرگون ساختن نكات منفی رفتارمان بدانیم و مانند دستگاه متحول كننده و پاكسازی كننده روح و روان بدان نگاه كنیم، خودبه‌خود به پیشواز هر گونه انتقاد خواهیم رفت.

فرار از حقیقت تا آخر عمر!

بعضی از افراد طوری رفتار می‌کنند که مانع از این می‌شود دیگران به‌ آنها درباره رفتارشان بازخورد بدهند و همین باعث می‌شود هیچ وقت به درستی نفهمند در نگاه دیگران چگونه به نظر می‌رسند، مثلاً مدیری که در برابر انتقاد حساس و پرخاشگر می‌شود یا دانش‌آموزی که موقع ارزیابی اشکش در می‌‌آید، هر دو كاری می‌كنند که همکاران یا معلمان، آنها را به حال خود رها کنند تا در مسیر اشتباه خود پیش بروند یا اینكه به آنها دروغ بگویند، چون می‌ترسند انتقاد صادقانه و مستقیم فرد را در هم بشکند.

خودشیفتگی یا غرور زیاد نیز یکی دیگر از موانع است. آدم‌های خودشیفته به شدت در ارزیابی خود جهت‌گیری دارند. این افراد به شدت از خودانگاره خویش طرفداری می‌كنند، حتی اگر این خود انگاره، انعکاسی از عدم ثبات روانی آنها باشد. كسانی را هم كه انتقاد را مترادف طرد و دشمنی می‌دانند باید به این فهرست اضافه كرد. متاسفانه این فرار از حقایق گاهی تا آخر عمر ادامه پیدا می‌كند و فرد در حالیكه از خودش كاملا دور است با زندگی وداع می‌كند!

خودم را چگونه ببینم؟

معمولاً کسی ما را به طور مستقیم به نقد نمی‌کشد، مگر اینکه موقع بحث کردن باشد، چیزی از دهانش بپرد یا اینکه خود ما چنین درخواستی کنیم، بنابراین می‌توانیم از یک عضو خانواده یا آشنای مورد اعتماد كه نگاهی متعصبانه ندارد، درخواست کنیم صادقانه نظرش را بگوید و وجوه مثبت و منفی شخصیت ما را فهرست کند.

این كار كمی سخت است، چون ما معمولاً از مورد قضاوت قرار گرفتن فرار می‌كنیم، اما اگر می‌خواهیم تصویر دقیق‌تری از خودمان داشته باشیم این كار ضروری است. یک راه مطمئن برای اینکه خود را از نگاه دیگران ببینیم، ضبط و تماشای نوار ویدئویی از خودمان است، اما یادمان باشد این تصویر را از فیلتر خود انگاره‌مان تماشا می‌کنیم، یعنی باز هم این من هستم كه خودم را تماشا می‌كنم.

همه ما دوست داریم احساس خوبی درباره خودمان داشته باشیم، اما از طرفی دوست داریم درباره خودمان بیشتر بدانیم، بنابراین برای برقراری تعادل بین داشتن احساس خوب و شناختن تصویری که از خود منعكس می‌كنیم، بهتر است با افرادی مشورت نماییم که هم بازخورد صحیح به ما بدهند و هم ما را به خاطر آنچه هستیم بپذیرند، نه به خاطر اثری که بر جای می‌گذاریم.

بزرگ‌ترین جذابیت!

در اینجا بد نیست اشاره‌ای هم به عاملی داشته باشیم كه من آن را «بزرگ‌ترین جذابیت» می‌نامم. بزرگ‌ترین جذابیت بر می‌گردد به «خود بودن». هر قدر بیشتر و بیشتر خودمان باشیم، جذاب‌تر می‌شویم. انسان موجودی یكتا است. اگر بخواهد یكتا و منحصر به فرد بودن خود را با تقلید از دیگران، با شرطی شدگی‌ها و با ادا درآوردن و نقاب زدن خدشه‌دار كند.

همه جذابیت‌های خود را به تدریج از دست می‌دهد، بنابراین بهترین راه برای جذاب بودن، مورد توجه و مورد احترام بودن و نترسیدن از نگاه و قضاوت دیگران این است كه خودمان باشیم و رفتارها و حركات دیگران را دنبال نكنیم. شاید باورتان نشود، اما بیشتر ما آنقدر از خود حقیقی‌مان دور شده‌ایم كه در ابتدا «خود بودن» برایمان سخت‌ترین كار است.

در نتیجه «خودبودن» را باید با تمرین و خودشناسی دوباره به دست آوریم. حتی بسیاری از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها با خود بودن از میان می‌روند و به تدریج فرد شخصیت سالم‌تر و شكوفاتری پیدا می‌كند، شخصیتی كه برایش موفقیت بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- جذابیت خود را پس بگیرید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: قضاوت، حالات درونی، ترس از حقایق، مقابله به واقعیت ها، خودشیفتگی، غرور، بزرگ‌ترین جذابیت، خودبودن تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز