Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 5 آبان 1403 - 10:07

4
آبان
سیگار چه تأثیری روی پوست و مو دارد؟

سیگار چه تأثیری روی پوست و مو دارد؟

نظر به اینکه سلامت پوست و مو در زیبایی چهره افراد بسیار تأثیرگذار است و باید به آن توجه کافی داشت، در این میان یکی از عوامل مضر محیطی برای پوست، استعمال دخانیات بخصوص سیگار می باشد سیگار کشیدن، تأثیر مستقیمی روی سلامت

به قلم : دکتر رامین مدرسی ، متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : نظر به اینکه سلامت پوست و مو در زیبایی چهره افراد بسیار تأثیرگذار است و باید به آن توجه کافی داشت، در این میان یکی از عوامل مضر محیطی برای پوست، استعمال دخانیات بخصوص سیگار می باشد سیگار کشیدن، تأثیر مستقیمی روی سلامت و ظاهر پوست و موی شما دارد و می‌تواند وضعیت‌ آنها را کاملاً تغییر دهد.سیگار حاوی چهار هزار نوع ماده شیمیایی سرطان زا است که می تواند به کلاژن پوست و الاستین پوست آسیب بزند.

سیگارکشیدن علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی پوست را نیز به پیری زودرس دچار می‌کند. طبق مطالعاتی که صورت‌گرفته است، افراد سیگاری بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به التهابات مربوط به پوست قرار دارند. حتی پروسه درمان نیز در این افراد دشوارتر از افراد سالم است. تأثیر سیگار بر پوست صورت در مدت بسیار کوتاهی پس از استفاده از آن، قابل‌مشاهده و تشخیص است و هرگز نمی توان آن را کتمان کرد.

اختلالاتی مانند پسوریازیس نیز در افراد سیگاری بسیار شایع است و حتی بر سلامت موهای افراد نیز تأثیر می‌گذارد. سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ ها است و ترک آن کمک شایانی به سلامتی شما خواهد کرد.

بیشتربخوانید:

چند دلیل برای ترک نیکوتین

 

 

 

 

عوارض سیگار

تحقیقات نشان‌ داده‌اند استعمال دخانیات سبب آسیب‌های زیر بر روی پوست می‌شود:

ایجاد چین و چروک در پوست

نازک شدن پوست و قابل مشاهده شدن رگ ‌ها

کاهش چربی زیرجلدی و در نهایت گود افتادگی گونه و کاسه چشم

ریزش مو با الگوی مردانه

نازک شدن صفحه ناخن، ضخیم شدن ناخن و تشدید چین‌های پوستی

خاکستری شدن رنگ مو و سفید شدن زودرس مو ها

تغییر رنگ پوست و ایجاد لک پوستی

تحلیل عضلات و آویزان شدن پوست

ایجاد جوش‌های سر سیاه معروف به جوش‌ سیگاری‌ها یا جوش غیرالتهابی

سیگار به پوست و سیستم عروقی شما آسیب زده و باعث ایجاد واریس زیر چشم می‌شود.

افزایش احتمال بروز یک نوع بیماری پوستی به نام بیماری صدفک یا پسوریازیس بیماری پوستی وابسته به سیستم ایمنی که باعث بروز پوسته‌های نقره‌ای ضخیم در آرنج و زانو شده که در صورت کنده شدن، زیر آن نقاط خونریزی دهنده دیده می‌شود. البته این بیماری انواع مختلف دارد که محل پوسته‌ها بر حسب نوع متفاوت است؛ اما در سیگاری‌ها این بیماری به دلیل تأثیر اجزای سمی سیگار بر سیستم ایمنی شدیدتر است.سیگار کشیدن خطر پیشرفت بیماری‌ پوستی وابسته به سیستم ایمنی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را دو تا سه برابر می‌کند.

کاهش قدرت ارتجاعی و خشکی و پیری زودرس پوست

عدم توانایی در تعریق کارآمد، ممانعت از خنک شدن پوست

سیگار کشیدن عامل خطر مهمی برای ایجاد یک بیماری خودایمنی و عروقی به نام برگر است. در این بیماری با ایجاد تنگی عروق، شریان‌ها و وریدهای کوچک مسدود شده و منجر به ایجاد زخم‌های پوستی در انگشتان پا می‌شود. انسداد عروق ایجاد شده با پیشرفت بیماری منتهی به انتخاب ناگزیر درمان قطع پا برای ادامه حیات می‌شود.

سرطان‌ های غیرملانومای پوستی از جمله سرطان‌هایی هستند که در اثر استعمال دخانیات به وجود می‌آیند.

سیگار یا هر نوع از مواد دخانی به علت وجود نیکوتین و مونوکسید کربن مانع ترمیم پوست می‌شود.

بیشتربخوانید:

برای ترک سیگار چقدر زمان لازم است؟

 

 

 

 

روش های ترک سیگار

جایگزین‌های نیکوتین، ترک را آسان می‌کند و میل بدن شما به نیکوتین (ماده اصلی موجود در سیگار) را کاهش می‌دهد. اشکال مختلفی از جایگزینی نیکوتین وجود دارد، از جمله چسب‌های پوستی، قرص‌های پاستیل، آدامس، اسپری‌های بینی. بسیاری از آنها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به نسخه نیاز داشته باشند.

بوپروپیون دارویی است که میل شما به سیگار را کاهش می‌دهد. این دارو با نام‌های تجاری Zyban و Wellbutrin به فروش می‌رسد. همچنین در نسخه ژنریک موجود است که ارزان‌تر از داروهای با نام تجاری ذکرشده است.

وارنیکلین دارویی است که با نسخه پزشک علائم ترک و میل به سیگار را کاهش می‌دهد.

تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در ترک سیگار کشیدن مؤثر واقع شود. باید سعی کنید خودتان را از شرایطی که شما را به سیگار کشیدن ترغیب می‌کند دور نگه دارید. به عنوان مثال ورزش کردن یکی از بهترین راه ‌ها برای ترک سیگار است.

برچسب ها: دکتر رامین مدرسی تعداد بازديد: 37 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز