Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 16:06

26
شهریور
تمایل به خوردن یخ نشانه چیست؟

تمایل به خوردن یخ نشانه چیست؟

هیچ چیز به اندازه خوردن یخ تراشیده در یک روز گرم تابستان لذت ندارد. تکه‌های یخ کوچکی که در ته لیوان شما می‌چرخند شما را خنک کرده و تشنگی شما را برطرف می‌کنند.

به قلم : دکتر مینا عبدالهی ؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

abdolahimina.n@gmail.com

دکتر محسن صدیقیان : متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : هیچ چیز به اندازه خوردن یخ تراشیده در یک روز گرم تابستان لذت ندارد. تکه‌های یخ کوچکی که در ته لیوان شما می‌چرخند شما را خنک کرده و تشنگی شما را برطرف می‌کنند. هنگامی که بیمار هستید، مکیدن مکعب‌های یخ می‌تواند خشکی دهان را بدون ایجاد حالت تهوع برطرف کند. اما در مورد جویدن تکه‌های یخ سخت مستقیم از فریزر چه می‌کنید؟ آیا برای شما بد است؟ خوردن مکعب یخ ممکن است یکی از فعالیت‌های مورد علاقه سگ شما باشد، اما برای شما می‌تواند یک بیماری زمینه‌ای را نشان دهد. پاگوفاژی نام بیماری پزشکی است که به معنی خوردن یخ اجباری است. میل به یخ می‌تواند نشانه کمبود تغذیه یا اختلال در خوردن باشد، حتی ممکن است به کیفیت زندگی شما آسیب برساند. جویدن یخ همچنین می‌تواند منجر به مشکلات دندانی مانند از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی دندان شود.

بیشتربخوانید:

دانستنی هایی مهم درباره هوس‌های غذایی

 

 

 

 

شرایط مختلفی می‌تواند افراد را به خوردن یخ سوق دهد:

کم‌خونی فقر آهن

یخ خوردن اجباری غالباً با نوعی کم‌خونی متداول به نام کم‌خونی فقر آهن در ارتباط است. کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که خون شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم نداشته باشد. وظیفه گلبول‌های قرمز انتقال اکسیژن به سراسر بافت‌های بدن شما است. بدون اکسیژن‌رسانی درست به بافت‌های بدن، ممکن است احساس خستگی و تنگی‌نفس کنید. افراد مبتلا به کم‌خونی فقر آهن، آهن کافی در خون ندارند. آهن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون ضروری است. بدون آهن کافی، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند اکسیژن را به درستی حمل کنند. برخی از محققان بر این باورند که جویدن یخ در افرادی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند، باعث ایجاد اثر خون بیشتر به مغز می‌شود. وجود خون بیشتر در مغز به معنای اکسیژن بیشتر در مغز است. از آنجا که مغز نیاز به اکسیژن دارد، این افزایش اکسیژن ممکن است منجر به افزایش هوشیاری و وضوح تفکر شود.

در یک مطالعه مشخص شد که افراد دچار کم‌خونی پس از خوردن یخ به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند، در حالی که شرکت‌کنندگان بدون کم‌خونی تحت تأثیر قرار نگرفتند.

بیشتربخوانید:

شکلات تلخ و ارتباط آن با کاهش وزن

 

 

 

 

پیکا

پیکا نوعی اختلال در غذا خوردن است که در آن افراد به اجبار یک یا چند ماده غیر غذایی مانند یخ، خاک رس، کاغذ، خاکستر یا خاک می‌خورند. پاگوفاژی زیرمجموعه‌ای از پیکا است که شامل خوردن یخ، برف یا آب یخ می‌باشد. افراد مبتلا به پیکا به دلیل اختلال جسمی مانند کم‌خونی مجبور به خوردن یخ نمی‌شوند. این یک اختلال روانی است. پیکا اغلب در کنار سایر شرایط روانپزشکی و معلولیت‌های فکری رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند در دوران بارداری ایجاد شود.

 

 

علت تمایل به مصرف یخ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر بیش از یک ماه است که میل به خوردن یخ دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر باردار هستید، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید تا از لحاظ کم‌خونی بررسی شوید. کمبود ویتامین و مواد معدنی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. به پزشک مراجعه کنید و علائم خود را توضیح دهید و بگویید که آیا اشتیاق به خوردن چیزهای غیر معمول دیگر غیر از یخ را داشته‌اید یا خیر. پزشک شما احتمالاً آزمایشاتی را روی شما انجام می‌دهد تا کمبود آهن را بررسی کند.

 

 

آیا ولع مصرف یخ ممکن است باعث پیشرفت سایر اختلالات شود؟

اگر اشتیاق جدی به مصرف یخ دارید، ممکن است در نهایت خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید غذا بخورید. افراد مبتلا به پاگوفاژی ممکن است روزانه چندین بشقاب یخ بخورند.

مشکلات دندانی: دندان‌های شما به سادگی به دلیل خوردن تکه‌های یخ از بین نمی‌روند. با گذشت زمان مینای دندان‌ها دچار آسیب شده و از بین می‌روند. مینای دندان قوی‌ترین قسمت دندان‌ها است. خارجی‌ترین لایه هر دندان را تشکیل می‌دهد و از لایه‌های داخلی در برابر پوسیدگی و آسیب محافظت می‌کند. وقتی مینای دندان فرسایش می‌یابد، دندان‌ها به مواد گرم و سرد بسیار حساس می‌شوند. خطر ایجاد پوسیدگی نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

عوارض ناشی از کم‌خونی: اگر کم‌خونی فقر آهن درمان نشود، می‌تواند منجر به کم‌خونی شدید شود. این مسئله خود با عوارض زیادی در ارتباط است از جمله مشکلات قلبی، بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی و همچنین مشکلات دوران بارداری از جمله تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد، اختلالات رشد و رشد جسمی در نوزادان و کودکان.

عوارض ناشی از پیکا: پیکا یک بیماری بسیار خطرناک است. می‌تواند به انواع عوارض مختلف منجر شود که بسیاری از آنها از فوریت‌های پزشکی هستند. اگرچه خود یخ آسیب چندانی به بدن نمی‌رساند، ولی سایر مواد غیر غذایی و غیرمعمول ممکن است آسیب جدی وارد کنند، از جمله مشکلات روده نظیر انسداد روده، پارگی روده، مسمومیت، عفونت و خفگی.

 بیشتربخوانید:

خوراکی هایی که به هیچ عنوان نباید قبل ورزش بخورید

 

 

 

 

 

تمایل به مصرف یخ چگونه درمان می‌شود؟

اگر هوس شدید به مصرف یخ دارید، در وهله اول باید دلیل آن را بفهمید. اگر دچار کم‌خونی فقر آهن هستید، با مصرف مکمل آهن تقریباً بلافاصله از شر تمایل به مصرف یخ خلاص می‌شوید. اگر پیکا دارید، ممکن است درمان کمی پیچیده‌تر باشد. مشاوره درمانی می‌تواند مفید باشد، به ویژه هنگامی که با داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب ترکیب شود. اگر درد فک یا دندان درد دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا به شما کمک کنند از آسیب جدی به دندان و فک خود جلوگیری کنید.

 

جمع‌بندی

جویدن یخ اجباری می‌تواند منجر به انواع عوارض مختلف شود. همچنین ممکن است در امور زندگی شما در مدرسه، محل کار یا خانه تداخل ایجاد کند. با متخصصین مشورت کنید تا دلیل اشتیاق شما به مصرف یخ مشخص شود. یک آزمایش خون ساده ممکن است به شما کمک کند تا علت آن را دریابید و درمان را شروع کنید.

 بیشتربخوانید:

این وعده غذایی را حتما بخورید!

7 حقیقت جالب درباره وعده صبحانه

 

 

برچسب ها: پوسیدگی دندان، فقر آهن، خشکی دهان، کم‌خونی، یخ، دکتر محسن صدیقیان، دکتر مینا عبدالهی تعداد بازديد: 86 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز