Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 07:53

23
آبان
سیر صعودی ابتلا به دیابت در ایران

سیر صعودی ابتلا به دیابت در ایران

مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به درصد مبتلایان به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۰سال کشور مبتلا به دیابت هستند

مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به درصد مبتلایان به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۰سال کشور مبتلا به دیابت هستند که در کلانشهر‌هایی نظیر تهران به مراتب حادتر است و به رقمی حدود ۱۴درصد می‌رسد.
 
محمد هاشمی - مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روز جهانی دیابت (۱۴نوامبر، ۲۳آبان) بیان داشت: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حوزه تخصصی غدد درون‌ریز و متابولیسم به شمار می‌آید که شیوع گسترده‌ای در سرتاسر جهان دارد و عوامل پدیدآورنده آن شامل وراثت و شیوه زندگی است.
 

به گزارش انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران، هاشمی گفت: در دهه‌های اخیر شیوع دیابت نوع ۲ در جهان سیر صعودی داشته و با توجه به این مهم که زمینه‌های ژنتیکی افراد در دنیا تغییری نکرده، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که شیوه و سبک زندگی عامل موثرتری در افزایش بروز و شیوع دیابت است.

 

وی ادامه داد: امروزه افراد دسترسی بیشتری به مواد غذایی خصوصا خوراکی‌های چرب و شیرین دارند که باعث شیوع اضافه وزن و چاقی شده و در کنار آن و به مدد تکنولوژی افراد تحرک و فعالیت فیزیکی کمتری پیدا کرده‌اند که هر دوی این موارد از علل موثر در ابتلا و شیوع دیابت در جهان و ایران است.

هاشمی به درصد مبتلایان به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۰سال کشور مبتلا به دیابت هستند که در کلانشهر‌هایی نظیر تهران به مراتب حادتر است و به رقمی حدود ۱۴درصد می‌رسد.

مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:، اما در افراد بالای ۶۰سال کشور از هر ۳ نفر ۲ نفر مبتلا به دیابت و یا حالت پیش دیابت هستند که متاسفانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آن‌ها تا سال‌ها از بیماری خود بی‌خبر هستند.

هاشمی بیان داشت: بیماری دیابت در طول زمان ارگان‌ها و اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند که سیستم کلیوی، سیستم اعصاب و بینایی و همچنین مشکلات قلبی و عروقی از عوارض بلند مدت ابتلا به دیابت است که می‌تواند ناتوانی‌های دائمی در فرد ایجاد کند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: از آنجایی که ابتلا به دیابت و عوارض آن برگشت‌ناپذیر است و با توجه به شیوع بالایی که این بیماری در بین جامعه دارد و بار سنگینی را بر دوش بیمار و نظام سلامت می‌گذارد، و حتی می‌تواند بر بهره‌وری کلی جامعه اثر منفی گذاشته و بار اقتصاد کلان بر جامعه تحمیل کند.

بنابر اعلام انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران، وی گفت: با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد و درمان‌های موجود در واقع کنترل کننده دیابت هستند لذا پرداختن به امر پیشگیری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اصلاح شیوه زندگی به مفهوم داشتن یک تغذیه درست، مناسب و کافی و همچنین داشتن فعالیت بدنی از عوامل اصلی در پیشگیری از بروز دیابت در افراد هستند.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم همچنین گفت که این کنگره در روز‌های یکم تا سوم آذر ماه در سالن همایش‌های ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب ها: دیابت، قندخون تعداد بازديد: 90 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز