Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 16:07

28
دی
محیط کار و استرس (2)

محیط کار و استرس (2)

استرس واکنشی است که افراد نسبت به فشارهای بیرونی و سایر انواع مطالباتی که از آنها می‌شود نشان می‌دهند. استرس بیماری نیست اما اگر شدت و مدت آن زیاد شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های جسمی و روانی شود

خوب بخوابید

کم‌خوابی یکی از مشکلات شایع این قرن است. مشغله بیش از حد افراد و وجود انواع عوامل برهم زننده آرامش موجب کاهش ساعات استراحت، خصوصا خواب افراد شده است. افرادی که دچار استرس هستند، گاه دچار بی‌خوابی می‌شوند. همین بی‌خوابی خود منجر به افزایش استرس می‌شود و افزایش استرس دوباره منجر به بی‌خوابی شده و... این چرخه همینطور ادامه دارد مگر اینکه شما تصمیم بگیرید آن را متوقف کنید.

بی‌خوابی به جز استرس عوامل دیگری نیز دارد. ابتدا سعی کنید تمام عواملی را که ممکن است موجب اختلال در روند منظم خوابتان شوند را حذف کنید. برای مثال تماشای تلویزیون و کار با رایانه و تلفن همراه پیش از خواب منجر به بی‌خوابی می‌شود. از کار با این وسایل چند ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

حیط خواب را برای استراحت آماده کنید. سعی کنید اتاق خوابتان تاریک و کاملا ساکت باشد. برای خواب لباسی راحت بپوشید و چند ساعت پیش از خواب از انجام کارهای هیجان‌انگیز بپرهیزید. نوشیدن چای یا قهوه را نیز بسیار محدود کنید. همچنین وعده شام را چند ساعت قبل از خواب میل کنید. با انجام اقداماتی از این دست، می‌توانید راحت‌تر بخوابید که در نتیجه این امر، استرس شما در طول روز بعد به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

«نه» گفتن را یاد بگیرید

در بسیاری از موارد، یکی از دلایل حجم زیاد کار و وظایف افراد این است که آنها هنوز یاد نگرفته اند به دیگران «نه» بگویند. نه گفتن یک مهارت است که گاه نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از ما هنوز نمی دانیم چه زمان و چگونه باید درخواست‌های دیگران را رد کنیم. خیلی از ما تصور می‌کنیم اگر درخواست دیگری را رد کنیم، آنها از ما ناراحت می‌شوند.

بسیاری کارمندان تصورشان این است که اگر درخواست رئیس یا ما فوق خود را برای انجام کاری که خارج از وظایف آنهاست رد کنند، موجب عصبانیت آنها می‌شوند. هر چند این امر در برخی موارد صادق است، اما فراموش نکنید که اگر وظایف شما بیش از حد توانتان باشد، نه تنها نمی توانید درخواست‌های اضافی را انجام دهید، بلکه از انجام وظیفه اصلی خود به نحو احسن نیز باز خواهید ماند. پس منطقی باشید و پس از شنیدن یک درخواست مقداری تامل کنید. فکر کنید و ببینید آیا فرصت کافی برای انجام آن کار دارید یا خیر. اگر با وجود نداشتن فرصت آن درخواست را پذیرفتید بدانید که عاملی برای استرس خودتان ایجاد کرده‌اید.

خانواده و دوستانتان را فراموش نکنید

افرادی که همه وقت خود را صرف کار می‌کنند و زمانی را برای بودن در کنار دوستان و خانواده خود اختصاص نمی‌دهند، بیش از سایرین دچار استرس می‌شوند. این استرس نهایتا بر کیفیت کار آنها نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که برخی افراد با وجود حجم و ساعات زیاد کاری، نتایج خوبی کسب نمی کنند.

همیشه در زندگی خود تعادل را رعایت کنید.  در کنار کار و فعالیت اجتماعی، به خانواده و دوستان خود نیز اهمیت دهید. ساعاتی که در خانه هستید را صرف اعضای خانواده خود کنید و به محیط کار و مشغله‌های آن فکر نکنید. در محیط کار نیز ساعات مربوط به استراحت را با دوستان و همکاران خود بگذرانید و سعی کنید از این اوقات نهایت استفاده و لذت را ببرید.

محیط کارتان را منظم کنید

نظم را فراموش نکنید. همانطور که خانه که محل آرامش هر فردی است باید منظم باشد، محیط کار نیز باید از نظم کافی برخوردار باشد. محیط منظم باعث افزایش تمرکز و در نتیجه بهبود کیفیت کارها می‌شود. همین تغییر مثبت می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد و در نتیجه از استرس افراد بکاهد.

اولویت‌ها را اولیت‌بندی کنید

همه ما در طول روز باید کارهای گوناگونی انجام دهیم. این کارها همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. در نتیجه ما باید آنها را اولویت بندی کنیم تا اول کارهای مهم‌تر را انجام دهیم. اما جالب است که گاه همین اولویت‌ها نیز باید دوباره اولویت‌بندی شوند. بدین ترتیب، اولین کار که در هر روز کاری باید انجام دهیم برای ما روشن و واضح خواهد بود.

افرادی که می‌دانند در هر ساعت دقیقا چه کاری را باید انجام دهند کمتر دچار استرس و تشویش می‌شوند. برای ایجاد چنین اولویت‌هایی لازم است اطلاعاتی در رابطه با سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، اهداف آن و نقش خودتان در آن مجموعه داشته باشید. همیشه اقداماتی در اولیت قرار دارند که بیشترین تاثیر را در رسیدن به اهداف سازمان دارند. مطمئن باشید با اینکار نه تنها استرس خود را کاهش می‌دهید، بلکه رضایت مقامات مافوق خود را نیز کسب خواهید کرد.

تحمل خود را بالا ببرید و از روش‌های کنترل خشم استفاده کنید

کار کردن در یک محیط بسته در کنار افراد گوناگون با فرهنگ‌های متفاوت ممکن است برای بسیاری افراد مشکل باشد. به همین دلیل است که گاه همکاران با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند. همین اختلافات نهایتا منجر به ناراحتی و ایجاد استرس می‌شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، لازم است ابتدا از خودتان شروع کنید.

اگر با یکی از همکاران خود بر سر موضوعی اختلاف پیدا کردید و در نتیجه این امر عصبانی شدید، با کشیدن چند نفس عمیق خودتان را کنترل کنید و بلافاصله به رفتار یا حرف همکارتان واکنش نشان ندهید. اجازه دهید خشم شما فروکش کند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. همچنین در بسیاری موارد لازم است ما برخی رفتارهای همکاران خود را تحمل کنیم و نباید سعی کنیم آنها را تغییر دهیم. با افزایش صبر می‌توان تنش و استرس محیط کار را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

برچسب ها: آیا شما دچار استرس هستید؟، با استرس محیط کار چه باید کرد؟، مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید، مرتب ورزش کنید، خوب بخوابید، نه» گفتن را یاد بگیرید، خانواده و دوستانتان را فراموش نکنید، محیط کارتان را منظم کنید، اولویت‌ها را اولیت‌بندی کنید، تحمل خود را بالا ببرید و از روش‌های کنترل خشم استفاده کنید تعداد بازديد: 957 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز