Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 7 مهر 1403 - 20:23

4
تیر
نقش تغذیه در پیشگیری از آب مروارید

نقش تغذیه در پیشگیری از آب مروارید

آب مروارید (کاتاراکت) یک اختلال بینایی قابل برگشت و شایع در سطح جهان است. آب مروارید ممکن است جزئی یا کامل، ثابت یا پیشرونده، سخت یا نرم باشد. علائم و نشانه‌ها بسته به نوع تشکیل آب مروارید در قسمت‌های مختلف

به قلم : امین پایداره ، کارشناس  تغذیه

amin.paidare80@gmail.com

زیر نظر: دکتر سعید دعائی ، متخصص تغذیه ، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آب مروارید (کاتاراکت) یک اختلال بینایی قابل برگشت و شایع در سطح جهان است. آب مروارید ممکن است جزئی یا کامل، ثابت یا پیشرونده، سخت یا نرم باشد. علائم و نشانه‌ها بسته به نوع تشکیل آب مروارید در قسمت‌های مختلف چشم متفاوت است. افراد مبتلا به آب مروارید اغلب متوجه کاهش بینایی می‌شوند و شدت تشکیل آب مروارید در درجه اول با آزمایش حدت بینایی ارزیابی می‌شود. علائم دیگر شامل تغییر مکرر عینک و ایجاد‌هاله‌های رنگی به دلیل هیدراته شدن عدسی است.

 

شدت تشکیل آب مروارید، با فرض اینکه هیچ بیماری چشم دیگری وجود نداشته باشد، در درجه اول با آزمایش حدت بینایی ارزیابی می‌شود. علائم دیگر شامل تغییر مکرر عینک و‌هاله‌های رنگی به دلیل هیدراته شدن عدسی است. علل زیادی برای آب مروارید وجود دارد که می‌تواند بر شفافیت عدسی تاثیر‌گذار باشد. آسیب به اجزای سازنده عدسی ممکن است منجر به تشکیل آب مروارید شود که این آسیب ممکن است در طول سالیان متمادی ایجاد شده باشد. همچنین از حدود 40 سالگی، پروتئین‌های عدسی چشم شروع به تجزیه شدن و جمع شدن می‌کنند.

این توده ناحیه‌ای ابری روی لنز شما ایجاد می‌کند که به آب مروارید معروف است. با گذشت زمان، آب مروارید بدتر می‌شود و لنزهای شما را بیشتر کدر می‌کند. لنزهای آب مروارید سالخورده انسان به دلیل تجمع اسید‌های حاصل از متابولیسم شناخته شده‌اند. از سوی دیگر، مطالعات فراوان نشان می‌دهند که اشعه ماوراء‌بنفش (UV) یک عامل خطر برای آب مروارید است. آسیب عدسی ناشی از UV با ایجاد اکسیداسیون پروتئین‌های عدسی در کدورت عدسی نقش دارد.

بیشتربخوانید:

آب مروارید و علائم آن را بشناسید

 

 

 

 

برخی از مهم‌ترین مواد مغذی مرتبط با آب مروارید

ارتباط بین تغذیه و آب مروارید به صورت چشمگیر و از طرق مختلف ثابت شده است و مواد مغذی مختلفی هستند که در پیشگیری از این بیماری به ما کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مواد مغذی مرتبط با آب مروارید اشاره شده است.

 

  کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها، به عنوان مثال بتا کاروتن، رادیکال آزاد را در بافت‌هایی مانند عدسی‌ چشم به دام می‌اندازند و به نظر می‌رسد که از این طریق در محافظت در برابر آب مروارید نقش دارند. از جمله مواد غذایی غنی از کارتنوئیدها می‌توان به هویج و سیب‌زمینی شیرین اشاره کرد.

  ویتامین C

ویتامین C ممکن است بر پایداری پروتئین‌ها در لنز چشم و حفظ شفافیت عدسی تأثیر بگذارد. مرکبات مانند پرتقال و لیمو منبع وافری از ویتامین C هستند.

 

  ویتامین E (توکوفرول)

ویتامین E یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی است. سلول‌های عدسی دارای غشای سلولی حاوی چربی هستند و یکپارچگی این غشاها به کمک ویتامین E حفظ می‌شود تا عملکرد مناسب را داشته باشند.

بیشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

7روش طبیعی برای پیشگیری از آب مروارید

 

 

 

 

  ترکیبات حاوی سولفیدریل

گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان است که از آسیب پروتئین‌های چشم جلوگیری می‌کند و برای عملکرد صحیح خود نیاز به تأمین مقادیر کافی سولفور و سلنیوم از رژیم غذایی دارد. سیر، پیاز، پیازچه و تره‌فرنگی، همچنین سبزیجات کلمی مانند بروکلی، گل‌کلم، کیل، کلم برگ و کلم بروکسل دارای آمینواسیدهای حاوی سولفور هستند که عنصر اصلی تولید گلوتاتیون می‌باشند. مواد غذایی مثل ماهی، غلات، قارچ و اسفناج نیز منبع غنی سلنیوم هستند.

 

  قند گالاکتوز

آب مروارید ممکن است به دلیل غلظت بالای قندهای مختلف ایجاد شود. یکی از شناخته‌شده‌ترین اشکال آب مروارید در افراد مبتلا به گالاکتوزمی رخ می‌دهد که ناشی از انباشته شدن قند گالاکتوز در خون و بافت‌های چشمی است. در این افراد بایستی منابع غذایی قند گالاکتوز مانند لبنیات محدود شوند و یا اینکه لبنیات بدون لاکتوز مصرف نمایند.

شیرهای حاوی گالاکتوز مزه شیرینی را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورند، در حالی که شیر فاقد لاکتوز (و به تبع آن فاقد گالاکتوز) اصلاً مزه شیرین ندارد.

برچسب ها: دکتر سعید دعائی تعداد بازديد: 52 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز