Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:18

1
خرداد
محبوبیت اتفاقی‌ نیست (2)

محبوبیت  اتفاقی‌ نیست (2)

اخلاق کودک درون دقیقا مانند کودکان است و به چیزهای زیبا واكنش مثبت نشان می‏ دهد.

 

آن وقت بود که فهمیدم من تا به حال بیشتر حرف‌های دیگران را می‌شنیده‌ام. در اغلب موارد، وقتی آنها مشغول صحبت کردن بودند، من داشتم به این فکر می‌کردم که چه پاسخی بدهم. در همان سال‌ها بود که فهمیدم انسان باید با جان و دلش به حرف‌های دیگران گوش بدهد.» اولین گام در گوش دادن مناسب، «توجه کردن» است.

توجه یعنی حضور، یعنی بودن در زمان حال و توجه کامل به آن و خود را از هر حاشیه‌ای خارج کردن. اگر به دیگران گوش ندهیم، یعنی به آنها و صحبت‌های‌شان بی‌توجهیم و در نگاه مخاطب خود مثبت دیده نمی‌شویم.در هنگام گوش دادن باید به مخاطب توجه كامل داشته باشید تا برای او محبوب باشید و او هم تمام حرف‌هایش را به شما بگوید و به شما اعتماد كند. توصیه‌های زیر را در جریان گوش سپردن به سخن دیگران، مورد توجه قرار دهید:

  ذهن خودتان را از هر گونه فکر، عقیده، برنامه و نگرانی خالی کنید.

 حواس خود را روی شخصی که در برابر او هستید، متمرکز کنید.

 هرگاه احساس کردید مشغول تدوین پاسخ هستید، جلوی آن را بگیرید؛ چون مانع تمرکز شما بر سخنان طرف مقابل می‌شود.

 اگر احساس کردید حواستان پرت شده است، خودتان را به باد انتقاد نگیرید.

 با پاسخ‌های غیرکلامی خویش (سر تکان دادن و حالت چهره) به دیگران بفهمانید که با دقت به سخنانش گوش می‌دهید.

 پس از اتمام سخن طرف مقابل، دقت خود را در گوش دادن، ارزیابی کنید. آیا افکار و احساسات طرف مقابل را درک کرده‌اید؟!

سعی کنید با توجه کردن و گوش دادن، بفهمانید که برای دیگران ارزش قائلید تا دیگران هم شما را فردی باارزش و دوست‌داشتنی قلمداد کنند. اگر نتوانید در این مورد، به طور صحیح برخورد کنید ، هیچ وقت در فکر محبوب بودن نباشید و فکر نکنید دیگران به شما روی می آورند. شما در فکر و اندیشه آنها اصلا فرد مثبتی نیستید تا به شما روی بیاورند.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

فکر کردن قبل از شروع صحبت، هرچند کم و کوتاه، باعث گزیده‏گویی شده و از هرگونه گاف دادن یا بیهوده‌گویی و باعجله صحبت کردن جلوگیری می‏کند. حتما دیده‏اید افرادی که پس از شنیدن حرفی یا سوالی مدت کوتاهی آن را حلاجی كرده و سپس پاسخ می‌دهند، اکثر اوقات جواب آنها بسیار متین و درست است و هیچ جای ایراد نیست.

اما امان از افرادی که آنچه را به ذهنشان می‏آید، بدون لحظه‌ای فكر بیان می‌كنند. آنها به اصطلاح با صدای بلند فکر ‏می‏کنند و بیشتر اوقات حرف‌هایی می‏زنند که باعث پشیمانی‌شان می‌شود. همچنین، سعی کنید نرم و ملایم صحبت کنید و از این طریق افراد را جذب خود ‌نمایید و به راحتی بر روی آنها تأثیر بگذارید. آدم‌های خشن و داد و بیدادی، افراد مناسبی برای اطمینان کردن‌ نیستند.

در تعریف و تمجید از دیگران تردید نکنید

به قول آبراهام لینکلن«همه افراد از تعریف و تمجید خوششان می‌آید». وقتی شما از کسی بابت ویژگی و خصیصه‌ای که دارد یا کاری که انجام می‌دهد در نهایت صداقت و صمیمیت تعریف و تمجید می‌کنید، آن شخص ناخودآگاه احساس بهتری در مورد خودش پیدا می‌کند. او حس می‌کند ارزش کارش دانسته شده و مورد قدردانی قرار گرفته است.

به همین دلیل، در خود احساس باارزش بودن و اهمیت داشتن می‌کند و همین باعث می‌شود که خودش و همچنین شما را بیشتر دوست بدارد. به خاطر داشته باشید که اکثر افراد از شهرت لذت می‌برند؛ به‌خصوص اگر کاری انجام داده باشند که فکر کنند مهم و ارزشمند است. وقتی كسی راجع به کارهایی صحبت می‌کند که بابت انجامش به خود می‌بالد، روش ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از طریق آن بر لذت درونی او بیفزایید.

به این ترتیب که در تعریف و تمجید از ویژگی‌هایی همچون تدبیر، سخاوت، درایت، زیرکی ، دقت عمل و دیگر ویژگی‌های مثبت او به خود تردید راه ندهید و در این کار تاخیر نکنید. مطمئن باشید که او تعریف و تمجید‌های شما را به منزلۀ خوش‌زبانی و صمیمیت تان در نظر خواهد گرفت و بیشتر از قبل مجذوب‌تان خواهد شد.

با صدای بلند نخندید

هیچ انسان گرانمایه‏ای با صدای بلند نمی‌خندد و قهقهه نمی‌زند؛ از بازیگران معروف سینما (در زندگی شخصی) گرفته تا بزرگان و دانشمندان. با صدای بلند خندیدن باعث جلب توجه دیگران شده و چون آنها نمی‏ دانند مطلب شما چقدر خنده‏دار است، باعث سوء برداشت می‏ شود.

در لبخند زدن سختگیر نباشید

جای تردید نیست که لبخند زدن، خود نشان می‌دهد شما تا چه حد از همنشینی و صحبت با طرف مقابل خوشحالید و لذت می‌برید. یک لبخند کوچک باعث جذب می‏ شود. هر انسان دارای کودک درونی است که آن کودک درون به آنچه خود بخواهد جذب می‏ شود؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم.

اخلاق کودک درون دقیقا مانند کودکان است و به چیزهای زیبا واكنش مثبت نشان می‏ دهد. پس همان‌طور که یک کودک جذب یک لبخند می‏ شود، ما نیز جذب چهره‏های بشاش و خنده‏رو می‏ شویم. همچنین لبخند باعث زیبا شدن چهره می‏ شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- محبوبیت  اتفاقی‌ نیست - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گوش دادن، خوب گوش دادن، توجه کردن، بی توجهی به دیگران، اعتماد، گوش سپردن به دیگران، پاسخ‌های غیرکلامی، تمجید از دیگران تعداد بازديد: 633 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز