Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 09:53

24
آذر
بهترین راه مبارزه با بی‌حوصلگی و عصبانیت

بهترین راه مبارزه با بی‌حوصلگی و عصبانیت

خوابیدن حس خوبی است، پس چرا خاموش کردن چراغ و به رختخواب رفتن برای بعضی‌ها اینقدر سخت است؟

 تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

یک ساعت خواب بیشتر شادابی شما را چند برابر می‌کند

خوابیدن حس خوبی است، پس چرا خاموش کردن چراغ و به رختخواب رفتن برای بعضی‌ها اینقدر سخت است؟ شاید به این خاطر است که ساعات پایانی روز برای بعضی بسیار با  ارزش و گرانبهاست. معتادان به تلویزیون دوست دارند یک سریال دیگر را هم ببینند و معتادان به کار چند قلم از کارهای مانده را انجام می‌دهند. والدین بعد از خواباندن فرزندان نفس راحتی می‌کشند و چند ساعتی را با هم سپری می‌کنند و افرادی که اهل کتاب و مطالعه هستند، وسوسه می‌شوند یک فصل دیگر از کتاب را بخوانند. هر کدام از این کارها ممکن است شما را راضی کند، اما خواب کافی و آرام در شادابی شما به مراتب مؤثرتر است. نتایج یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در این باره نشان می‌دهد، یکی از دو دلیل بی‌حوصلگی سر کار، کم‌خوابی است (دلیل دیگر حجم زیاد کار در زمان محدود است). پژوهشی دیگر نشان می‌دهد یک ساعت بیشتر خوابیدن در شادی شما بیش از 10 برابر شدن دستمزدتان تأثیر دارد!

اما خواب کافی به دلایل دیگری نیز مهم است. خستگی، صبح‌ها را طاقت‌فرسا می‌کند. مثلاً خود من اگر صبح ساعت شش و چهل و پنج دقیقه از خواب بیدار شوم، همه چیز خوب است و کارها با آرامش انجام می‌شود، اما اگر شب قبل دیر خوابیده باشم و صبح کمی بیشتر در رختخواب بمانم ( مثلا 10 دقیقه دیرتر بیدار شوم )، همه چیز آشفته خواهد شد و این تشویش به همه اعضای خانه منتقل می‌شود و همه کارها باید با عجله انجام شود. همین مسأله صبح را خراب می‌کند. صبح به عنوان شروع روز، اگر بد باشد، کل روز را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

مثل خیلی از افراد دیگر، من باید هر روز صبح قبل از هر چیز دختر‌هایم را به مدرسه ببرم. هر روز صبح کاسه صبر من تا مرحله لبریز شدن پیش می‌رود. یا دختر بزرگم در حال غر زدن است یا دختر کوچکم جیغ می‌زند و گریه می‌کند. در عین حال من باید حواسم به همه چیز باشد. باید همه چیز در کیف آنها گذاشته شود، لباس‌های‌شان آماده و مرتب شود، تغذیه مناسب به آنها بدهم و سر ساعت آنها را به مدرسه برسانم. اگر حین انجام این کارها خسته و خواب‌آلود باشم، سرعتم کاهش می‌یابد و کم‌حوصله می‌شوم. بی‌حوصلگی من برای تمام اعضای خانه ناراحت‌کننده است. علاوه بر اینها من به دلیل اینکه نمی‌توانم کارهایم را خوب انجام دهم، عصبانی می‌شوم که همین حال مرا بدتر می‌کند. یکی دیگر از تأثیرات بد کم‌خوابی، کاهش میل به ورزش است.

همانطور که پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند، ورزش در شادی تأثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل دوست ندارم کاری کنم که خودم را از ورزش کردن محروم کنم. شاید شما فکر کنید پشت میز نشستن و کار کردن با رایانه انرژی زیادی از کسی نمی‌گیرد، اما روزهایی که من خواب‌آلوده هستم، حتی همان کار را نیز نمی‌توانم انجام دهم و مجبورم مانند کودکان دبستانی مدام سرم را روی میز بگذارم. عجیب است که خاموش کردن چراغ‌ها اینقدر سخت است و شاید شما فکر کنید چه کاری راحت‌تر از خوابیدن است؟ اما من برای اینکه بتوانم خودم را برای خواب راضی کنم و بالاخره به رختخواب بروم، خیلی تلاش می‌کنم و با خود کلنجار می‌روم.

به نظر می‌رسد بیدار ماندن خیلی هیجان‌انگیزتر است. مثلاً می‌توانم مطالعه کنم یا با خواهرم تماس بگیرم. اما می‌دانم که خوابیدن به شادابی و سرحالی من بیشتر کمک می‌کند. در نتیجه تصمیم می‌گیرم با خواهرم آخر هفته صحبت کنم و در طول روز زمان‌هایی را به مطالعه اختصاص دهم. خواب بیش از اندازه مهم است. همچنین من تصمیم گرفته‌ام از این به بعد صبح‌ها ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوم. به این ترتیب یک ساعت وقت خواهم داشت تا قبل از بیدار شدن سایر اعضای خانواده به کارهایم برسم و خودم را مرتب کنم. صبح زودتر بیدار شدن به این معناست که شب باید زودتر بخوابم.

خوب بخوابید

اگر شب‌ها سعی می‌کنید بخوابید اما موفق نمی‌شوید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1 – چند دقیقه قبل از ساعت خواب‌تان برای خواب آماده شوید. گاهی من آنقدر خسته می‌شوم که نمی‌توانم به رختخواب بروم و بخوابم. در این مواقع چند دقیقه زودتر مسواک بزنید.

2– همانطور که فرزندان شما ساعت خواب مشخصی دارند، شما هم باید ساعت خواب مشخصی داشته باشید. بسیاری از افراد نمی‌دانند که باید سر ساعت مشخصی به رختخواب بروند تا احساس شادابی کنند. واقع‌بین باشید، اگر شما ساعت یک و نیم نیمه‌شب به رختخواب بروید، روز بعد نمی‌توانید ساعت هفت و نیم صبح بیدار شوید!

3– اگر هنگام خواب افکار گوناگون مزاحم‌تان می‌شود، آنها را روی کاغذی یادداشت کنید تا فردا راجع به آنها فکر کنید.

4 – قبل از خواب لباس‌های‌تان را در کمد آویزان و اتاق‌تان را مرتب کنید. خوابیدن در محیطی نامنظم آرامش شما را بر هم می‌زند. نظم بیرونی به نظم درونی کمک می‌کند.

5- یک ساعت قبل از خواب کارهای هیجان‌انگیز انجام ندهید. حتی گاهی چک کردن ایمیل هم می‌تواند خواب شما را مختل کند.

 

برچسب ها: علائم عصبانیت، علائم بی حوصلگی، ساعت خواب، خواب خوب، جلوگیری از عصبانیت و بی حوصلگی تعداد بازديد: 1365 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز