Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 03:42

20
فروردین
آیا شما نیز جزء افراد خلاق هستید (1)

آیا شما نیز جزء افراد خلاق هستید (1)

انسان‌های خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا همه انسان‌ها خلاقند؟ تجسم خلاق چیست؟ آیا بدون داشتن تخیل قدرتمند می‌توان از تجسم خلاق سخن گفت؟ آیا بدون تفكر و اندیشه می‌توان به تخیل و تجسم رسید؟!

سیدمسعود مدنی جامعه شناس- مدرس دانشگاه

 

انسان‌های خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا همه انسان‌ها خلاقند؟ تجسم خلاق چیست؟ آیا بدون داشتن تخیل قدرتمند می‌توان از تجسم خلاق سخن گفت؟ آیا بدون تفكر و اندیشه می‌توان به تخیل و تجسم رسید؟!

عده‌ای از اندیشمندان و صاحبنظران «پرورش خلاقیت» ارتباط چندانی بین تجسم و تفكر قائل نیستند. عده‌ای دیگر بر این باورند كه پدیده‌هایی چون تفكر، تجسم و تخیل، جز در ارتباط با یكدیگر و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از هم قابل تعریف نمی‌باشند.

در این راستا، چه دسته اول و چه دسته دوم، ویژگی‌های تقریباً مشتركی برای افراد خلاق و مبتكر قائلند. در این مقاله ضمن پرداختن به تعریف مفهومی موضوعات مرتبط با خلاقیت و تكنیك‌های كسب خلاقیت، به مهم‌ترین ویژگی‌های افرادی كه بیشتر شایسته عنوان «خلاق» هستند، می‌پردازیم.

تجسم خلاق، شكل‌گیری و گسترش آن

هیچ انسانی بدون قدرت تجسم و نیروی خلاق وجود ندارد. هركس به اندازه توانایی، دانایی، نیاز و حوزه دیدش از نوعی تجسم خلاق برخوردار است. هر چه داناتر باشیم، خلاق‌تر، در نتیجه متفاوت‌تریم. برای كشف و گسترش تجسم خلاق، قبل از هر چیز نیازمند برنامه‌ریزی و بكارگیری تكنیك‌های مرتبط با آن هستیم. از مهم‌ترین این تكنیك‌ها، فنِ «آگاهی برتر»، (Trensendental conscioushess) است كه به شكل‌های تجربی، عملی و فرمت‌هایی خاص تهیه و تنظیم گردیده است.

اجرای برنامه‌های تجسم خلاق و بكارگیری تكنیك آگاهی برتر، اگر موجب كتمان و فراموشی واقعیت‌ها و آنچه كه هست نشود، سبب گشایش و ظهور توانمندی‌هایی كه در ناخودآگاه هركس نهفته است، می‌گردد. اگر كسی بتواند تجسم خود را شكوفا كرده و برای عقلایی- عالمانه كردن آن تلاش كند، می‌تواند ضمن گسترش همه‌جانبه ارتباطات فردی خود (با كسانی كه می‌خواهد)، رابطه دیگران را نیز نسبت به خود و دیگران دگرگون سازد.

در تجسم خلاق، فرد با نیروها و توانمندی‌های فكری و فیزیكی خود آشنا می‌شود و همین آشنایی و هدایت درست آنها، موجب برقراری ارتباط موثر و معنادار با دیگران شده و راهی برای رسیدن فرد به اهداف و آرزوهایش می‌گشاید؛ زیرا ارتباط فرد با دیگران و درك انرژی‌های درونی خود، نه تنها او را به شادی و خلاقیت می‌كشاند بلكه گشایش‌های متنوعی در هر زمینه، اعم از موارد اجتماعی، اقتصادی، فردی، اخلاقی و .... در شخص ایجاد می‌كند.

آن‌گاه كه فرد توانایی خود را باور كرده و حس كند همه دنیا را درون خود دارد، آن‌گاه كه در بستری آرام، مطمئن و قابل اعتماد تجسم و تفكر خلاق خود را باور كند، گره‌های ناگشودنی و عقده‌های تلبنار شده روحش یكی پس از دیگری گشوده می‌شود و با جهانی بهتر، زیباتر و دست‌آموزتر مواجه خواهد شد.

-‌ تجسم خلاق، نه توهم است و نه رویایی ناباورانه، بلكه یك واقعیت عینی- اجتماعی، پدیده‌ای دست‌یافتنی و مهم‌تر از همه،‌ جزئی از زندگی هر فرد است و هركس در یك زمینه مساعد، مستعد، فعال و باكیفیت، توانایی ان را خواهد داشت كه با تجسم خلاق و نگاهی خلاقانه و مبتكرانه زندگی بهتری را برای خود و دیگران تدارك ببیند.

همه ما در فرآیند زندگی، هر روز و هر ساعت به تجربه‌ها و خاطرات گوناگونی دست می‌یابیم كه به مرور زمان و یا به‌دلیل تكرار، به باورها و احساساتی تبدیل می‌شوند كه مبنا و معیار تصمیم‌گیری‌های بعدی ما قرار می‌گیرند. حالا اگر درست تصمیم‌گیری شود، به موفقیت و در غیر این صورت به ناكامی می‌رسیم. اگر افراد با نگاهی درست، واقع‌گرایانه و عقلایی به كشف توانایی‌های خود بپردازند، راحت‌تر و اصولی‌تر از حركات تكراری و بی‌معنا صرف‌نظر كرده و از لحظات زندگی خود بهتر استفاده می‌كنند و به شادی می‌رسند.

بخش دوم 

برچسب ها: خلاقیت در خانه داری، ایده هایی بسیار خلاقانه، ایده های جدید، خلاقیت با وسایل دور ریختنی، ایستگاه هنر، ابتکارات جالب با وسایل دور ریختنی، انسان‌های خلاق چه ویژگی‌هایی دارند، تجسم خلاق چیست تعداد بازديد: 1021 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز