Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 22:47

2
آذر
رنگ درمانی

رنگ درمانی

رنگ سبز یكی از رنگ‌های میانه و به همین دلیل رنگ تعادل و توازن است. خاصیت ضدعفونی دارد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت


خواص درمانی رنگ‌ها

پژوهش‌های مختلفی در موردعلل ترجیح یك رنگ به رنگ دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی ایجاد شادی یا افسردگی در آنها و تعادل فكری و جسمی، انجام شده است. محبوب‌ترین رنگ بین عامه مردم، رنگ آبی و بعد از آن رنگ قرمز است. انرژی رنگ‌ها روی تمام سلول‌های زنده تأثیر می‌گذارد. رنگ‌درمانی با هدف ایجاد تعادل و افزایش انرژی فیزیكی انسان‌ها با استفاده از هفت رنگ طیف نوری، به كار گرفته می‌شود. رنگ‌ها در همه جا وجود دارند و ما آنها را نه فقط از طریق چشم‌ها، بلكه از راه پوست و جریان‌های الكترومغناطیسی نیز جذب می‌كنیم.

انتخاب رنگ‌ها از سوی افراد نشان می‌دهد كه در كجای بدن عدم تعادل رنگ وجود دارد. همچنین نشان‌دهنده جنبه‌های عاطفی، جسمی و ذهنی فرد می‌باشد. همه ما برای خود رنگی دلخواه داریم؛ یعنی رنگ خاصی را بیشتر از سایر رنگ‌ها می‌پسندیم و سعی می‌كنیم لباس‌ها و وسایل خود را به آن رنگ انتخاب كنیم. به هر حال رنگ مورد علاقه ما هر چه باشد، نمی‌توان تأثیرات متفاوت آن را بر روحیه، جسم و احساسات نادیده گرفت. رنگ‌ها معانی مختلفی دارند و تنها نگاه كردن به هر كدام از آنها هورمون‌های خاصی را در بدن ترشح می‌كند كه می‌تواند موجب آرامش، انرژی بخشیدن، افزایش خلاقیت، خواب راحت یا كاهش اضطراب و استرس‌هایمان شد. به این ترتیب بود كه رنگ‌درمانی به وجود آمد.

رنگ زرد

رنگ زرد تحریك‌كننده سیستم اعصاب و نیروی عضلات است؛ بنابراین به هنگام فلج و نیز در معالجه اگزما مفید است. از آنجائی كه این رنگ می‌تواند رسوبات كلسیم تجمع‌یافته در مفاصل را بشكند، برای درمان روماتیسم و آرتریت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفع یبوست، ضعف كیسه صفرا، سوءهاضمه و سردردهای شدید از این رنگ استفاده می‌شود. زرد رنگ جدایی و سردی است؛ پس دقت داشته باشید از آن به اندازه استفاده كنید تا این حس را در خود و افراد پیرامون‌تان ایجاد نكنید.

رنگ بنفش

بنفش را رنگ روحانیت، وقار و  عزت می‌دانند. برای اختلالات روانی، مثل شیزوفرنی و جنون ادواری از این رنگ استفاده می‌شود. این رنگ اثر آرام‌كننده قلب دارد و موجب تصفیه خون نیز می‌شود و می‌تواند سموم بدن را دفع كند. از نظر روحی در كاهش نفرت و خشم و هیجانات افسارگسیخته بسیار موثر است و به‌طور كلی برای بهبود بیماری‌های طحال، ناراحتی‌های مثانه، راشیتیسم، دردهای شدید كمر، سیاتیك، ریزش مو، صرع، ذات‌الریه، سرفه خشك و آسم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سبز

رنگ سبز یكی از رنگ‌های میانه و به همین دلیل رنگ تعادل و توازن است. خاصیت ضدعفونی دارد؛ بنابراین بدن را از سموم پاك می‌كند و باعث ایجاد هماهنگی جسمی، ذهنی و روحی می‌شود. این رنگ فشارخون را كاهش می‌دهد و برای درمان بیخوابی، دردهای شدید كمر و بواسیر مفید است. رنگ سبز هیچ‌گونه اثر منفی روی محیط و سایر افراد ندارد و می‌توانید به‌طور نامحدود از آن استفاده كنید؛ فقط دقت داشته باشید كه ایجاد دلزدگی نكند.

رنگ قرمز

قرمز مناسب‌ترین رنگ برای رفع كم‌خونی و كمبود آهن است. اعصاب و خون را تحریك و با اثرات مضر سرما مبارزه می‌كند. از تأثیر نور قرمز، حرارت بدن بالا می‌رود و گردش خون بهتر می‌شود. این رنگ انرژی‌زا است و می‌تواند در درمان زكام، برونشیت، كم‌خونی، روماتیسم، یبوست و مقابله با عفونت‌ها، به كار رود؛ اما افراد عصبی و آنهایی كه فشار خون بالایی دارند، نباید از این رنگ زیاد استفاده كنند.

رنگ نارنجی

نارنجی سمبل انرژی است. این رنگ را رنگ ضدخستگی می‌دانند و از آن برای افرادی كه دچار افسردگی هستند، استفاده می‌كنند. رنگ نارنجی برای درمان بیماری‌های كلیوی و سنگ صفرا، آسم، برونشیت، پركاری تیروئید، كمبود ترشح شیر پس از وضع حمل، افتادگی مقعد، ضعف ریوی و برخی بیماری‌های دیگر مناسب است.

رنگ آبی

رنگ آبی برای رفع تنش‌ها، ترس‌ها، تپش قلب و بی‌خوابی به كار می‌رود. همچنین باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود، تأثر مثبتی در جذب و هضم غذا و تقویت خون و سیستم عصبی دارد. از طرفی، آرامش‌دهنده است و برای رفع سردرد نیز موثر می‌باشد.

درمان برخی بیماری‌ها با رنگ‌ها

بیماری‌های مربوط به مغز با رنگ نیلی
بیماری‌های مربوط به قلب با رنگ بنفش
بیماری‌های مربوط به كلیه با رنگ سرخ
بیماری‌های مربوط به ریه با رنگ بنفش
و بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز را می‌توان با رنگ نارنجی درمان كرد. روش درمانی از طریق رنگ‌ها با ارتباط آگاهانه با رنگ‌ها صورت می‌گیرد و این ارتباط به میزان درك ما از احساسات قلبی و روحی‌مان بستگی دارد. برای درك رنگ‌ها باید پا به دنیای رنگ‌ها بگذاریم و به آنها به‌طور عمیق بیندیشیم. هنگام ابتلا به یكی از بیماری‌ها، باتوجه به رنگ مورد نیاز برای درمان آن، باید روی آن رنگ خاص توجه و تمركز بیشتری كرد.

قرمز: آرزوهای بسیار، شور و شوق زندگی، قدرت و اراده بسیار

قهوه‌ای: نیاز به ‌آسایش جسمی و روحی، علاقه‌مند به خانواده

بنفش: شاعرانه و رمانتیك، دوستدار هنر و زیبایی و متكی به دیگران

آبی: نیاز به آرامش و خشنودی خاطر، علاقه‌مند به دوستان و نزدیكان

خاكستری: گوشه‌گیری، عدم فعالیت و بی‌تفاوتی

آبی تیره (سرمه‌ای): عمق كمال و آرامش اعصاب. افرادی كه كمی اضافه وزن دارند، به این رنگ بیشتر علاقه‌مند هستند و به‌طور كلی نشانگر خشنودی و كامیابی است.

زرد: امید به حل مشكلات سبز: پشتكار، قدرت اراده، مغرور و با استقامت.

 

برچسب ها: رنگ درمانی، درمان بیماری‌ها با رنگ‌ها، خواص درمانی رنگ ها، روانشناسی رنگ ها، درمان با رنگ تعداد بازديد: 1551 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز