Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:43

6
فروردین
هر سال بهار می آید!

هر سال بهار می آید!

پختگی خود را در گذر زمان نشان بدهیم. این پختگی فقط شامل اضافه شدن سن شناسنامه‌‌اي ما نیست، بلکه لازم است رفتارها، خواسته‌‌ها، علائق و گرایشات ما هم به مرور زمان پخته‌‌تر شوند و اولین گام در این راه این است که بتوانیم کلیشه‌‌های رایج را که گاهی بی‌معنا و د

رکسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره

 

در این سال‌‌ها گاهی متعجب می‌شوم که دوازده ماه سال چقدر زود تمام می‌شود و دوباره بهار سر می‌رسد.

انگار ریتم زندگی خیلی تندتر شده است، شاید هم هر قدر سن بالاتر می‌رود یا زندگی‌‌ها یکنواخت‌‌تر می‌شوند گذشت زمان از نظر ما سریع‌‌تر می‌شود.

این بار می‌خواهم بگویم بیایید پختگی خود را در گذر زمان نشان بدهیم.

این پختگی فقط شامل اضافه شدن سن شناسنامه‌‌اي ما نیست، بلکه لازم است رفتارها، خواسته‌‌ها، علائق و گرایشات ما هم به مرور زمان پخته‌‌تر شوند و اولین گام در این راه این است که بتوانیم کلیشه‌‌های رایج را که گاهی بی‌معنا و دست و پا گیر هم هستند رها کنیم و کارهایی را انجام بدهیم که همه انجام نمی‌دهند یا لااقل افراد پخته‌‌تر انجام نمی‌دهند.

کارهایی مانند لجبازی، چشم و هم چشمی، رقابت‌‌های بی‌حاصل، خرید کردن و پول خرج کردن‌‌های زیاده از حد و بی‌ثمر و... امسال سعی کنید با پختگی بیشتری به این خواسته‌‌ها و رفتار‌‌ها نگاه کنید و آنهایی را که زائدند دوباره و دوباره تکرار نکنید.

پختگی در صرف پول!

یکی از کارهای مهمی که زیبنده افراد پخته‌‌تر است این است که پول و ثروت خود را هدر ندهند و آن را در راه‌های درست و زندگی ساز مصرف کنند.

متاسفانه بسیاری از افراد خصوصا خانم‌‌ها  به بهانه عید، مهمانی رفتن، مسافرت رفتن و هر کاری می‌خواهند پول‌‌های خود را به خرید چیزهای نالازم اختصاص داده، یا به بیانی دیگر هدر  دهند.

برای مثال هر سال حتی اگر نیاز نداشته باشند لباس و کیف و کفش می‌خرند، لوازم و وسایل منزل یا اتومبیل خود را نو می‌کنند، زیاد رستوران می‌روند و همین طور الی آخر. 

پول، حاوی انرژی‌‌‌اي است که زن و شوهر یا خانواده  از آغاز تا پایان ماه مصرف کرده‌‌اند یعنی از فکر و جسم خود کار کشیده‌‌اند تا آن‌ را به دست بیاورند. بنابراین در صرف این انرژی باید با  دقت عمل کنیم. 

با دقت عمل کردن در مصرف پول، باعث می‌شود که یا پول خود را در جایی (چه مادی و چه معنوی) سرمایه‌گذاری کنید و یا در خرج کردن آن دقت کرده و تنها آن را صرف خرید چیزهایی کنید که برایتان ضروری‌‌تر هستند و خودتان از داشتن آنها لذت برده و بهره‌مند می‌شوید نه دیگران.

پختگی در سفر رفتن 

متاسفانه سفر رفتن آن هم در ایام نوروز برای برخی از ما تبدیل شده به یک کلیشه که انگار حکم شده که آنرا انجام بدهیم.

در صورتی که گذراندن تعطیلات در منزل، استفاده از طبیعت بهاری محل زندگی‌مان، وقت گذراندن با خانواده و صمیمی شدن با اعضای خانواده و حتی دوستان و اقوام می‌تواند لذت‌بخش و گاه آموزنده باشد.

یک برنامه‌ریزی درست و موثر برای تعطیلات نوروز لزوما شامل مسافرت رفتن و پول خرج کردن در هتل‌‌های گران قیمت و خرید‌‌های کلان نیست.

برنامه‌‌اي پخته و درست است که روابط ما را با اعضای خانواده‌مان نزدیک‌‌تر کند، تجربه‌‌هایمان را غنی‌‌تر کند، ما را با طبیعت بهاری پیوند بزند، لذت بردن غیر مادی را بیشتر کند، ذهن و روح‌مان را به آرامش برساند و باعث شود نوروزی به یاد ماندنی و خوش داشته باشیم.

پختگی در هدف گذاری

به کمک افراد خانواده، برای نوروز و سپس برای زندگی هدف‌گذاری کنید. هدف‌‌های  کوچک و بزرگ. هدف‌‌هایی که در طول تعطیلات باید بدان دست پیدا کنید.

متاسفانه عقیده رایج برخلاف این شده است. یعنی بسیاری از افراد گمان می‌کنند اگر مدام بخوابند و استراحت کنند یا به خوشگذرانی‌‌های بی‌حاصل مشغول بشوند، خوش گذرانده‌اند. البته بخشی از تعطیلات نوروزی را حتما باید به استراحت اختصاص داد اما بی‌هدفی و وقت تلف کردن به شکل موذیانه‌‌اي باعث می‌شود که در خاتمه تعطیلات، احساس بدی داشته باشیم، حتی اگر ندانیم که این احساس بد ناشی از چیست. 

همان طوری که بی‌هدفی در کل زندگی هم همین پیامد منفی را دارد. اما  به محض آن که هدفی برای  زندگی‌مان در نظر گرفته می‌شود، قدرت، صبر و امید ما افزایش می‌یابد، جسم ما توان بیشتری پیدا می‌کند و روح ما نیز آرامش و شادابی دو چندانی در خود حس می‌کند. 

بنابراین به کمک خانواده اهدافی برای نوروز در نظر بگیرید. آنها را فهرست و اولویت‌بندی کنید.

حتما دقت کنید که اهداف شما قابل دسترسی، لذت‌بخش و تا جای ممکن ابتکاری و جدید باشد تا کودکان یاد بگیرند که چگونه در زندگی هدف‌گذاری کنند و از این کار لذت ببرند.

همچنین به اعضای خانواده‌تان یاد بدهید درسال جدید، به آرزوهای خود بیندیشند  و برای خود هدف گذاری‌‌های بلند مدت کنند.

سعی کنید اهدافتان علاوه بر خود، در جهت کمک و خیر رسانی به دیگران هم باشد تا محصول آن چند برابر شادی و سرزندگی برایتان به ارمغان آورد. 

پختگی در حرف زدن

سعی کنید همان حرف‌‌های کلیشه‌‌اي و تکراری سال‌‌های قبلی را تکرار نکنید. هر چه می‌گوییم در زندگی‌مان رخ خواهد داد. پس دقت کنید که چه می‌گویید.

به جای غر زدن و شکایت کردن از بخشش و محبت، از گشایش در کارها، از سلامتی و شادی، از حل شدن مشکلات، از شکر کردن نعمت‌‌ها و از چیزهای خوب حرف بزنید.

می‌توانید این کار را در منزل و در کنار خانواده به صورت بازی در بیاورید. قرار بگذارید که همه خانواده در تعطیلات فقط از کلمات مثبت و سازنده و شادی آفرین استفاده کنند و هر کس را که کلمات بد از دهانش خارج شد،  مجازات کنید و مجازات به این ترتیب باشد که فرد خاطی مثلا باید برای افراد خانواده بستنی بخرد یا کار کوچکی انجام بدهد.

در واقع دو هفته مچ خود و خانواده‌تان  را در گفتن کلمات ناپسند بگیرید. به زودی مشاهده می‌کنید که این کار یعنی استفاده از الفاظ مثبت و سازنده برای همگی‌تان به صورت عادت در خواهد آمد.

سخن آخر

فهرست پختگی ما، به همین چند مورد ساده ختم نمی‌شود. سعی کنید پختگی خود را در هر زمینه‌‌اي که بیشتر دوست دارید افزایش بدهید.

نگذارید روزها و سال‌‌هایتان مشابه همدیگر باشند. ابتکار و نوآوری داشته باشید و با پختگی و درایت تعطیلات خود و خانواده‌تان را مدیریت کنید و خاطرات خوب بر جای بگذارید.

 

برچسب ها: نوروز، بهار، سال نو، سفر، جدید تعداد بازديد: 1267 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز