Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:17

22
مرداد
تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست

تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست

هرچه بیشتر درباره اهمیت سلامت روده مطالعه و تحقیق می‌کنیم از تاثیر آن بر سایر اندام‌ها و بافت‌های بدن بیشتر آگاه می‌شویم.

ایسنا به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، کارشناسان سلامت می‌گویند: میکروبیوم روده (مجموعه‌ای از باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌های موجود در بدن) بر سلامتی پوست تاثیر بسزایی دارد از اثربخشی بر شرایط خاص فیزیکی آن گرفته تا کمک به بهبود زخم‌ها.

یک متخصص مرکز سلامت پوست شیکاگو در این باره می‌گوید: ما طی چند سال گذشته متوجه شدیم که ارتباط بین سلامت روده و پوست، بسیار قوی‌تر از آن‌ است که در گذشته تصور می‌کردیم.

وی تاکید کرد: در حالی که میکروبیوم روده به تریلیون‌ها باکتری، ویروس و قارچ اشاره دارد که در روده زندگی می‌کنند، پوست ما هم میکروبیوم خاص خود را دارد که به محافظت از ما کمک می‌کند. پوست گسترده‌ترین عضو بدن انسان و در واقع سد اولیه محافظت در برابر عوامل بیرونی است. ما باید تعادل این دو را حفظ کنیم تا ارتباط آن‌ها به‌ درستی برقرار و تنظیم شود.

متخصصان می‌گویند: میکروبیوم موجود در پوست و روده در حفظ سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند و سیستم ایمنی ما را تحت کنترل نگه می‌دارند. اگر سیستم ایمنی کنترل نشود، لحظه ویرانگر از راه می‌رسد و بدن واکنش التهابی از خود نشان می‌هد که نشانه‌ای از خارج شدن بدن از وضعیت تعادل است.

طبق یافته‌های مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شد، میکروبیوم‌ در انواع اختلال‌های پوستی از آکنه گرفته تا شوره سر و حتی سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتربخوانید:

7هشدار بدن در مورد وضعیت سلامت روده‌ها

 

 

 

میکروبیوم یک تنظیم‌کننده کلیدی برای سیستم ایمنی بدن است و از طریق هموستاز (فرایند پیشگیری از هدر رفتن خون) ارتباط با بافت‌ها و اندام‌ها را حفظ می‌کند. هنگامی که تعادل سالم در میکروبیوم پوست یا روده مختل می‌شود، یک وضعیت فقدان تعادل به نام «دیس‌بیوز» رخ می‌دهد که می‌تواند واکنش ایمنی را تغییر دهد و به بیماری‌های پوستی مانند اگزما منجر شود که شایع‌ترین آن «درماتیت آتوپیک» نامیده می‌شود.

متخصصان می‌گویند: ما هنوز در حال بررسی این فرآیند هستیم که اگر دچار دیس‌بیوز روده یا نشت در روده شویم، اگزما تشدید می‌شود. البته بیماری‌های التهابی دیگری هم وجود دارند.

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از سلامت روده و پوست خود به صورت جداگانه انجام دهید که به ارتباط مثبت روده و پوست منجر شود.

علاوه بر رژیم غذایی سالم و متعادل‌ که کارشناسان معتقدند در حمایت از میکروبیوم روده نیز حیاتی است‌، برای محافظت از میکروبیوم پوست راه‌های دیگری هم وجود دارد زیرا پوست، سدی محافظ در برابر عوامل خارجی است و حفظ سلامتی آن بسیار مهم است.

از جمله اینکه توصیه می‌شود دوش آب گرم را کاهش دهید و پوستتان را با استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم، ماساژ دهید. رسیدگی به پوست بعد از حمام بسیار مهم است. پس از دوش گرفتن، از یک مرطوب‌کننده غنی از سرامیدها (نوعی مولکول چربی که به طور طبیعی در سلول‌های پوست یافت می‌شوند) استفاده کنید. این ترکیب، رطوبت را به بدن بازمی‌گرداند و به سلامتی پوست کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:

اگر به فکر سلامت روده خود هستید ، دور این تنقلات را خط بکشید

 

برچسب ها: رژیم غذایی، پوست و مو، باکتری، ویروس، شوره سر، میکروب روده تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز