Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 11:18

15
اردیبهشت
با افراد عصبی چگونه حرف بزنیم ؟

با افراد عصبی چگونه حرف بزنیم ؟

تایید عاطفی، نیاز هر انسانی است. بسیاری از افراد وقتی از موضوعی ناراحت هستند دوست دارند در مورد آن با دیگران صحبت کنند و خود را آرام سازند اما همیشه صحبت کردن با دیگران راضی کننده نیست؛

 

از نصیحت کردن خودداری کنید ولی مراقب باشید با تایید مطلق حرف هایی که او در مورد افراد دیگر می زند، آتش بیار معرکه نشوید

احتمالا تاکنون پیش آمده که یکی از عزیزان شما عصبانی بوده است و خواسته اید او را آرام کنید اما نتوانسته اید. در اینگونه مواقع ما معمولا با برخوردها و سخنان اشتباه مان اوضاع را بدتر می کنیم.  وقتی فردی خشمگین است، هرگز نباید با گفتن " حق داری و باید عصبانی باشی" آتش خشم او را شعله ورتر کنید. باید به گونه ای احساس های او را تایید کنید که خشمگین تر نشود. به این منظور:

مرحله اول

 ابتدا باید بفهمید که دلیل خشم او چیست؟ با رفتارتان نشان دهید احساس او برایتان مهم است. اگر هم دلیل خشم او خود شما هستید و او حق دارد عصبانی باشد، از او عذرخواهی کنید و بگویید که قصد آزردن او را نداشته اید. بدین ترتیب می توانید تا از خشم او بکاهید.

مرحله دوم

تایید عاطفی، نیاز هر انسانی است. بسیاری از افراد وقتی از موضوعی ناراحت هستند دوست دارند در مورد آن با دیگران صحبت کنند و خود را آرام سازند اما همیشه صحبت کردن با دیگران راضی کننده نیست؛ به طور مثال اگر هنگام اندوه با کسی صحبت کنید و او صرفا نگاه تان کند و شانه هایش را با بی تفاوتی بالا بیندازد و یا شروع به نصیحت کند حال شما را بدتر از قبل می کند.

در این مواقع به دنبال کسی هستید که احساس شما را درک کرده، تاییدتان کند و اگر کسی را پیدا کردید که چنین واکنشی داشت از دردتان کاسته می شود. طرف مقابل شما هم همین را می خواهد. بنابراین از نصیحت کردن خودداری کنید ولی مراقب باشید با تایید مطلق حرف هایی که او در مورد افراد دیگر می زند، آتش بیار معرکه نشوید. او می خواهد حرف بزند و شما باید با محبت و همدردی با او رفتار کنید ولی در مورد سخنان بدون سند و مدرک او قضاوت نکنید و واکنش های هیجانی نشان ندهید.

آبی بر آتش خشم

برای اینکه شنونده خوبی باشید و با فرد همدردی کنید باید به نکاتی توجه کنید تا در آرام کردن او موفق شوید. اگر می خواهید در این خصوص به نتیجه درست و دلخواه برسید 5 روش زیر را به کار برید:

1- ابتدا حرف هایش را گوش کنید، حتی به تمام حرکت های فرد گوینده، برای مثال نحوه حرکت دادن دست ها و پاهایش، توجه نشان دهید. بدین ترتیب دلایل خشم او را می فهمید. به هر حال همان گونه که اشاره شد، قضاوت نکنید. چون شما حرف هر دو طرف را نشنیده اید.

2- سعی کنید به او بفهمانید که تمام شرایط را " از زاویه دید او " چه موافق باشید چه مخالف، کاملا درک کرده اید. درک کردن به معنای موافقت نیست.

3- به او نشان دهید که احساس او و اتفاقی که برایش افتاده است را به خوبی درک می کنید وبا او همدردی کنید.

4- با وجود اینکه واقعیت اتفاق شده را صرفا از نگاه او می بینید و تنها سخنان او را می شنوید، به او نشان دهید که احساسات او را می پذیرید و آنها کاملا واقعی و منطقی هستند.

5- اکنون می توانید با او همدردی کنید ( نه دلسوزی! ) و او را تسلی دهید.  

 

برچسب ها: روانشناسی سلامت و روان، افراد عصبی، حرف زدن با عصبانیت، روان پریش، گفتگو با افراد عصبانی، رفتار با اطرافیان، رفتار با شخص عصبی تعداد بازديد: 1592 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز