Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:19

13
شهریور
این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

طبق یک مطالعه جدید، دریافت کافی ویتامین D می‌تواند به افراد مبتلا به پسوریازیس شدید کمک کند تا علائم بیماری خود را مدیریت کنند.

الهه جعفرزاده: به گفته محققان، دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها ممکن است در کنترل پسوریازیس مفید باشد. پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد لکه‌، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می‌شود.

این ادعا برگرفته از مطالعه جدیدی است که اخیرا صورت گرفته است. اگرچه این یافته‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند، اما کارشناسان بر این باورند که افزایش مصرف ویتامین D می‌تواند راهی نسبتاً کم‌خطر برای کاهش شدت پسوریازیس باشد.

بنا به گفته تیم تحقیقات، نقش مکمل‌های خوراکی ویتامین D به عنوان یک گزینه درمانی بحث‌برانگیز است. این مطالعه نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از ویتامین D یا شروع مصرف مکمل‌های خوراکی ویتامین D ممکن است فوایدی برای بیماران پسوریازیس داشته باشد.

پسوریازیس یک بیماری مزمن است و در طی این عارضه، سیستم ایمنی فرد بیش از حد فعال می‌شود و باعث می‌شود سلول‌های پوست سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند. این وضعیت منجر به ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شود که ضخیم، پوسته‌دار و ملتهب هستند. این عارضه معمولاً روی پوست سر، آرنج‌ها یا زانوها، به دلیل اصطکاک بیشتر در آن نواحی، خود را نشان می‌دهد.

بیشتربخوانید:

5 عادت غلط برای سلامت پوست

این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

دریافت ویتامین D چگونه بر شدت پسوریازیس تأثیر می‌گذارد؟

برای این مطالعه، ۴۹۱ شرکت‌کننده انتخاب شدند که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ یا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به پسوریازیس مبتلا بودند. محققان سطح ویتامین D این گروه و هم‌چنین میزان تأثیر پسوریازیس روی سطح بدن آنها را بررسی کردند.

با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، شاخص توده بدنی، نژاد، جنسیت و وضعیت سیگار کشیدن، گروه تحقیقات مشخص کرد که سطوح پایین ویتامین D و کمبود آن به طور قابل توجهی با شدت بیشتر پسوریازیس مرتبط است.

محققان هم‌چنین دریافتند بیمارانی که دارای بالاترین میزان ویتامین D بودند، کمترین میزان سطح بدن را تحت تأثیر پسوریازیس داشتند.

بیشتربخوانید:

4 تصور نادرست رایج درباره پیری زودرس پوست

این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

آنالوگ‌های ویتامین D، که به عنوان ویتامین D مصنوعی شناخته می‌شوند، در حال حاضر برای درمان پسوریازیس در برخی موارد استفاده می‌شوند. آنالوگ‌های ویتامین D برای پسوریازیس به شکل موضعی هستند. از آنجا که این شکل مصنوعی ویتامین D به عنوان درمانی برای پسوریازیس استفاده می‌شود، دانشمندان حدس می‌زنند که ویتامین D موجود در رژیم غذایی نیز در این امر تأثیر داشته باشد.

کرم‌های ویتامین D مصنوعی موضعی به‌عنوان درمان‌های جدید برای پسوریازیس در حال ظهور هستند، اما معمولاً نیاز به تجویز پزشک دارند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است رژیم غذایی غنی از ویتامین D یا مکمل خوراکی ویتامین D نیز برای بیماران پسوریازیس مفید باشد.

بیشتربخوانید:

معجزه آلوئه ورا در درمان جوش صورت

این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

اگرچه برای دریافت ویتامین D مکمل‌های دارویی وجود دارند، اما بهتر است مواد مغذی مورد نیاز بدن بیشتر از طریق رژیم غذایی تأمین شود. غذاهایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین D هستند عبارتند از: ماهی‌های چرب (قزل آلا، سالمون، تن، ماهی خال مخالی)، زرده تخم مرغ، جگر گاو، پنیر، قارچ، شیرهای گیاهی (سویا، بادام یا جو دوسر)، غلات صبحانه، آب پرتقال و ... .

 بیشتر بخوانید:

روغن آرگان؛ معجزه طبیعت

16 روش خانگی آکنه را بشناسید

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، پوست و مو، بیماری پوستی، سیستم ایمنی بدن، ویتامین D، پسوریازیس تعداد بازديد: 56 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز