Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 17:56

10
دی
رنگ و شادی

رنگ و شادی

یک شیوه عالی برای افزودن رنگ سبز به خانه می‌تواند استفاده از گیاهان آپارتمانی باشد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

کیفیت رنگها 

قرمز

رنگ قرمز همراه با انرژی و قدرت زیاد است. رنگ قرمز اولین رنگی است که به محض ورود به اتاق جلب توجه می‌کند. رنگ قرمز پیام جسارت، جاه‌طلبی و قدرت را می‌رساند. زمانی که زیادی از رنگ قرمز استفاده شده باشد یا فردی به رنگ قرمز حساس باشد، ممکن است احساس خشم، ناراحتی یا دشمنی کند. 

نارنجی

نارنجی رنگ گرم‌، وسوسه انگیز و شادی بخش است. این رنگ احساس خوش مشربی، ارتباطی لذت بخش و شادی و خوشبختی را القا می‌کند. این رنگ حضور قوی احساسی دارد و رفتار برون‌گرا و شادی را ایجاد می‌کند. از آنجا که رنگ نارنجی قرمز را هم در بر می‌گیرد، ممکن است در استفاده از آن زیاده‌روی شود در چنین شرایطی احساس خستگی، ناراحتی و سرخوردگی به آدم دست می‌دهد.

بنفش

رنگ بنفش اغلب رنگ مورد علاقه دختران نوجوان است، این رنگ ناحیه حل مسئله را در مغزمان تحریک می‌کند و خلاقیت، حس ششم و توانایی هنری را القا می‌کند. در طراحی، رنگ بنفش توانگری و فرهیختگی را نشان می‌دهد.استفاده بیش از اندازه از این رنگ منجر به احساس عدم امنیت یا سرکوب احساسات را به فرد می‌دهد. 

سبز

سبز شدیدا رنگ خوش آیند و مطبوعی است. این رنگ فضایل مثبت زیادی دارد- شروع مجدد را القا می‌کند، توازن، نشاط و طراوت و کاهنده استرس است. یک شیوه عالی برای افزودن رنگ سبز به خانه می‌تواند استفاده از گیاهان آپارتمانی باشد. در حالیکه هیچ وجه خیلی منفی در اکثر سبزها نیست اما استفاده بیش از حد از این رنگ می‌تواند تنبلی و بی حالی و عدم ابتکار عمل را به همراه داشته باشد.

آبی

رنگ آبی آرامش و سکون را القا می‌کند و رنگ بسیار پرطرفداری است. رنگ آبی می‌تواند در درمان بی خوابی موثر باشد و استفاده از رنگ آبی خوابی آرام و عمیق را به همراه دارد. این رنگ بیش فعالی را در کودکان متوازن می‌کند، و قدرت تخیل و افکار شهودی (حس ششم) را تقویت می‌کند.

با این وجود رنگ آبی رنگ سردی است و استفاده بیش از اندازه از این رنگ می‌تواند احساس سردی و دل مردگی، بدبینی، یا جدایی از دیگران را القا کند. 

زرد

زرد رنگ خوش‌بینی، درخشش، نگرش بانشاط و شفافیت ذهنی است. این رنگ خلاقیت، وضوح، افکار خوش‌بینانه و تصمیم‌گیری را القا می‌کند. رنگ زرد برای رهایی از افسردگی و تشویق به خنده خیلی موثر است.

نگاره رنگی شخصی شما 

قبل از اینکه رنگها را به خانه‌تان دعوت کنید، بسنجید و ببینید هر رنگی چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد. گاهی ممکن است یک رنگ روی همه افراد یک تاثیر را بگذارد اما از نظر احساسی و عاطفی روی شما تاثیر کاملا متفاوتی داشته باشد. هر رنگ را بر روی قطعه کاغذی بنویسید و هر کلمه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید.

تحلیل نکنید، صرفا بگذارید کلمات بدون کنترل و ناخودآگاه به ذهن‌تان برسد و بعد یادداشت کنید.  بعد از اینکه احساسات غیراردای‌تان را نسبت به هر رنگی یادداشت کردید، دوباره آن را مرور کنید و ببینید آیا نسبت به رنگهای خاصی احساس مساوی دارید - یا نسبت به رنگهای دیگر مقاومت می‌کنید.

رنگها را به کار ببرید

شیوه‌های بیشماری برای بهره بردن از رنگها و طیف رنگها در محیط پیرامون‌تان وجود دارد، از دوباره تغییر دکور دادن یک اتاق تا اضافه کردن جزییات رنگی با تاثیر زیاد بر فضا. در زیر مثالهایی عنوان شده که می‌تواند راهنمای شما در ادامه راهتان باشد:

  1. فضای خورد و خوراک

اتاق: اتاق غذاخوری

چه کسانی از این محل استفاده می‌کنند: همۀ اعضای خانواده در طول روز.

تاثیر مورد نظر: انتظار دارم این مکان تعامل را بالا ببرید و احساس آرامش و خشنودی به افراد بدهد، و اشتها را تحریک کند و ارتباط و تعامل افراد خانواده را با هم افزایش دهد.

وسایل موجود در اتاق: در خانه ما، اتاق غذاخوری رنگ زرد ملایمی‌دارد، با قرنیزهای کوتاه و سفید رنگ. پنجره‌های بزرگ به حیاط پشتی که دید چندین درخت را دارد باز می‌شوند. و روی بزرگترین دیوار تعدادی از عکسهای خانوادگی نصب شده است.

ایده‌ها: من رنگ زرد را برای احساس گرما و خوش بینی‌اش دوست دارم. ممکن است بخواهم رنگهای طبیعی موجود در حیاط پشتی را برجسته‌تر کنم به نحوی که پنجره‌ها منعکس کننده رنگ سبز و قهوه ای نیرو بخش و نشاط‌آور باشند. افزودن رنگ نارنجی تند فضا را گرمتر می‌کند، تعامل و گفتگو را بیشتر می‌کند و اشتها را تحریک می‌کند. از افزودنی‌هایی مثل صندلی، دکوری‌های دیواری، شمع، گلهای تازه و ... استفاده کنید تا رنگها را مهمان خانه‌تان کنید.

2.مکان مطالعه/ کار

اتاق: دفتر کار

چه کسانی از این مکان استفاده می‌کنند: از آنجا که فرزندانم کوچکتر از آن هستند که از اتاق کار استفاده کنند بنابراین فقط من و همسرم از آن استفاده می‌کنیم.

تاثیر مورد انتظار: من اغلب می‌خواهم زمانی که کار انجام می‌دهم سر ذوق بیایم. دلم می‌خواهد جایی داشته باشم که به من انرژی بدهد، هوشیار نگهم دارد و افکار خلاقانه‌ای را به ذهنم معطوف کند.

وسایل موجود در اتاق: این اتاق پارکت شده و هیچ قالیچه‌ای ندارد، و ترکیب رنگ سبز/آبی ملایمی‌دارد.

ایده‌ها: سبز برای افزودن احساس سرزندگی و متمرکز نگه داشتن ذهن و آرامش فوق‌العاده است. من ترجیح می‌دهم رنگ سبز رنگ اصلی طرح باشد و در اتاق از هاله‌هایی از بنفش استفاده شود. اما زیادی استفاده کردن از رنگ بنفش به من حس خستگی می‌دهد، اما کمی ‌رنگ بنفش توانایی و غنا را تراوش می‌کند، افکار خلاقانه را فعال می‌کند. می‌توانید از یک گلدان، یک قالیچه یا چند کتاب با جلد بنفش در قفسه بنفش را به فضای اتاق اضافه کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی رنگ، رنگ در دکوراسیون، معنای رنگ ها، رنگ و شادی، تاثیر رنگ ها تعداد بازديد: 1469 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز