Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:55

20
شهریور
واکسن چگونه از عوارض قلبی کرونا جلوگیری می‌کند؟

واکسن چگونه از عوارض قلبی کرونا جلوگیری می‌کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکسینه می‌شوند تقریبا ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند در معرض عوارض قلبی یا سکته‌ مغزی هستند. دلیل این امر نیز ابتلای کمتر افراد واکسینه‌شده به نوع شدید بیماری کرونا است

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکسینه می‌شوند تقریبا ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند در معرض عوارض قلبی یا سکته‌ مغزی هستند. دلیل این امر نیز ابتلای کمتر افراد واکسینه‌شده به نوع شدید بیماری کرونا است که به نوبه خود بسیاری از خطرات مربوط به قلب را کاهش می‌دهد. همچنین واکسن با کاهش اثرات التهابی، احتمالا به محافظت از سیستم قلبی - عروقی کمک می‌کند.
 
مطالعات آماری نشان می‌دهد که در طول ۲ سال اول همه‌گیری کرونا، حدود ۹۰ هزار مورد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایالات متحده رخ داده و این آمار بیش از پیش‌بینی‌های اولیه متخصصان برای این بازه زمانی بوده است.
 
به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، اکثر این موارد در افراد ۶۵ سال به بالا یعنی گروه سنی که به طور معمول با بالاترین خطرِ عوارض قلبی - عروقی مواجه هستند، رخ داده است. اما در این بازه زمانی مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در بزرگسالان جوان نیز به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش یافت. یک پژوهش نشان داده است که افزایش شدید مرگ‌ومیر ناشی از حمله قلبی در آن دوره در بین افراد ۲۵ تا ۴۴ سال بوده است.
 
 
متخصصان معتقدند که برخی از مرگ‌ومیرهای مربوط به مشکلات قلبی احتمالا به‌ دلیل دشواری در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در اوج همه‌گیری بوده است. با این حال اکنون پزشکان و محققان تقریبا مطمئن‌ هستند که کووید۱۹ نیز عامل تشدید مشکلات قلبی است. علاوه بر عوارضی که در ابتلای شدید به کووید۱۹ نمایان می‌شود به نظر می‌رسد که خطر حملات قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات تا یک سال پس از ابتلا به کووید مزمن همچنان رو به افزایش است.
 

 بیشتربخوانید:

 

کووید،‌ التهاب و لختگی خون

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان قلب باور دارند که کووید، موجب التهاب گسترده می‌شود که به نوبه خود عامل مهمی در بروز حوادث قلبی است. دکتر «لوک لافین»، متخصص قلب دراین‌باره می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید التهاب، خطر بروز مشکلات قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد و بیماری‌های عفونی به‌ ویژه عفونت‌های شدید مانند کووید۱۹ نیز به التهاب منجر می‌شوند.
 
در واقع بخشی از پاسخ سیستم ایمنی به عفونت یا آسیب شدید در بدن، آزاد کردن پروتئین‌هایی است که به نوبه خود موجب التهاب و لختگی خون می‌شوند. در عین حال، التهاب در افرادی که پلاک‌ در شریان‌هایشان انباشته شده‌ است، باعث جدا شدن آن پلاک و ایجاد لخته‌خون و در نهایت منجر به حمله‌ قلبی یا سکته مغزی می‌شود.
 
متخصصان می‌گویند: افرادی که از قبل در عروق‌ خونی‌شان پلاک وجود دارد مانند بسیاری از سیگاری‌ها و کسانی که فشار خون و کلسترول بالا دارند با بیشترین خطر حمله قلبی ناشی از کووید۱۹ مواجه‌ هستند.
 
از سوی دیگر مطالعات اخیر نشان داده است که عوارض قلبی - عروقی پس از بهبودی فرد از بیماری کووید از بین نمی‌رود. پژوهشی گسترده در سال ۲۰۲۲ به بررسی و تحلیل سوابق پزشکی ۶۹۱ هزار و ۴۵۵ بیمار در ایالات متحده پرداخت. بر اساس این پژوهش، افراد پس از ابتلا به کووید و بهبودیِ اولیه، در طول سال با افزایش قابل‌توجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه شدند.
 
دکتر «هلن گلسبرگ»، متخصص قلب در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: در ابتدا تاثیر کووید۱۹ روی سیستم قلبی - عروقی کاملا مشهود بود و اکنون عوارض بلندمدت آن را در افرادی می‌بینیم که قبلا به کووید۱۹ مبتلا شدند.

واکسن کرونا چگونه به کاهش عوارض قلبی کمک می‌کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکسینه می‌شوند تقریبا ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند در معرض حمله قلبی یا سکته‌ مغزی هستند. دلیل این امر نیز ابتلای کمتر افراد واکسینه‌شده به نوع شدید بیماری کووید۱۹ است که به نوبه خود بسیاری از خطرات مربوط به قلب را کاهش می‌دهد. همچنین واکسن با کاهش اثرات التهابی، احتمالا به محافظت از سیستم قلبی - عروقی کمک می‌کند.
 
اگر به‌ تازگی به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید و علائم قلبی - عروقی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس را پشت سر گذاشته‌اید یا اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و شرایط خود را برای او شرح دهید.
 
متخصصان توصیه می‌کنند: کمی بیشتر مراقب فشار خونتان باشید و همچنین با دقت بسیار، کلسترول خون را تحت کنترل داشته باشید. در این میان عادت‌های سالم برای بهبود عملکرد قلب مانند تغذیه مناسب و ورزش منظم را نیز از یاد نبرید.
برچسب ها: بیماری قلبی، واکسیناسیون، کرونا، واکسن کرونا تعداد بازديد: 95 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز