Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 8 مهر 1403 - 16:59

8
مهر
تغذیه در بیماری سیستیک فیبروزیس

تغذیه در بیماری سیستیک فیبروزیس

بيماري سيستيك فيبروزيس بيماري چند سيستمي است كه اولين بار در سال 1938 در ايالت متحده تعريف شده است و میزان بروز آن 1 در 2500 تولد زنده است. ژن آن نيز به عنوان ژن CFTR كه بر روي كروموزوم 7 جاي دارد معرفي شد.

به قلم : دکتر سید رامین مدنی ، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان ، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، عضو انجمن علمی تغذیه کودکان ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : بيماري سيستيك فيبروزيس بيماري چند سيستمي است كه اولين بار در سال 1938 در ايالت متحده تعريف شده است و میزان بروز آن 1 در 2500 تولد زنده است. ژن آن نيز به عنوان ژن CFTR كه بر روي كروموزوم 7 جاي دارد معرفي شد. سوء‌تغدیه هم یکی از مشکلات شایع در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس با شیوع متفاوت در مناطق مختلف جهان است.

فقدان آنزيم‌هاي پانکراس با متابوليسم چربي‌ها، پروتئين‌هـا و کربوهيدرات‌ها تـداخل نمـوده و بـه دليـل نقـايص جـذبي، کمبود ويتامين‌ها روي مي‌دهد و مرگ و مير معمولا به علت سوء تغذيه يا برونکوپنوموني اتفاق مي‌افتد.

 

علت سوء‌تغذیه

علت سوء‌تغدیه در CF افزایش مصرف انرژی، کاهش دریافت کالری، عفونت و التهاب مزمن و از دست دادن کالری و مواد غذایی به علت سوء‌جذب است. میزان انرژی توصیه شده روزانه (RDA) در بیماران CF، 140 - 120 درصد نیاز کودکان سالم است، ولی اغلب مبتلایان حدود 100 - 80 درصد میزان توصیه شده را دریافت می‌کنند.

 

تغذیه

مداخلات تغذیه‌ای در این بیماران شامل تامین انرژی و کالری مناسب، ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های محلول در چربی، مواد ریز مغذی، جایگزینی آنزیم‌های پانکراسی، درمان عوارض بیماری و ... می‌باشد.

بیشتربخوانید:

کبد چرب پیامد چاقی و تغذیه ناسالم

 

 

 

شیوع اختلال تغذیه و کوتاهی قد در این بیماران

در مطالعات مختلف شیوع اختلال تغذیه‌ای در کودکان مبتلا بهCF  بر اساس معیارهای CF foundation حدود 52 - 27 درصد و شیوع کوتاهی قد (Short stature) (قد کمتر از 5 درصد) در آنها 15 - 2/13درصد گزارش شده است. سوء‌تغذیه در این بیماران اگرچه شیوع کمتری نسبت به گذشته دارد؛ ولی همچنان یک مشکل اساسی محسوب می‌شود.  براي پيشـگيري از سـوء‌تغذيه و افزايش اميد به زندگي، معالجه و مداخله مناسب، ارزيـابي وضعيت تغذيه و غربالگري کودکان CF و پيگيـري رشـد آنهـا بـا اهميت مي‌باشد.

بیشتربخوانید:

تغذیه درمانی در نقرس

 

 

برچسب ها: دکتر سید رامین مدنی تعداد بازديد: 15 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز