Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 04:01

20
فروردین
راه های درمان حساسیت به گوجه فرنگی

راه های درمان حساسیت به گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک خوراکی سالم است اما مصرف آن در برخی افراد باعث بروز آلرژی می شود. آلرژی یا حساسیت به گوجه‌فرنگی در موارد نادر می‌تواند باعث شوک آنافیلاکتیک و مرگ شود. بسیاری از افرادی که آلرژی یا عدم تحمل گوجه

به قلم : دکتر شهرام سیدی ؛ متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : گوجه فرنگی یک خوراکی سالم است اما مصرف آن در برخی افراد باعث بروز آلرژی می شود. آلرژی یا حساسیت به گوجه‌فرنگی در موارد نادر می‌تواند باعث شوک آنافیلاکتیک و مرگ شود. بسیاری از افرادی که آلرژی یا عدم تحمل گوجه فرنگی شناخته شده دارند، در واقع می توانند گوجه فرنگی پخته شده را با واکنش کم یا بدون واکنش تحمل کنند. افراد دیگر می توانند گوجه فرنگی کم اسید مصرف کنند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که علائم حساسیت به گوجه فرنگی چیست؟ چگونه تشخیص داده می شود؟ چه راهی برای درمان آلرژی به گوجه فرنگی وجود دارد؟ در این مقاله به طور کامل به توضیحاتی در این زمینه می پردازیم. چنانچه می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید..

حساسیت به گوجه فرنگی چیست؟

عدم تحمل یا حساسیت به گوجه فرنگی زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش شما پس از خوردن گوجه فرنگی واکنش نامطلوبی نشان دهد. انواع مختلفی از حساسیت های غذایی در مورد گوجه فرنگی وجود دارد: حساسیت شیمیایی به آلکالوئیدها، واکنش به محتوای اسید، و واکنش IgG به پروتئین های موجود در گوجه فرنگی. آلرژی به گوجه ‌فرنگی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است. گوجه فرنگی به عنوان بخشی از خانواده گیاه تاجریزی به حساب می آید و همچنین حاوی درجه بالایی از یک ماده شیمیایی طبیعی به نام سالیسیلات است که مربوط به آسپرین و از مشتقات اسید سالیسیلیک است. برخی افراد نمی توانند هیچ مقدار سالیسیلات را در رژیم غذایی خود تحمل کنند. گوجه فرنگی می تواند باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود و شما تنها با لمس گوجه فرنگی دچار حساسیت شوید.

بیشتربخوانید:

آلرژی بهاره و راهکارهای تغذیه‌ای

 

 

 

 

علائم آلرژی به گوجه فرنگی

حساسیت به گوجه‌فرنگی یک واکنش IgE است، به این معنی که علائم و همچنین زمانی که در آن ظاهر می‌شوند، در هر فرد متفاوت هستند. این حساسیت از انواع آلرژی غذایی می باشد. علائم آلرژی به گوجه فرنگی معمولاً بلافاصله پس از مصرف ظاهر می شود.

  • بثورات پوستی
  • مشکلات گوارشی مانند: رفلاکس معده، سوزش سر دل، سوء هاضمه و …
  • احساس سوزش یا سفتی پوست
  • اسهال و استفراغ
  • سردرد
  • آنژیوادم یا تورم گلو و صورت
  • سوزن سوزن شدن لب ها
  • کهیر
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه
  • احساس خارش در گلو
  • خس خس سینه
  • آبریزش بینی
  • احساس درد در مفاصل
  • شوک آنافیلاکسی

 

تشخیص حساسیت به گوجه فرنگی

افرادی که از آلرژی به گوجه فرنگی رنج می برند همچنین گاهی اوقات به برخی از غذاهای پرمصرف مانند سیب زمینی، انواع فلفل و بادمجان واکنش نشان می دهند. اما شاید برای شما این سوال پیش می آید که روش تشخیص این بیماری چیست؟ در پاسخ باید بگوییم انجام تست حساسیت غذایی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین های گوجه فرنگی پاسخ می دهد یا خیر. برای تشخیص آلرژی غذایی باید به متخصص آلرژی مراجعه کنید تا با روش هایی مانند تست پریک، تست پچ یا آزمایش خون وجود این بیماری در شما تشخیص داده شود.

آزمایش خون بیش از 200 ماده تشکیل دهنده را که ممکن است به آنها حساسیت غذایی داشته باشید را شناسایی می کند. هنگامی که نتایج خود را دریافت کردید، پزشک به شما کمک می کند تا حساسیت‌های غذایی خود را بشناسید، و همچنین در مورد نحوه رعایت رژیم غذایی روزمره به شما مشاوره می‌دهد.

بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه ای در آلرژی (2)

 

 

 

 

درمان آلرژی به گوجه فرنگی

مهم است که توجه داشته باشید که حساسیت به گوجه فرنگی تهدید کننده زندگی نیست، اگرچه می تواند باعث ناراحتی زیادی برای شما شود. با این حال، برخی دیگر ممکن است واکنش‌های آلرژیک جدی‌تری نشان دهند، جایی که حتی لمس کردن میوه می‌تواند آلرژی به گوجه‌فرنگی آنها را تحریک کند. آلرژی‌های غذایی پاسخ‌های ایمنی جدی هستند که برخلاف حساسیت‌های IgG که می‌توان به مرور زمان بر آن غلبه کرد، مادام العمر هستند. بهترین روش برای درمان آلرژی به گوجه فرنگی اجتناب از مصرف گوجه فرنگی و مواد غذایی حاوی آن می باشد.

اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

  • سس اسپاگتی
  • سس کچاپ و باربیکیو
  • کنسرو گوجه فرنگی
  • گوجه فرنگی خشک شده

توجه به این نکته مهم است که گوجه فرنگی های کنسرو شده یا کنسرو شده می توانند مواد دیگری داشته باشند که ممکن است بیشتر از خود گوجه فرنگی بر شما تأثیر بگذارند، اما آزمایش حساسیت غذایی می تواند به تعیین این که کدام مواد ممکن است آلرژی زا باشد، کمک کند. معمولا زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، پروتئین های آن تغییر پیدا کرده و دیگر ماهیت آلرژی زا بودن خودش را از دست می دهد. بنابراین مصرف گوجه به صورت پخته می تواند حساسیت را در فرد از بین ببرد.

انتخاب جایگزین های مناسب گوجه فرنگی

اگر متوجه شدید که به گوجه فرنگی حساسیت دارید، تعویض های آسانی وجود دارد تا بتوانید از پاستا، سالاد و سوپ مورد علاقه خود لذت ببرید. این جایگزین ها عبارتند از:

چغندر: اگر به دنبال افزودن مقداری شیرینی به سالاد خود یا جایگزینی برای سس های ماکارونی هستید، چغندر می تواند یک جایگزین عالی با ویتامین C باشد که می توانید جایگزین گوجه کنید.

هویج: مشابه چغندر، هویج می تواند یک پایه جایگزین عالی به خصوص در سوپ ها باشد و منبع عالی بتاکاروتن است.

انگور: برای تامین ویتامین C، انگور را در سالاد خود با گوجه گیلاسی جایگزین کنید.

 

 

برچسب ها: دکتر شهرام سیدی تعداد بازديد: 39 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز