Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:22

21
شهریور
آنفلوآنزا ؛ از علائم تا واکسن

آنفلوآنزا ؛ از علائم تا واکسن

بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا اوایل شروع ماه‌های سرد سال از آخر تابستان تا نیمه پاییز است. باید توجه شود پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود.


 مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به لزوم دریافت واکسن آنفلوآنزا از آخر تابستان تا نیمه پاییز، گفت: باید توجه شود پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود.
همایون امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار است که احتمال بروز آن در طول سال وجود دارد اما معمولا بیشترین زمان فعالیت ویروس آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

علائم ابتلا به آنفلوآنزا

وی گفت: افراد مبتلا به آنفلوآنزا به طور معمول تعدادی از علائم را حداقل به مدت سه تا هشت روز نشان می‌دهند که این علائم شامل تب و لرز، سرفه، ناراحتی گلو، آب ریزش از بینی یا گرفتگی بینی، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، تهوع، استفراغ و اسهال هستند. البته علائم گوارشی در کودکان شایعتر از بزرگسالان است.
 
امیری با بیان اینکه برخی از علائم آنفلوآنزا ممکن است بیش از یک هفته طول بکشند، بیان کرد: علائم در بعضی از افراد به ویژه افرادی که قبلا واکسینه شده‌اند یا در پی ابتلای قبلی به بیماری مقداری ایمنی دارند، خفیف‌تر است.
 
مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص زمان مراجعه به پزشک، گفت: بیماری آنفلوآنزا معمولا با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد اما در صورت بروز و بدتر شدن علائمی مانند کوتاه شدن تنفس، سختی تنفس یا تنفس سریع، درد سینه، گیجی یا سرگیجه ناگهانی و استفراغ مداوم باید به پزشک مراجعه شود.
 
وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به آنفلوآنزا می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم تا یک هفته بعد از شروع علائم، آلوده‌کننده باشند، عنوان کرد: آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه و تماس با سطوح آلوده به ویروس فرد آلوده به دیگران منتقل شود بنابراین رعایت نکاتی مانند پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج دست هنگام عطسه و سرفه، شست‌وشوی مداوم و صحیح دست‌ها، حضور نیافتن در اماکن و تجمعات تا بهبودی کامل و رعایت فاصله مناسب (حداقل یک و نیم متر) از افراد دارای علائم آنفلوآنزا و بیمار برای پیشگیری از ابتلا توصیه می‌شود.

گروه‌های پرخطر حتما واکسن بزنند

امیری با تاکید بر لزوم دریافت واکسن توسط گروه‌های پرخطر به منظور کاهش و کوتاه شدن عوارض ناشی از آنفلوآنزا عنوان کرد: افراد سالمند و بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن، افراد بیش از حد چاق، کودکانی که به مدت طولانی تحت درمان با آسپیرین قرار دارند یا افرادی که داروی ضعیف‌کننده ایمنی یا کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا ممکن است با افزایش خطر ناشی از عوارض بیماری مواجه شوند بنابراین توصیه می‌شود گروه‌های در معرض خطر و پرخطر، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
 
وی افزود: زنان باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن، افراد بیش از حد چاق، افراد دارای کمبود یا نقص سیستم ایمنی، پرسنل پزشکی به خصوص پرسنل شاغل در بخش‌های بستری بیماران ضعف ایمنی، عمده گروه‌های اولویت‌دار دریافت واکسن هستند.

بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا اوایل شروع ماه‌های سرد سال از آخر تابستان تا نیمه پاییز است. باید توجه شود پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود.
 
امیری بیان کرد: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت است اما به طور متوسط ۴۰ تا ۶۰درصد تخمین زده شده است.
برچسب ها: آنفلوآنزا، علائم آنفلوآنزا، واکسیناسیون، واکسن تعداد بازديد: 89 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز