Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:13

9
اسفند
خدمت و خيانت عادات بر سلامت

خدمت و خيانت عادات بر سلامت

برخي از اتفاقات و كارهاي روزمره ما تاثير زيادي در سلامت‌مان دارند؛ ولي هرگز به ...

خدمت و خيانت عادات بر سلامت

 

 

برخی از اتفاقات و كارهای روزمره ما تاثیر زیادی در سلامت‌مان دارند؛ ولی هرگز به آنها از این منظر نگاه نمی‌كنیم. از نظر ما برخی چیزها مثبت و سالم و برخی چیزها ناسالم‌اند. اما به غیر از ورزش و تغذیه سالم چیزهای دیگری هم هستند كه به سلامت ما كمك زیادی می‌كنند و ما از آنها غافلیم. مثلاً شما راجع‌به عكس گرفتن و یا استرس داشتن چه نظری دارید؟ آیا تا به حال به ذهن تان خطور كرده است كه اینها می‌توانند به سلامت بیشتر شما كمك كنند؟!

 

جستجو در اینترنت

چرخیدن در صفحه فیس بوك، جستجو در سایت‌های خنده، خبری و هنری و ... همیشه وقت تلف كردن نیست و شاید به فكرتان هم خطور نكند كه همین اتلاف وقت برخی مواقع برای سلامت شما مفید است. دانشمندان دانشگاه كالیفرنیا دریافته‌اند كه جستجو در اینترنت به سلامت بیشتر مغز كمك می‌كند و برای افراد میانسال و حتی مسن بسیار مفید است و از پیری سلول‌های مغزی نیز تا حدودی جلوگیری می‌كند؛ به خصوص آن بخش مغز كه زمان و حافظه را در كنتر دارد. این گونه جستجو كردن‌ها، باعث تقویت فكری به هنگام تصمیم‌گیری و استدلال كردن می‌شود.

 

استرس

همه ما از عوارض و خطرات ناشی از استرس‌های طولانی مدت آگاهیم؛ اما استرس‌های كوتاه‌مدت و حتی لحظه‌ای باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود. استرس‌های شدید باعث می‌شوند كه بدن ما خود را برای خطر و تهدیدی كه در راه است، آماده كند و به این ترتیب جنگی رو در رو  از طریق ترشح هومورن‌هایی مثل كورتیزول رخ می‌دهد و این مسأله منجر به تقویت سیستم دفاعی می‌شود. بنابراین دفعه بعدی كه قبل از مصاحبه كاری، امتحان، مسابقه ورزشی و ... به شما استرس دست داد، بدانید كه سیستم دفاعی بدن‌تان در حال تقویت است.

 

یادآوری خاطرات

داشتن یك خواب خوب و آرام شبانه و یا اینكه روزهای تعطیل بیشتر از حد معمول خوابیدن به شما احساس خوشایند و راحتی می‌دهد و هیچ شكی در این مسأله نیست؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه یادآوری خاطرات خوب و خوشایند گذشته نیز تاثیر مثبتی در سلامتی دارد و باعث می‌شود احساس شادی و خوشبختی بیشتری كنید. البته باز هم براساس تحقیقات، یادآوری خاطرات خوب و خوش گذشته بسیار سخت‌تر از یادآوری خاطرات تلخ است و اكثر ما خاطرات ناخوشایند را بیشتر در ذهنمان ثبت و یادآوری می‌كنیم. اگر نمی‌توانید به خودی خود یاد گذشته‌های خوب بیفتید، از آلبوم خود كمك بگیرید. با تماشای عكس‌هایی كه قبلاً گرفته‌اید، خاطرات مورد علاقه‌تان تداعی می‌شوند و با فكر كردن دوباره به آنها احساس خوشی و خوشحالی بیشتری به شما دست می‌دهد.

 

گریه كردن

همه ما می‌دانیم كه خندیدن و حتی لبخند زدن در سلامت ما تاثیر زیادی دارد؛ اما خبر عجیب و حتی شاید باور نكردنی این است كه برخی مواقع گریه كردن نیز می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی روی سلامتی داشته باشد. براساس پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه فلوریدا، 8/88 درصد از مردم بعد از گریستن، احساس بهتری دارند. گریه كردن باعث ترشح برخی مواد شیمیایی می‌شود. این مواد هنگام استرس و ناراحتی نیز در بدن ترشح می‌گردند. بنابراین دفعه بعد كه در یك شرایط عاطفی قرار گرفتید، جلوی اشك‌های خود را نگیرید و مقاومت نشان ندهید؛ چرا كه حتی با این روش نیز سالم‌تر خواهید شد.

 

كارِ خانه

شاید كارهای خانه، فعالیت مورد علاقه شما نباشد؛ اما تمیز كردن خانه، نظافت، شستن ظروف، گردگیری و ... به شما كمك می‌كند تا سالم‌تر بمانید و اندام متناسب‌تری داشته باشید و هر روز چاق‌تر و چاق‌تر نشوید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه كارها و امور خانه تا 30 درصد باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم‌ها می‌شود.

 

ازدواج

تا به حال پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده و همگی نشان داده‌اند كه افراد متاهل هم عمر طولانی‌تر دارند و هم سلامت بیشتری. افراد متاهل كمتر گوشه‌گیر و منزوی می‌شوند و روابط اجتماعی بیشتری دارند. اما این مسأله دلیل كافی برای بچه‌دار شدن نیست. برای ورود یك كودك به خانواده باید سلامت روحی بیشتری داشته باشید. دانشمندان می‌گویند بچه‌دار شدن باعث افزایش سلامت فیزیكی می‌شود و به همان اندازه كه ازدواج كردن روی سلامت روحی اثر خوبی دارد، بچه‌دار شدن روی سلامت فیزیكی تاثیر مثبت می‌گذارد. پژوهش‌ها حاكی از این حقیقت است كه افراد با داشتن یك یا دو فرزند، كمتر در معرض خطر بیماری‌هایی مثل سرطان، اعتیاد به مصرف مواد و بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

میكروب و آلودگی

همه ما میكروب را به‌عنوان دشمن اصلی سلامت خود می‌شناسیم؛ به همین دلیل از انواع محصولات شوینده استفاده می‌كنیم تا هم خودمان و هم محیط اطراف‌مان را تمیز كنیم. توجه به بهداشت و رعایت آن بسیار خوب است؛ اما آیا می‌دانید كه وجود مقدار كمی میكروب برای سلامتی لازم است و نتیجه خوبی در پی خواهد داشت؟ بر خلاف باور عموم، استریل شدن باعث نمی‌شود كه همیشه سالم و از تمام بیماری‌ها محفوظ بمانید. برخی از انواع باكتری‌ها حتی برای بدن مفیدند. این باكتری‌ها در خاك وجود دارند و باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شوند و در درمان بیماری افسردگی نیز موثرند.

 

 دوستان شما

معمولاً همه چیزهایی كه ما دوست داریم، برای سلامت‌مان مضر هستند؛ اما در برخی موارد نادر این قضیه صادق نیست. مثلاً دوستان ما جزء علاقه‌مندی‌های ما هستند و وجودشان برای ما بسیار مفید است. رابطه خوب با دوستان باعث می‌شود بیشتر عمر كرده و كمتر احساس افسردگی و غم كنیم و حتی به سلامت خود نیز بیشتر اهمیت دهیم. داشتن روابط اجتماعی خوب با دیگران باعث تناسب اندام بیشتر هم می‌شود!

 

برنامه غذایی سالم و متعادل

اگر عادت دارید كه همواره یك برنامه غذایی سالم و متعادل را دنبال كنید، همیشه ورزش كنید و مواظب باشید هیچگاه دچار اضافه وزن نشوید، عادت بسیار خوب و پسندیده‌ای پیدا كرده‌اید؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه گاهی اوقات باید به دنبال چیزی كه هوسش را می‌كنید نیز بروید. مثلاً خود را برای همیشه از خوردن كیك شكلاتی محروم نكنید.

برچسب ها: استرس، ازدواج، یادآوری خاطرات، زندگی آنلاین، گریه كردن تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز