Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 01:05

26
بهمن
دشوارترين وظیفه یک مدیر (1)

دشوارترين وظیفه یک مدیر (1)

راه‌اندای یك كسب و كار، امر ساده‌ای نیست و درصد بالایی از كسب و كارهایی كه تازه شروع به كار می‌‌‌‌‌‌كنند، گرچه در ابتدا موفقیت‌هایی به دست می‌آورند، ولی در میانه كار به بحران بر می‌خورند و از هم می‌پاشند.

تحريريه دنيای سلامت

 

راه‌اندای یك كسب و كار، امر ساده‌ای نیست و درصد بالایی از كسب و كارهایی كه تازه شروع به كار می‌‌‌‌‌‌كنند، گرچه در ابتدا موفقیت‌هایی به دست می‌آورند، ولی در میانه كار به بحران بر می‌خورند و از هم می‌پاشند.

این عدم موفقیت كسب وكار‌های نوپا یا حتی آنهایی كه چندین سال سابقه دارند، علل متفاوتی دارد كه درباره آنها صدها مقاله و كتاب نوشته شده است. ما در اینجا به یكی از علل ناكامی كسب و كارها، حتی آنهایی كه سابقه‌ و اعتباری برای خود به هم زده بودند، می‌پردایم و آن نارضایتی كارمندان است.

حتما لازم نیست از یك سازمان بزرگ با صدها كارمند حرف بزنیم؛ بلكه یك كسب و كار از مدل كارآفرینی هم می‌تواند به خاطر این عامل از هم بپاشد.

در دنیای تجارت امروز باور اساسی این است كه انسان‌ها همان سازمان هستند و آنها هستند كه می‌توانند موفقیت یك كسب و كار را تضمین كنند یا به دلیل نداشتن مهارت كافی، تعهد به كار، محیط كار نامناسب و ناامن یا حقوق ناكافی، دل به كار نداده به سازمان و كسب و كارشان تعلق خاطر نداشته باشند و منافع شخصی‌ را بر منافع كل كسب و كار و سازمان ترجیح دهند.

سازمانی كه چنین كارمندانی دارد، نباید در انتظار موفقیت باشد؛ چون دیر یا زود این كارمندان ناراضی یا بی‌كفایت كسب و كار را از رونق می‌اندازند. در اینجا فرض ما این است كه یك سازمان بزرگ یا یك كسب و كار نه چندان بزرگ، دارای كارمندانی است كه همگی ماهرند، به كارشان عشق می‌ورزند و اهداف‌شان را در جهت اهداف كسب و كارشان سوق داده‌اند.

این یكی از شروط اصلی موفقیت كسب و كار است؛ ولی تازه اول راه هستیم و حفظ این كارمندان مستعد و استفاده بهینه از توانایی‌های آنها و جلب رضایت‌شان برای ماندن در سازمان مرحله بسیار سخت‌تر و مهم‌تری است. در اینجا درباره روش‌هایی خواهید خواند كه به شما، به عنوان صاحب یك كسب و كار، كمك می‌كند رضایت كارمندان‌تان را جلب كنید تا آنها از دل و جان كار كنند و شما بتوانید از نیرو‌ها استعداد‌های نهفته آنها استفاده كنید.

رضایت كارمند از وظیفه‌اش

اگر كاری كه یك كارمند انجام می‌دهد او را راضی كند و مطابق با تخصص و استعداد‌ها و مهارت‌ها و علایق او باشد، با دل و جان كار را انجام می‌دهد و بهره‌وری بالا خواهد رفت.

مثلا زمانی كه شما می‌بینید یك كارمند توانایی این را دارد كه بخش خودش را مدیریت كند و این وظیفه را به او محول می‌كنید، او درخواهد یافت كه رئیس و بالادستان متوجه توانایی‌های او هستند و این حس مسئولیت‌پذیری را در او دیده‌اند كه چنین وظیفه‌ای را به او محول كرده‌اند.

یا زمانی كه شما به یك مسئول فروش می‌گویید جدا از روش‌های معمول فروش این اختیار را دارد كه روش‌های نوینی هم برای افزایش فروش ابداع كند، حس خلاقیت او را به كار انداخته‌اید. چنین كارمندانی كار را جدی‌تر می‌گیرند، كاركرد موثرتری خواهند داشت و به ندرت از كار غیبت می‌ كنند.

برآورده شدن نیاز كارمند

نكته كلیدی اینجاست كه وقتی كارمند ببیند كارش نیازهایش را برآورده می‌كند، با دقت و علاقه بیشتری كار می‌كند. برخی نیازها در همه افراد مشترك است؛ مثل غذا، مسكن و تامین آینده شغلی. معمولا یك حقوق منصفانه و اینكه كارمند بداند كارش را در آینده هم ادامه خواهد داد، از كار و كارفرمایش بسیار رضایت خواهد داشت.

البته در بسیاری از مشاغل امروی این نیازها تا حدی برطرف می‌شوند و در حال حاضر مسئله این است كه این فاكتورها به تنهایی نمی‌توانند رضایت كارمند را از كارش تامین كنند.

نیازهای دیگری كه امروز باید تامین شود تا كارمند با رضایت خاطر كار كند

 نحوه برخورد با كاركنان و رفع نیازهای آنها؛ مثلا رسیدگی به اعتراضات یا در نظر گرفتن مرخصی به طور عادلانه برای همه  شرایط محیط كار نحوه نظارت سرپرستان بر كارمندان و روش دستور دادن  انضباط حاكم بر محیط كار و برخورد یكسان با كارمندانی كه از هر لحاظ یكسان هستند

 

نظام پاداش و اضافه حقوق به كارمندان تواناتر
شما به عنوان صاحب یك كسب و كار یا مدیریت یك سازمان باید بدانید كه اگر حقوق و مزایای كارمندان شركت رقیب كه در شرایطی مشابه كار می‌كنند، از شركت شما بیشتر باشد، كارمندان از كار و شرایط كار و سازمان ناراضی خواهند شد.

و این چنین است كه كار شما به عنوان یك مدیر و صاحب یك كسب و كار به گرهی برخواهد خورد كه فقط با تدابیر خاصی باز خواهد شد و گاهی ممكن است پاسخگو نباشد. از طرفی، اگر حقوق و مزایای یك كارمند بیش از استحقاقش باشد نیز در طولانی‌مدت اثر عكس خواهد گذارد و از تعهد كارمند به كسب و كار و سازمان خواهد كاست.

همسو كردن اهداف خود با سازمان، علاقه، دلسوی و تعهد به كار

با این تفاسیر چه چیز باعث می‌شود كارمند نسبت به سازمان و كسب و كاری كه در آن فعالیت می‌كند چنین احساس صادقانه‌ای پیدا كند كه رسیدن به هدف خود را در پیشرفت و نیل به اهداف سازمان بداند، با تعهد و بدون هیچ گونه تقلب كار كند و سازمان را از خود و خود را از سازمان بداند؟

عواملی كه باعث بروز چنین حالتی در كارمند می‌شوند، عبارتند از:

نوع شغل

مهم این است كه كارمند تا چه اندازه كارش را مفید و به درد بخور بداند. او باید حس كند كاری كه انجام می‌دهد، در جایی اثر خواهد گذاشت و گرهی از مشكلی باز خواهد كرد...

 

برای خواندن بخش دوم - دشوارترين وظیفه یک مدیر - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: اخلاق و رفتار كارمندان، وجدان كاری، کارمندان بد قلق، رفتار شایسته مدیر، رفتار مديريتی، کارمند موفق تعداد بازديد: 679 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز