Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 15:53

20
بهمن
پول را در زندگی مديريت كنيد

پول را در زندگی مديريت كنيد

درباره اهداف بلند مدت مثل: تعطیلات، هزینه‌های دانشگاه، خرید ماشین و... فکر کنید و اینکه چطور به صورت مشترک برای این موارد پول پس‌انداز کنید با هم تصمیم بگیرید تا در مراحل بعدی زندگی مشترک دچار مشکل نشوید.

ترجمه و تنظیم: نیکی پاک بین

 

ولخرجی

بعضی زوج‌ها افراطی خرج می‌کنند. قبل از بحران اقتصادی بسیاری از زوج‌ها بدون توجه به اینکه آیا استطاعت مالی دارند یا نه پولشان را خرج می‌کردند. بانک‌ها و موسسات ساختمانی منازل بزرگ به مردم واگذار می‌کردند. آنها هم با اعتبارهای بانکی‌شان، زندگی اشرافی، ماشین و غیره برای خودشان تهیه می‌کردند و تعطیلات پرخرج می‌گذراندند. چنین فرهنگی بین مردم متداول بود، مدام خرج می‌کردند و تمامی هم نداشت. مشکل وقتی آغاز می‌شد که اعتبار مالی که خرج کرده بودند باید باز پرداخت می‌شد. پول تمام شده و هنوز بدهی‌ها و چک‌ها پرداخت نشده. آن موقع بود که فشار ومشقت و قیل و قال آغاز می‌شد.

 

استرس بدهی ازدواج

داشتن بدهی ازدواج باعث استرس شما می‌شود و همه جنبه‌های زندگی مشترک شما را تحت فشار قرار می‌دهد. چشمانتان را به روی حقیقت نبندید وسرتان را چون کبک در برف فرو نبرید.کارشناسان بدهی پیشنهاد می‌کنند که با مشکلات روبرو وشاخ به شاخ شوید و از آنها پند و اندرز بگیرید. حتی اگر احساس گناه یا بی‌عرضگی می‌کنید، این مشکل را از شریک زندگی‌تان نمی‌توانید پنهان کنید. دنیس راولز می‌گوید که بسیاری از زوج‌ها نمی‌خواهند بار مسؤولیت را بر دوش شریک زندگی‌شان قرار دهند پس شرایط نا مساعدی را برای خود ایجاد و تحمل می‌کنند و از میزان بدهی چیزی به همسر خود نمی‌گویند. مشاور مالی سارا پنلز، موسس وب سایت زنان فهیم، با این مورد که بدهی‌هایتان را از یکدیگر پنهان نکنید، موافق است. وقتی بدهی‌ها رو می‌شود، نه تنها باعث اعتماد بیشتری به یکدیگر می‌شوند، بلکه می‌تواند پیامد‌های کنترل مالی بهتری هم توسط هر دو نفر به همراه داشته باشد. اگر بدهی‌های مشترک دارید، اعتبار شما بر روی اعتبار شریک زندگی‌تان هم تاثیر خواهد گذاشت پس او را نیز در جریان بگذارید.

 

تزلزل شغلی

دنیس می‌گوید: امروزه با این شرایط و اوضاع مالی کنونی، بسیاری از تجار به این نتیجه می‌رسند که بدست آوردن سود کار بسیار دشواری است. این تهدید هم وجود دارد که کارمندان از کار بیکار شوند. برخی از تجار و خرده فروشا ن بزرگ ورشکست شده‌اند و بسیاری از مغازه‌دارهای معروف متوجه شرایط سخت تجارت شده‌اند و در حال گذران این شرایط هستند. در این زمان شما شرایط بد محیط را حس می‌کنید و برای تغییر شرایط شروع به مذاکره با همسر خود می‌کنید.

اگر شما نان آور اصلی خانه هستید ممکن است حس کنید وظیفه شماست که تصمیمات مالی بگیرید، دائم کسب درآمد کنید و شریک زندگی‌تان فقط مراقب کارهای مربوط به خانواده باشد. در این صورت شما احساس کلافگی و خشم می‌کنید.البته در مواردی که زوجین هر دو کار می‌کنند نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، بخصوص زمانی که یکی از زوجین (زن) احساس کند که از او انتظار می‌رود مراقبت از بچه‌ها و وظایف خانه‌داری را هم به نحو احسن انجام دهد در حالیکه نیمی از درآمد اصلی خانواده هم بر عهده اوست. همین مساله باعث فشارها و کشمکش‌های زیادی بین زوجین می‌شود و خشم و رنجش را در دوطرف ایجاد می‌کند.متاسفانه واقعیت این است که شخصی که درآمد بالاتری دارد نگاه منفعت طلبانه‌ای هم دارد و تفکر و اندیشه‌اش را بر شریک زندگی‌اش تحمیل می‌کند و این باعث رنجش می‌شود.دنیس می‌گوید: جنجال‌ها درباره پول و مسائل مالی، گاهی هم به خود پول ربط ندارند اما اینگونه نشان داده می‌شوند. سارا پنلز نیز می‌گوید: اگر یکی از زوجین بخواهد مسائل مالی را دائم نظارت کند می‌تواند باعث رنجش طرف مقابل شود.

 

احترام به دیدگاه یکدیگر

اگر شما درباره مسائل مالی باهم مذاکره کنید، نارضایتی‌های غیر منتظره نیز کمتر می‌شوند. اگر شما تصمیم‌گیری‌ها و مسوولیت‌ها را مشترکاً به عهده بگیرید، اختلاف و رنجش و نارضایتی کمتر بوجود می‌آید. به دیدگاه‌ها و ایده‌ها و نظرات یکدیگر خوب گوش دهید و احترام بگذارید. اگر یکی از شما دو نفر می‌خواهد یک کاناپه جدید بخرد ولی دیگری می‌خواهد برای حقوق باز نشستگی سرمایه‌گذاری کند باید بدانید که هیچ یک از شما در اشتباه نیست و این مساله نباید روی رابطه شما تاثیر بگذارد.خانم دنیس می‌گوید زمان آن رسیده که فعالیت‌های زندگی‌تان را بر اساس میزان در آمد و پولتان بودجه بندی کنید و اگر هنوز احساس می‌کنید در زندگی‌تان مشکلی وجود دارد با یکی از اعضای فامیل یا یک مشاور روابط خانوادگی نشستی داشته باشید.

 

طرز نگرش به پول

در یک زندگی مشترک، اگر طرفین نگرش متفاوتی نسبت به پول داشته باشند، توافق بر سر مسائل مالی بسیار سخت است. همانطور که سارا پنلز می‌گوید: زوجین باید اولویت‌های مالی‌شان را مشخص کنند و تلاش کنند تا به این نتیجه برسند که پولشان را چگونه خرج کنند. برای مثال ممکن است یکی از زوجین زمانی احساس امنیت کند که مقدار زیادی پول در بانک داشته باشد، در حالی که دیگری معتقد به خرج کردن و به اشتراک گذاشتن پول بوده و پس انداز برایش کار دشواری است. وی اضافه می‌نماید: ممکن است پس انداز کننده به عنوان فردی خسیس و خرج کننده بعنوان شخصي وظیفه نشناس در نظر گرفته شوند در حالیکه ممکن است هیچ یک چنین نباشند.

 

پول کمتر، تفریح و سرگرمی کمتر

بسیاری از زوج‌ها مجبورند حساب جيب خود را داشته باشند. بهای غذا، سوخت و... افزایش می‌یابد، اما دستمزد‌ها همچنان ثابت هستند. در گزارشی که در سال 2011 توسط دفتر آمار ملی انگلیس ارائه شده است، چنین بیان می‌گردد که تقریبا 30 درصد مردم استطاعت رفتن به تعطیلات سالانه را ندارند در حالی که این آمار در سال 2007 حدود 21 درصد بوده است. اگر زوجین کمی پس انداز داشته باشند معمولا اولین کاری که می‌کنند این است که کمی وسایل تجملاتی برای خود تهیه می‌کنند. زوج‌ها وقتی اوضاع مالی خوبی ندارند ممکن است از یک وعده غذای رومانتیک یا یک سفر یا رفتن به سینما چشم‌پوشی کنند و به جای آن این وسایل را خریداری کنند در حالی که باید توجه داشت این فعالیت‌ها برای زنده نگه داشتن روح یک زندگی ضروری است و لطافت را به ارمغان می‌آورد.

 

مذاکره

در هر حال پول، زندگی مشترک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عقیده کارشناسان، صحبت کردن و مذاکره آسان‌تر از عمل کردن است. خانم پنلز در این رابطه می‌گوید: شما باید بدانید کی و کجا دست به چه کاری بزنید. اگر مشکل کمبود پول است فکرتان را روی هم بگذارید و بودجه‌ای را با هم تنظیم کنید و درباره راه‌های مبتکرانه پس‌انداز پول بخصوص در جاهایی که کم می‌آورید صحبت و به آن عمل کنید. اگر مساله بر سر بدهی است که نمی‌توانید آن را مدیریت کنید از یک موسسه مالی کمک بگیرید. اگر اختلافات بر سر نگرش به پول و رنجش از یکدیگر بر سر پول هستند، راه حل‌هایی وجود دارند. مثلا شما می‌توانید یک حساب مشترک برای خرج‌های خانه باز کنید و هر دو، ماهانه آن را پرداخت کنید و یک حساب شخصی جداگانه نیز برای خودتان داشته باشید. در این صورت شما مقداری پول نقد برای خودتان دارید که می‌توانید راحت از آن خرج کنید هر چند که کم باشد. راه حل بعدی این است که درباره اهداف بلند مدت مثل: تعطیلات، هزینه‌های دانشگاه، خرید ماشین و... فکر کنید و اینکه چطور به صورت مشترک برای این موارد پول پس‌انداز کنید با هم تصمیم بگیرید تا در مراحل بعدی زندگی مشترک دچار مشکل نشوید.

 

برچسب ها: پول، مدیریت پول در زندگی، پول در زندگی مشترک، مدیریت مالی، ولخرجی تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز