Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:08

8
اسفند
روش های ساده و موثر در طول عمر

روش های ساده و موثر در طول عمر

شادی و شادكامی موجب سلامت مغز می‌شود. مثبت‌اندیشی، با افسردگی مبارزه می‌كند و همه ما می‌دانیم كه افسردگی باعث افزایش خطر آلزایمر می‌شود. تمرین خوش‌بینی را با ساده‌ترین چیزها شروع كنید.

تحريريه دنيای سلامت

 

سرگرمی و تفریح

داشتن یك سرگرمی هم برای جسم و هم برای ذهن مفید است. نیاز نیست كه سرگرمی پرهزینه‌ای را انتخاب كنید، باغبانی، مراقبت از پرنده‌ای، عكاسی و موارد دیگر شما را تحریك می‌كنند كه از محیط خانه خارج شده و كمی تحرك داشته باشید. سرگرمی‌ها، حس پیشرفت را در شما به‌وجود می‌آورند و از استرس‌های‌تان به طرز چشمگیری می‌كاهند. رفتن به تعطیلات برای رسیدن به سلامت مطلوب ضروری است. افرادی كه چند سال یك بار مسافرت می‌روند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند. 

 

خواب كافی

داشتن خواب كافی و مناسب خصوصاً در آخر هفته‌ها باعث استراحت عصب‌های مغز و ترمیم بیشتر آنها می‌شود. بدون ترمیم این سلول‌های عصبی عملكرد مناسبی نخواهند داشت و تحقیقات نشان می‌دهند كه افراد كم‌خواب، حافظه ضعیف‌تری دارند و كلیه فعالیت‌های فیزیكی و ذهنی‌شان كندتر است. بنابراین خواب كافی باعث ایجاد تعادل در هورمون‌های بدن می‌شود و روی تمام بافت‌های بدن تأثیر مثبت دارد. ارتباط با دیگران تأثیر زیادی در افزایش طول  عمر دارد زیرا ما انسان‌ها درس‌های مربوط به افزایش طول عمر را در رابطه‌ای كه با دیگران داریم، یاد می‌گیریم. دوری از مردم و اجتماع به اندازه سیگار كشیدن سلامت ما را تهدید می‌كند. 

 

تمیز كردن دندان‌ها با استفاده از نخ دندان

طبق تحقیقات به‌عمل آمده، مشكلات و بیماری‌های دهان و دندان مثل التهاب لثه 23-46 درصد خطر مرگ را افزایش می‌دهند. بافت‌های دهان خیلی سریع دچار التهاب می‌شوند و می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و سكته را افزایش دهند. نخ كشیدن دندان‌ها (هر شب) باكتری‌هایی كه موجب التهاب دهان می‌شوند از بین می‌برد و تخمین زده می‌شود كه اگر به‌طور مرتب این كار را انجام دهید، 6 سال به طول عمر خود می‌افزایید.

 

مثبت‌اندیشی

یكی از مهم‌ترین موارد مؤثر در افزایش طول عمر، مثبت‌اندیشی است. تمركز روی احساسات خوب، استرس را كاهش می‌دهد. دانشمندان دریافته‌اند كه نگرش مثبت به زندگی و اتفاقات آن و شادكامی از دردهای مزمن می‌كاهد (خصوصاً زانودرد را كاهش می‌دهد) و حتی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را نیز كاهش می‌دهد. شادی و شادكامی موجب سلامت مغز می‌شود. مثبت‌اندیشی، با افسردگی مبارزه می‌كند و همه ما می‌دانیم كه افسردگی باعث افزایش خطر آلزایمر می‌شود. تمرین خوش‌بینی را با ساده‌ترین چیزها شروع كنید تا به آرامش برسید. تمرین یوگا نه‌تنها روی حافظه شما اثر می‌گذارد بلكه موجب آرامش بیشترتان نیز می‌شود. یوگا استرس را كم می‌كند و از آنجایی كه استرس، توانایی ذهن را كاهش می‌دهد، هر چیزی كه باعث حذف استرس از زندگی ما شود، موجب تقویت ذهن و هوشیاری بیشتر می‌شود. یكی دیگر از قدرتمندترین ابزارها برای تقویت عملكرد مغز، مدیتیشن است. این تكنیك باعث شفاف شدن ذهن شما می‌شود و شما را به سمت آرامش بیشتر سوق می‌دهد. ما همواره در حال نفس كشیدن هستیم ولی در مدیتیشن و یوگا به‌طور خودآگاه به نفس كشیدن خود فكر می‌كنیم و با این كار عملكرد ریه را بهبود می‌بخشیم. بهبود عملكرد ریه باعث می‌شود اكسیژن بیشتری وارد خون‌مان شود و به تمام بدن برسد و به همین ترتیب عملكرد مغزمان نیز با اكسیژن بیشتر بهبود می‌یابد. شركت در فعالیت‌های معنوی از ازدحام افكار منفی در ذهن می‌كاهد و لطافت روحی و فكری بیشتری ایجاد می‌كند.

 

خنده و افزایش طول عمر

خنده بهترین درمان برای تمام دردهاست و اثر زیادی هم در افزایش طول عمر دارد. افرادی كه بیشتر می‌خندند، بیشتر عمر می‌كنند. بیماران سرطانی كه روحیه شادتری دارند، راحت‌تر با بیماری خود مبارزه می‌كنند. خندیدن نیز مثل ورزش كردن، از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌كند. دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند كه با خندیدن مداوم كنترل قند خون در بیماران دیابتی راحت‌تر می‌شود. خنده، استرس را كاهش می‌دهد و تاب و توان ما را برای تحمل درد زیاد می‌كند، افسردگی را از بین می‌برد و كیفیت زندگی را افزایش می‌دهد. خنده و شادی عملكرد ایمنی بدن را بالا می‌برد و باعث ساخت سلول‌های كشنده طبیعی كه به محافظت از بدن در مقابل بیماری‌‌ها و انواع سرطان‌ها كمك می‌كنند، می‌شوند. افزایش آزاد شدن اندرفین‌ها (تركیباتی در مغز) نیز در اثر خنده ایجاد می‌شود و به ما احساس خوبی می‌دهد.

 

آب زیادی بنوشید

آب، عملكرد بدن را بهبود می‌بخشد. یكی از شروط اصلی داشتن زندگی سالم، مصرف آب با كیفیت و غذاهای غنی از الكترولیت است. افرادی كه خوب ورزش می‌كنند و آب زیادی نیز می‌نوشند، روحیه شاداب‌تری دارند، گویی خاصیت طراوت و شادابی آب به تمام بافت‌های بدن منتقل می‌شود. تمام عواملی كه ذكر شد، در افزایش طول عمر و سلامت بیشتر جسمی و روحی مؤثرند ولی یك مورد مهم دیگر كه می‌تواند بیشترین اثر را در این زمینه داشته باشد، نوع ازدواج افراد است. ازدواج موفق و ناموفق تأثیر مستقیمی بر زندگی افراد دارد. افرادی كه ازدواج ناموفق دارند چه زن و چه مرد، در طول روز با استرس بیشتری دست و پنجه نرم می‌كنند. این افراد بیشتر در معرض سكته‌های قلبی و مغزی هستند و فشار خون بالاتری دارند. در این افراد هورمون كورتیزول بیشتر ترشح می‌شود و همین مسأله به افزایش فشار خون منتهی می‌شود. افرادی كه ازدواج موفقی دارند، شادتر هستند و قلب سالم‌تری دارند. از مهم‌ترین اثرات منفی ازدواج ناموفق، افسردگی است. به‌طور معمول زنان بیش از مردان دچار افسردگی می‌شوند و ازدواج ناموفق در زنان بیشتر ایجاد افسردگی می‌كند. در ازدواج‌های ناموفق، زوج‌ها كم‌كم از هم فاصله می‌گیرند و حتی به نیازهای جنسی یكدیگر نیز بی‌تفاوت می‌شوند و این مسأله می‌تواند پیامدهای منفی گسترده‌تری را در پی داشته باشد. زندگی زناشوئی ناموفق، روابط ناسالم و عدم احساس امنیت روحی- روانی و آرامش نه‌تنها در محیط خانه، زن و مرد را آزار می‌دهد بلكه معمولاً این مسائل به محیط خارج از خانه و محل كار نیز كشیده می‌شود. تمام این موارد به عملكرد نامطلوب این افراد در محیط كار و اجتماع منجر می‌شوند. اعتیاد یكی دیگر از اثرات منفی ازدواج ناموفق است. مشكلات مربوط به ازدواج ناموفق یكی پس از دیگری به وجود می‌آیند و تنها راه فرار از آنها، انتخاب آگانه‌تر و مشاوره قبل از ازدواج است، بنابراین اگر می‌خواهید سالم‌تر باشید و بیشتر عمر كنید با چشمان باز همسر خود را انتخاب كنید.

 

برچسب ها: طول عمر، سلامتی، خواب کافی، مثبت اندیشی، افزایش عمر تعداد بازديد: 5796 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز