Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:41

26
مرداد
7 راهكار تنش‌زدا را بشناسید!

7 راهكار تنش‌زدا را بشناسید!

تنش یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. درواقع تنش زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم.

بسياري از روانشناسان بر اين باورند كه برخي فشارهاي روحي (استرس‌ها) مفيدند به شرطي كه انسان از عهده‌ي تحمل آنها برآيد. تمرين‌هاي زير به شما ياري مي‌كنند تا فشار رواني را كه بخشي از زندگي پر جنب و جوش‌ عصر حاضر هست، مهار سازيد.

تنفس عميق

نفس عميق بكشيد و شكم خود را منبسط كنيد. نفستان را چند ثانيه نگه داريد و سپس به آرامي بيرون دهيد و خروج تنش را از تن خويش مجسم نماييد.

مراقبه

چشمانتان را ببنديد و از نظر ذهني حواستان را جمع تنفستان كنيد. موقع بازدم، واژه‌ي ساده يا تسكين‌دهنده‌اي را با هر نفس بازگوييد يا صحنه‌ي آرام‌بخشي را تجسم نماييد. اين عمل را دست‌كم پنج دقيقه، يا براي بهره‌جويي بيشتر تا 30 دقيقه انجام دهيد.

تلقين به نفس

واكنش‌هاي مثبت رواني به فشار روحي همچون: «همه چيز خوب از آب درمي‌آيد» يا «مي‌دانم كه قادر به انجام فلان كار هستم» را جايگزين بازتاب‌هاي منفي روحي مانند: «از عهده اين كار برنمي‌آيم» كنيد.

خنده

فقط با صداي بلند بخنديد يا دست به كاري زنيد كه شما را بخنداند مثل خواندن كتابي حاوي لطايف يا تماشاي برنامه‌اي خنده‌دار.

شل كردن تدريجي عضله

هنگام نشستن يا دراز كشيدن در وضعيت راحت، عضله‌هاي پاهايتان را تا سرحد امكان منقبض كرده و متوجه تفاوت احساس شويد. هر بار ماهيچه‌هاي عضوي از بدن نظير ساق پا،‌ بازو، شكم، كمر، گردن و سر را شل و سفت كنيد. بعد از اتمام اين عمل، چند دقيقه در حالت تن آرامي كامل (Relaxation) به سر بريد.

كشش

روي صندلي بنشينيد و قسمت فوقاني پشت خود را به طرف جلو و روي زانوانتان خم كنيد. آهسته دولا شويد و اين عمل را از انتهاي ستون فقرات آغاز كنيد تا اينكه پشتتان صاف شود و آنگاه سر خود را آرام به پائين و به سمت چپ بياوريد. اين تمرين را چند بار در هر دو جهت تكرار كنيد.

مشت و مال (ماساژ)

بنشينيد و شانه‌هاي خويش را شل كنيد. دست را براي مشت و مال شانه‌ي چپ و گردن به كار بريد و آن را تا پوست سر بياوريد. به اين كار ادامه دهيد ولي اين بار از دست چپ براي مشت و مال و شانه‌ي راست استفاده كنيد.

برچسب ها: مراقبه، خنده، تنفس عميق، تلقين به نفس، كشش، شل كردن تدريجي عضله، راهکارهای تنش زدا تعداد بازديد: 547 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز