Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:01

12
آذر
ویروس «چیکونگونیا»، علائم و راه‌های تشخیص

ویروس «چیکونگونیا»، علائم و راه‌های تشخیص

ویروس چیکونگونیا از طریق نیش پشه آلوده به افراد منتقل می‌شود. شایع‌ترین علائم این عفونت نیز تب و درد مفاصل است.به گزارش سایت اطلاع رسانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)

تحریریه زندگی آنلاین : ویروس چیکونگونیا از طریق نیش پشه آلوده به افراد منتقل می‌شود. شایع‌ترین علائم این عفونت نیز تب و درد مفاصل است.به گزارش سایت اطلاع رسانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، شیوع این بیماری تاکنون در کشورهای آفریقایی، آمریکایی، آسیایی، اروپایی و کارائیب، اقیانوس هند و اقیانوس آرام رخ داده است.همچنین این خطر وجود دارد که ویروس توسط مسافران آلوده به مناطق دیگر نیز سرایت کند.در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری یا دارویی برای درمان عفونت ویروس چیکونگونیا وجود ندارد و محافظت از خود در برابر نیش پشه‌ها راهی مهم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.اکثر افرادی که به ویروس چیکونگونیا آلوده می شوند، برخی علائم را نشان می دهند. علائم این بیماری معمولاً سه تا هفت روز پس از نیش زدن پشه آلوده شروع می شود.شایع ترین علائم تب و درد مفاصل است. همچنین علائم دیگر این بیماری ممکن است شامل سردرد، درد عضلانی، تورم مفاصل یا بثورات پوستی باشد.همچنین افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری شدیدتر عبارتند از: نوزادان مبتلا به این بیماری که در حوالی زمان تولد مبتلا شدند، افراد مسن (بیش از ۶۵ سال) و افراد مبتلا به اختلالات و بیمای‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت یا بیماری قلبی.اکثر بیماران در عرض یک هفته احساس بهتری پیدا می‌کنند. با این حال، درد مفاصل می تواند شدید و ناتوان کننده باشد و ممکن است برای ماه ها ادامه داشته باشد.مرگ ناشی از چیکونگونیا نادر است.اگر اخیرا به منطقه ای سفر کردید که ویروس چیکونگونیا در آن یافت شده است و علائمی را که در بالا توضیح داده شد دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. به پزشک خود بگویید که چه زمانی و به کجا سفر کرده اید.پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای تشخیص چیکونگونیا یا سایر ویروس‌های مشابه مانند «دنگی» و «زیکا» تجویز کند.در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری یا دارویی برای درمان چیکونگونیا وجود ندارد.استراحت کردن، مصرف مایعات و داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است برخی علائم را تسکین دهند.برای کاهش تب و درد از داروهایی مانند استامینوفن استفاده کنید.اگر چیکونگونیا دارید، در هفته اول بیماری از خود در برابر نیش پشه محافظت کنید.در هفته اول بیماری، ویروس چیکونگونیا را می توان در خون یافت. این ویروس می تواند از طریق نیش پشه از یک فرد آلوده به پشه منتقل شود. پس از آن پشه آلوده می تواند ویروس را به افراد دیگر نیز منتقل کند.

 بیشتربخوانید:

یک خطر بزرگ آنتی بیوتیک ها که از آن بی‌خبرید

 

 

 

ماده غذایی که خطر از دست دادن حافظه را به نصف کاهش می‌دهد

مصرف هر گونه از این ماده غذایی ممکن است اثر مفیدی به همراه داشته باشد زیرا همه آنها حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام ارگوتیونین هستند.به نقل از سایکولوژی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دو وعده قارچ در هفته خطر از دست دادن حافظه را به نصف کاهش می‌دهد.همانطور که پیش از این مشخص شده است، اختلال شناختی خفیف (MCI)، اغلب پیش درآمد زوال عقل محسوب می‌شود و شامل فراموشی، همراه با مشکلات زبان و توجه است با این حال، مشکلات معمولا از زوال عقل جزئی‌تر هستند.دانشمندان معتقدند که حتی مصرف یک وعده کوچک قارچ در هفته ممکن است برای تاثیری معنادار کافی باشد. اگر افراد مسن حدود نیم بشقاب قارچ در هفته مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری را به نصف می‌رسانند.دکتر لی فنگ، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: این همبستگی شگفت‌آور و دلگرم‌کننده است. به نظر می‌رسد که یک ماده غذایی واحد که معمولا در دسترس است می‌تواند تاثیر چشمگیری بر زوال شناختی داشته باشد.این مطالعه شامل بیش از ۶۰۰ نفر بالای ۶۰ سال در سنگاپور بود که بیش از ۶ سال تحت نظر قرار گرفتند. آنان برای اختلال شناختی خفیف همچنین در مورد عادات غذایی تحت آزمایش بودند.دکتر فنگ گفت: افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف همچنان می‌توانند فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهند بنابراین، آنچه ما باید در این مطالعه تعیین می‌کردیم این بود که آیا این سالمندان در آزمون‌های استاندارد عصب‌روان‌شناس عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد هم سن و با میزان تحصیلات مشابه خود داشتند یا خیر.نتایج این تحقیق نشان داد که ۶ نوع قارچ مصرف شده در این کارآزمایی با ۵۰ درصد کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی مرتبط بودند با این حال، هر گونه قارچ ممکن است اثر مفیدی داشته باشد زیرا همه آنها حاوی آنتی اکسیدانی به نام ارگوتیونئین هستند. دکتر ایروین چیه، محقق دیگر این تحقیق توضیح داد: ما به ترکیبی به نام ارگوتیونین (ET) بسیار علاقه‌مندیم. این ترکیب، آنتی اکسیدان و ضد التهاب منحصر به فردی است و انسان به تنهایی قادر به سنتز آن نیست اما می‌توان آن را از منابع غذایی تهیه کرد که یکی از اصلی‌ترین آنها قارچ است. محققان اکنون کارآزمایی تصادفی کنترل شده از ترکیب خالص ارگوتیونین را انجام خواهند داد. نتایج این تحقیق در نشریه بیماری آلزایمر (Alzheimer’s Disease) منتشر شده است.

 بیشتربخوانید:

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

 

 

 

 

تشابه علائم اولیه «گازگرفتگی» با سرماخوردگی

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما به مردم هشدار داد و گفت: این نوع مسمومیت‌ها در ایام مختلف سال رخ می‌دهد، اما در فصول سرد سال به علت افزایش استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر مشاهده می‌شود.دکتر شاهین شادنیا با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، بیان کرد: گاز سمی مونوکسیدکربن بر اثر نبود اکسیژن کافی هنگام سوختن مواد سوختنی از جمله بنزین، نفت، گاز و گازوئیل تولید می‌شود. او با اشاره به این که وجود گاز مونوکسید کربن در فضا هیچ علائم تنفسی در فرد ایجاد نمی‌کند، افزود: این گاز بدون بو و رنگ بوده وتحریک پذیر نیست؛ به عبارت دیگر نشانه‌های ظاهری برای اثبات حضور آن وجود ندارد.وی گاز مونوکسید کربن را قاتل خاموش خواند و تصریح کرد: گاز CO در بدن، به هموگلوبین خون که مسئول انتقال اکسیژن به سلول‌ها است، متصل شده و به ارگان‌های مختلف بدن هم‌چون مغز و بافت‌های قلب آسیب می‌رساند؛ همچنین میل ترکیبی هموگلوبین به مونوکسیدکربن 200 تا 250 برابر میل ترکیبی آن به اکسیژن است. وی غلظت گاز مونوکسیدکربن و زمان حضور افراد در محیط آلوده را مهمترین عامل تعیین شدت مسمومیت اعلام کرد و افزود: اگر فرد در محیط با غلظت بالای گاز سمی برای مدت کوتاه یا در محیط با غلظت پایین گاز سمی برای مدت زمان زیاد حضور داشته باشد، دچار مسمومیت شدید می‌شود. شادنیا علامت‌های اولیه مسمومیت گازگرفتگی را مشابه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دانست و عنوان کرد: سردرد، بی‌حالی، خستگی و کوفتگی بدن از نشانه‌های اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که در بیشتر مواقع افراد به علت سرما، تصور می‌کنند به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند.به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در صورت ادامه تماس با محیط آلوده، فرد دچار تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و در نهایت کاهش سطح هوشیاری و تشنج می‌شود و این علائم نهایتا مرگ فرد را در پی دارد.به گفته وی، مشاهده علائم مشابه، همزمان در همه افراد خانواده یا بهبود علائم در افراد با تغییر محیط، از علت‌های عمده مراجعه افراد به مراکز است.شادنیا درباره درمان این نوع مسمومیت، گفت: بهترین درمان، خروج فرد از محیط آلوده و تجویز کپسول اکسیژن است؛ البته همواره پیشگیری مهم‌ترین اقدام است. افراد باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و برای سرویس و راه‌اندازی آن از صاحبان صلاحیت و متخصصان در این زمینه کمک بگیرند.این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در ادامه توضیح داد: باز گذاشتن درزهای پنجره‌ها برای ورود اکسیژن و خروج گازهای سمی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای شهر تهران، این استان در مقایسه با استان‌های دیگر، سردمدار آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

بیشتربخوانید:

آیا ویروس کرونا کاملا از بین رفته است؟

 

 

 

 

چگونه مصرف نمک زیاد موجب ابتلا به دیابت می‌شود؟

محققان دریافتند که نمک زیاد می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد.به نقل از مدیکال، در حالی که راهکار پیشگیری از ابتلا به دیابت، اجتناب از مصرف شکر را در ذهن مجسم می‌کند اما نتایج تحقیق جدید آن را با مصرف مکرر نمک مرتبط کرده است.دکتر لو چی، سرپرست گروه تحقیق، مدیر و استاد دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی دانشگاه تولین در نیواورلئان می‌گوید: «پیش از این می‌دانستیم که محدود کردن نمک می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد اما این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که حذف نمکدان از روی میز می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز کمک کند.»چی گفت: «این مورد، تغییر سختی نیست اما می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت شما داشته باشد».برای درک بهتر این پیوند، محققان اطلاعات مصرف نمک بیش از ۴۰۰هزار بزرگسال ثبت شده در بیوبانک انگلستان را مورد بررسی قرار دادند و به‌طور متوسط طی تقریبا ۱۲ سال، گروه تحقیقاتی بیش از ۱۳هزار مورد دیابت نوع ۲ را مشاهده کرد.در مقایسه با کسانی که «هرگز» یا «به ندرت» نمک مصرف می‌کردند، شرکت‌کنندگانی که «گاهی»، «معمولا» یا «همیشه» نمک به غذای خود اضافه می‌کردند، به ترتیب ۱۳، ۲۰ و ۳۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.اینکه چرا مصرف نمک زیاد می‌تواند این تاثیر را به همراه داشته باشد به‌طور کامل درک نشده است اما چی فکر می‌کند که نمک افراد را تشویق می‌کند تا در وعده‌های غذایی خود، غذای بیشتری مصرف کنند که احتمال ابتلا به عوامل خطر مانند چاقی و التهاب را افزایش می‌دهد.این مطالعه ارتباطی بین مصرف مکرر نمک و شاخص توده بدنی بالاتر و نسبت دور کمر به باسن پیدا کرد. مرحله بعدی این تحقیق، یک کارآزمایی بالینی است که میزان نمک مصرفی شرکت‌کنندگان را کنترل و اثرات آن را مشاهده می‌کند.وی پیشنهاد کرد که جستجوی راه‌های مصرف کم سدیم برای چاشنی غذاهای مورد علاقه‌تان، هرگز زود نیست.این توصیه به ویژه برای کسانی که در معرض خطر دیابت هستند، از جمله افرادی که دارای پیش دیابت، سابقه دیابت بارداری یا سبک زندگی کم تحرک هستند (از نظر فیزیکی کمتر از سه بار در هفته) حائز اهمیت است. اگر اضافه وزن دارید، ۴۵ سال یا بیشتر سن دارید یا سابقه خانوادگی دیابت در شما وجود دارد خطر ابتلا شما به دیابت نیز افزایش می‌یابد.نتایج این تحقیق در اول نوامبر در مجموعه مقالات کلنیک مایو (Mayo Clinic Proceedings) منتشر شد.

برچسب ها: تب، مسمومیت، بیماری عفونی، درد مفاصل، ویروس، بیماری ویروسی تعداد بازديد: 199 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز