Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:09

3
بهمن
رضایت از شغل (2)

رضایت از شغل (2)

رضایت شغلی همچنین به این معناست که بپذیریم اوضاع همیشه مطابق میل ما پیش نمی‌رود. لازم است کهانتخاب کنید و واقع نگر باشید. از خودتان بپرسید که بین درآمد، منافع کاری، شرایط کاری و جو بین همکاران و ... کدام یک برایتان از همه مهمتر است.

بپذیرید که همیشه اوضاع بر وفق مراد ما نیست

رضایت شغلی همچنین به این معناست که بپذیریم اوضاع همیشه مطابق میل ما پیش نمی‌رود. لازم است کهانتخاب کنید و واقع نگر باشید. از خودتان بپرسید که بین درآمد، منافع کاری، شرایط کاری و جو بین همکاران و ... کدام یک برایتان از همه مهمتر است. بعد از این بررسی درخواهید یافت که اوضاع آنچنان که شما فکر می‌کردید، هم بد نیست.

با وجود این اگر به این نتیجه رسید که موقعیت شغلی‌تان به هیچ عنوان به نیازهای شما پاسخ نمی‌گوید، می‌توانید به عوض کردن حرفه‌تان نیز بیاندیشید.در نظر داشته باشید که قرار نیست فقط در محیط کارتان پیشرفت کنید. بسیاری از احساسات مثبت ما از محیط غیر کاری نشات می‌گیرند. به جای غر زدن درباره سختی کارتان، تمرکزتان را بر روی این بگذارید که بعد از تمام شدن کارتان و در آخر هفته‌ها چه لحظات شادی در انتظار شماست. 

به خودتان احترام بگذارید

ترس از نا امیدی، ترس از کارفرما یا هر ترس دیگری در محیط کار سبب می‌شود که بخواهید از درگیری اجتناب کنید و هرگز نخواهید به همکارانتان یا مشتری‌ها "نه" بگویید. بنابراین در زیر خروارها کار فرو می‌ریزید و به جای می‌رسید که وظایفی را انجام دهید که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارید.

هرچه بیشتر به دنبال راضی کردن دیگران باشید بیشتر شکست می‌خورید. مراقب این باشید که این نوع رابطه خطرناک است. شما باید به خودتان احترام بگذارید و گاهی به دیگران "نه" بگویید. اگر با توجیه، استدلال و منطقی خواسته دیگران رد کنید، هیچکس ازشما ناراحت یا عصبانی نمی‌شود. 

به دنبال تنوع و نوآوری در کارتان باشید

هرگاه کار شما سنگین شود، خستگی در انتظارتان خواهد بود. اگر علاقه‌ای به پیشرفت ندارید و دائما کارهای تکراری انجام می‌دهید، شاید زمان آن فرا رسیده که با چالش‌های جدید روبرو شوید. البته این مساله لزوما به این معنا نیست که محل کار خود را عوض کنید. شما می‌توانید با مافوق خودتان صحبت کنید یا به کارگزینی مراجعه و خواسته خود را در جهت پیشرفت و تغییر مطرح کنید.

گاه تغییراتی ساده و کوچکی همچون تغییر نوع وسیله‌ نقلیه‌ای که برای آمدن به محل کار استفاده می‌کنید، تغییر عادات کاری، می‌تواند یکنواختی بوجود آمده در زندگیتان را از بین ببرند. بیشتر فعالیت کنید و به دنبال گرفتن پرونده‌های جدید و روبرو شدن با چالش‌های جدید باشید. تنوع در کار، توجه شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود با علاقه بیشتری کار کنید. 

خانواده و دوستان خود را فراموش نکنید

حتی اگر در کارتان موفق هستنید، ضروری است که زندگی حرفه ای شما با زندگی خصوصی موفقی همراه باشد. فراموش نکنید که شغل فقط ابزاری برای گذران زندگی است و نه تمام زندگی. تعادل به این دو به شما کمک می‌کند همواره در مسیر پیشرفت گام بردارید و در نتیجه هرگاه در شغل تان پیشرفت کنید بر زندگی‌تان اثر مثبت دارد و بلعکس.حداقل هفته‌ای یک یا دو بار کمی زودتر محل کار خود را ترک کنید و با خانواده و دوستان خود به تفریح بپردازید.

این کار به شما کمک می‌کند از استرس‌های روزمره رها شوید. گاهی بعد از یک دوره کاری سخت، مسافرتی کوتاه دو یا سه روزه در پایان هفته می‌تواند، آرامش بخش باشد. این فقط یک پاداش ساده است. 

روح سالم در بدن سالم است

برای موفقیت و پیشرفت، داشتن سلامت جسمی و روحی ضروری است. در شرایط سخت کاری و فکری، ورزش کمک می‌کند که اکسیژن کافی به مغز برسد. ساعات منظم خواب، تغذیه مناسب نیز در آرامش و شادی شما ضروری هستند. به تغذیه خودتان در محل کار بیشتر دقت کنید. مصرف قهوه برای بیدار ماندن می‌تواند برای سلامت شما بسیار مضر باشد. 

تمامی احتمالات و گزینه‌ها را در نظر بگیرید

گاهی تنها راه شاد بودن و راضی بودن شما از شغلتان، تغییر محل کارتان است. روابط پیچیده با مافوق، مورد علاقه نبودن وظایف شغلی یا درآمد پایین، نارضایتی شما را به همراه دارند و گاه شرایطی طوری پیش می‌روند که امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. زمانی که متوجه شوید نمی‌توانید کاری برای بهتر کردن اوضاع انجام دهید، آخرین راه حل باقیمانده عوض کردن محل کارتان است.

شاید این کار با دوره‌ای از بیکاری همراه باشد، اما مطمئنا از فرسودگی شغلی بهتر است. نگران نباشید، شرایط می‌تواند تغییر کند و شما حرفه مورد علاقه‌تان را خواهید یافت. کافیست به این مساله ایمان داشته باشید.

 

 

برای خواندن بخش اول-رضایت از شغل- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: شادی، آرامش، رضایت از زندگی، راه های شاد بودن، کاهش استرس، رضایت از شغل تعداد بازديد: 917 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز