Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 08:05

11
تیر
الگوهای شخصیتی مردان

الگوهای شخصیتی مردان

در این مقاله قصد داریم شما را به صورت علمی و البته سرگرم‌کننده با پیچ و خم‌های الگوی شخصیتی آقایان آشنا کنیم.

 

ناهید حاجی سلیمانی_دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

 

آیا همسر، برادر، یا پدری دارید که گاهی درک رفتارهای‌شان برای‌تان مشکل است؟ آیا گاهی فکر می‌کنید که نمی‌دانید چگونه با آنها صحبت کنید؟ آیا می‌خواهید کلید دنیای ناشناخته مرد زندگی خود را به دست آورید و او را بهتر بشناسید؟ 

مردان مدیر و قدرت‌طلب (زئوس)

هریک از الگوهای شخصیتی به نام یکی از اسطوره‌های یونانی معرفی می‌شود. زئوس در اسطوره‌های یونانی، خدای خدایان است و فرمانروایی آسمان‌ها و زمین را به عهده دارد. اینها اسطوره‌های ادبیات یونان هستند وافسانه‌اند. از نمادهای زئوس صاعقه و عقاب است. این نمادها نشان‌دهنده عمل کردن از راه دور و سرعت عمل هستند. عقاب در ارتفاعات پرواز می‌کند و کوچک‌ترین حرکات شکارهای خود را از دور تحت نظر دارد. شکار این مردان ممکن است یک شرکت یا کسب و کاری خاص، محصولی ویژه یا کارمندی مشخص باشد. خانه‌های بزرگ و دفاتر تجاری نشان‌دهنده این افراد است. نماد رعد و برق نشان‌دهنده جنبه تنبیهی مردان قدرت‌طلب است. زئوسی‌ها به راحتی کارمندان نالایق یا خاطی را اخراج می‌کنند. این افراد دوست دارند با افراد مصمم و بااراده کار کنند و هدف‌شان از این کار گسترده‌تر کردن قلمروشان است.

رفتار طبق الگوي شخصيتي

اگر هر مردی تلاش کند طبق الگوی شخصیتی خود رفتار کند، رضایت بیشتری از زندگی خود خواهد داشت. در غیر این صورت دچار افسردگی و کاهش عملکرد خواهد شد. حتماً دیده‌اید که گاهی فردی به کاری که می‌کند علاقه‌ای ندارد و در آن کار پیشرفت نمي‌کند، یا پیشرفت کمی دارد یا حتی اگر در آن کار کاملاً هم موفق باشد، این موفقیت او را ارضا نمی‌کند و برایش اهمیتی ندارد. این دقیقاً همان زمانی است که می‌گوییم این شخص برای این کار ساخته نشده است. بنا بر نظر یونگ ممکن است در سال‌های جوانی بتوانیم نقابی بر چهره واقعی خود بزنیم و طبق خواسته‌های خانواده و جامعه رفتار کنیم، ولی با پا به سن گذاشتن و رسیدن به سال‌های دهه 40 زندگی، معمولاً بحران میانسالی به سراغ‌مان می‌آید و کم‌کم از خودمان می‌پرسیم «خوب حالا که چی؟» این احساس پوچی زمانی به سراغ‌مان می‌آید که راه زندگی خود را بر اساس الگوی شخصیتی خود انتخاب نکرده باشیم. پس در همین ابتدا از شما خانم‌هایی که قصد دارید همسر خود را عوض کنید! درخواست می‌کنیم از این کار منصرف شوید، زیرا این کار نه به نفع شما و نه به نفع همسر شماست. مطمئن باشید اگر همسرتان روحیه‌ای شاد داشته باشد و محلی برای بروز انرژی‌های درونی خود بیابد، برای شما هم مفیدتر خواهد بود.

وقتی انرژی یا خصوصیتی سرکوب شود، باعث ایجاد مشکلات روانی در مردان می‌گردد. آنچه که در وجود مردان سرکوب می‌شود، هنوز زنده است و به عمق وجود آنها می‌رود و در ناخودآگاه‌شان باقی می‌ماند و به محض اینکه فرصتی پیش آید دوباره به سطح ‌آمده و خود را در موقعیتی جدید نشان می‌دهد؛ درست مانند چوب‌پنبه‌ای که به زحمت زیر آب نگه می‌داریم و به محض اینکه فشار را از روی آن برمی‌داریم، به سطح آب می‌آید. آیا واقعاً می‌خواهید تمام عمر و انرژی خود را صرف فشار دادن این چوب‌پنبه به زیر آب کنید؟ این کار انرژی خود شما را هم هدر خواهد داد. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که هنگام انتخاب همسر سعی کنید او را درست بشناسید و با کسی ازدواج کنید که مناسب روحیات و خلق و خوی شما باشد. بعد در زندگی، با شناخت بهتر همسر خود، خواهید دانست که چگونه با او رفتار کنید تا کمترین آسیب را به او و خود بزنید و مؤثرترین و غنی‌ترین رابطه را با همسر خود داشته باشید.

الگوهاي غالب

نکته دیگر اینکه در هر مردی یکی از این الگوها غالب است، ولی الگوهای دیگری هم می‌توانند در او وجود داشته باشند. پس وجود خصوصیات چند الگو به طور همزمان در یک نفر غیرممکن نیست. هر فردی خصوصیات الگویی را که با آن به دنیا آمده بروز می‌دهد و اگر بخواهد این انرژی را سرکوب کند، باید تلاش بسیاری را صرف این کار کند و در این صورت از خود واقعی‌اش فاصله می‌گیرد. در ضمن در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است یکی از این الگوها فعال‌تر باشد. شناخت این الگوها مردان را نیز قادر می‌کند تا به سطحی از خودشناسی و پذیرش خویشتن دست یابند و راحت‌تر بتوانند درباره خود با دیگران صحبت کنند.

مردان در صورت شناخت خود و پی بردن به زوایای وجود خود و پیدا کردن نقاط ضعف‌شان می‌توانند خودشان برای بهبود و تغییر خود اقدام کنند، زیرا بهترین کسی که می‌تواند انسان را عوض کند، خود اوست. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که نوری بر نقاط تاریک و ناشناخته او بتابانیم و او را با خود واقعی‌اش مواجه کنیم. البته در این زوایای ناشناخته و نقاط تاریک صفات خوب وپسندیده هم وجود دارند که گاه فراموش شده‌اند و پیدا کردن آن می‌تواند شخصیت فرد را دلنشین‌تر و جذاب‌تر کند. نکته مهمی که همین‌جا باید به آن اشاره شود، این است که باید از برچسب زدن به افراد خودداری کنیم. اگر قصد شما از خواندن این مقاله این است که دنبال نقاط ضعف در مرد زندگی خود باشید، همین حالا آن را کنار بگذارید. هدف از این مقالات شناخت بیشتر و ایجاد تفاهم است، نه برانگیختن نفرت.

خصوصيات مردان زئوسي

مردان زئوس یا قدرت‌طلب کسانی هستند که بر دیگران مدیریت می‌کنند. این افراد، مردان پدرسالار هستند. آنها انتظار دارند که دیگران دستورات‌شان را اطاعت کنند و رقیبان خود را از میان برمی‌دارند. آنها ممکن است با فرزندان جوان خود رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشند و همیشه نگرانند که شاید روزی فرزندشان جایگاه‌شان را به چالش بکشد؛ ولی در مجموع فرزندان‌شان را دوست دارند و با فرزندان لایق خود خوش‌رفتارند. اینکه پدران، فرزندان خود را به صورت رقیبان خود ببینند، تنها مختص اسطوره‌های یونان نیست، بسیاری از مردان هنگامی که فرزندشان به دنیا می‌آید و این فرزند نورسیده مرکز توجه‌ها قرار می‌گیرد، احساس نوعی عزل‌شدگی می‌کنند. این احساس ممکن است یادآور عزل دوران کودکی آنها هنگام به دنیا آمدن خواهر بعد از آنها باشد. درست است که مردان هم هنگامی که صاحب فرزند شده و پدر می‌شوند، خوشحالند. ولی وقتی توجه همسرشان به فرزند جلب می‌شود و به‌خصوص اگر این توجه به فرزند افراطی باشد و به نوعی باعث به حاشیه رفتن پدر شود، احساس درد پنهان و غیر قابل بیانی به آنها می‌کنند. به شما خانم‌ها توصیه می‌کنیم اگر نمی‌خواهید همسرتان به شما بی‌توجهی کند، قبل از اینکه دیر شود، تعادلی بین توجه به فرزند و همسرتان ایجاد کنید، زیرا وقتی فرزندان بزرگ شوند، هریک به راه خود خواهند رفت و زمانی که با آشیانه خالی روبه‌رو شوید، خواهید دید که همدلی، توجه و محبت همسر خود را نیز خیلی وقت پیش از دست داده‌اید و این زمان دیگر برای ابراز محبت دیر خواهد بود.

در ضمن، توجه بیش از حد به فرزند، به نفع خود او هم نیست، زیرا وقتی که او محبت مادر را جایگزین توجه و محبت پدر کند، وقتی به سنین نوجوانی و جوانی برسد، با ضعیف شدن پدر، جایگاه او را به چالش می‌کشد و سعی در نابودی اقتدار پدر خواهد کرد. در ضمن، از دیگران نیز انتظار چنین توجهی را خواهد داشت؛ در حالی که در دنیای واقعی چنین چیزی ممکن نیست. در افسانه‌ها زئوس همسر خود را می‌بلعد و این بیانگر آن است که مردان قدرت‌طلب همسر خود را تحت فرمان خود در می‌آورند و از آنها انتظار اطاعت دارند. در اسطوره‌های یونانی به جز چند استثنا، زنان به صورت افرادی ضعیف نشان داده شده‌اند.

نكات طلايي

برای این مردان، ازدواج ارتباطی با احساسات و عواطف قلبی ندارد. آنچه برای آنها اهمیت دارد، حفظ قلمرو و استحکام قدرت‌شان است. اگر زنی قدرت‌طلب هستید، با این مردان ازدواج نکنید، زیرا دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند! اگر با چنین مردی ازدواج کرده‌اید و خودتان هم قدرت‌طلب هستید، سعی کنید به قلمرو همسرتان تجاوز نکنید. سعی نکنید در کارهای او دخالت کنید و از تمام مسائل کاری او سر درآورید. این کار او را خشمگین می‌کند. تلاش کنید حدود قلمروتان را مشخص کنید و هریک در جایگاه خود قرار گیرید. البته مردان زئوس معمولاً با زنان بزرگ و مهم ازدواج می‌کنند، ولی از آنها توقع دارند که کاری به کارهای‌شان نداشته باشند و به امور خانواده رسیدگی کنند.

اگر زن احساسی و رمانتیکی هستید، با مرد زئوسی ازدواج نکنید. اکثر مردان زئوسی پس از بازگشت از سفر ماه عسل دیگر برای همسر خود وقت کافی ندارند، زیرا آنچه بیش از هر چیز برای آنها اهمیت دارد، موفقیت در کسب و کار است. البته ممکن است مرد زئوسی به شکل ناگهانی احساسات عمیق را نیز تجربه کند و حتی عاشق شود. در این صورت حتی نفس کشیدن بدون آن زن برای او مشکل خواهد بود. در این صورت مرد زئوسی مسؤولیت‌های جدیدی را می‌پذیرد و وارد دنیایی می‌شود که پیش از این با آن کاملاً بیگانه بوده است. از آنجا که مردان زئوسی سعی دارند تمام امور را تحت کنترل خود داشته باشند، معمولاً با نوشتن وصیت‌نامه سعی می‌کنند حتی پس از مرگ‌شان اموال و دارایی‌های‌شان را کنترل کنند. اگر مردان زئوسی سعی کنند به احساسات و عواطف نیز توجه کنند، به تعادل روحی آنها کمک بسیاری خواهد کرد. زیرا آنها به دلیل دور بودن از احساسات، توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارند و این امر باعث محکوم کردن دیگران و بی‌ارزش دانستن آنها می‌شود.

برچسب ها: ویژگی های مردان، ویژگی های شخصیتی مردان، انواع مردان، الگوی غالب مردان، خصوصیات مردان زئوسی، الگوی شخصیتی، مدیران مدیر، قدرت طلب تعداد بازديد: 676 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز