Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:15

1
شهریور
کلامیدیا چیست و درمان قطعی آن

کلامیدیا چیست و درمان قطعی آن

کلامیدیا، نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که به طور معمول از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی با شخصی که به این عفونت مبتلاست، منتقل می شود.

به قلم : دکتر عباس انتظاری ؛ متخصص طب پیشگیری

 

تحریریه زندگی آنلاین : کلامیدیا، نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که به طور معمول از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی با شخصی که به این عفونت مبتلاست، منتقل می شود.استفاده از کاندوم های زنانه و مردانه و سدهای دندانی در حین رابطه جنسی به محافظت در برابر ابتلا به کلامیدیا کمک می کند.کلامیدیا، اغلب بدون علامت است؛ اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی طولانی مدت شود.کلامیدیا، به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.کلامیدیا، می تواند در دوران بارداری از مادر به کودک منتقل شود، بنابراین انجام آزمایش برای زنان باردار مهم است. اگر زود درمان نشود، می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و منجر به بروز مشکلات سلامتی طولانی مدت گردد.

بیشتربخوانید:

تغذیه سالم و رابطه جنسی بهتر (بخش اول)

 

 

 

راههای انتقال کلامیدیا

کلامیدیا معمولاً با رابطه جنسی محافظت نشده از طریق واژن، مقعد یا دهان منتقل می شود.کلامیدیا از طریق تماس دستگاه تناسلی قابل انتقال است. این بدان معنی است که با لمس اندام تناسلی، می توان از کسی که به این عفونت مبتلا شده، آن را دریافت کرد، حتی اگر رابطه جنسی یا انزال انجام نشود.در صورت تماس با مایع منی یا مایع واژن، و یا ورود این مایعات به چشم نیز می توان به کلامیدیا مبتلا شد.کلامیدیا از طریق بوسیدن، در آغوش کشیدن، استفاده از حوله مشترک یا استفاده از توالت مشترک منتقل نمی شود.

 

چگونه می توان از کلامیدیا پیشگیری کرد؟

استفاده از کاندوم جدید زنانه یا مردانه یا سد دندانی در هنگام رابطه جنسی، بهترین راه برای محافظت در برابر کلامیدیا است.کلامیدیا، با به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی قابل انتقال است. همیشه اسباب بازی های جنسی را با کاندوم نو بپوشانید و بعد از استفاده، آنها را بشویید تا خطر ابتلا به کلامیدیا و سایر بیماری های مقاربتی کاهش یابد.مهم است که به طور منظم، حتی اگر هیچ علائمی ندارید، و به خصوص اگر چندین شریک جنسی داشته اید، از نظر ابتلا به کلامیدیا آزمایش بدهید.قرص ضد بارداری و انواع دیگر پیشگیری از بارداری (به غیر از کاندوم)، مانع از ابتلا به کلامیدیا نمی شود و همچنین PrEP نیز مانع از این اتفاق نخواهد شد.عفونت کلامیدیا، می تواند در مقعد، چشم و گلو رخ دهد. این عفونت، هم در آقایان و هم در خانم ها، می تواند باعث ایجاد درد، ترشح یا خونریزی در مقعد، و یا التهاب (قرمزی) چشم (به نام ورم ملتحمه) گردد. وجود کلامیدیا در گلو معمولاً علائمی ندارد.

 بیشتر بخوانید:

آسیب شناسی مقاربت های دردناک

 

 

 

 

علائم کلامیدیا چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا، هیچ علائمی ندارند. درصورت بروز علائم، ممکن است تا چند هفته پس از ابتلا به عفونت، متوجه بروز آن ها نشوید. برخی دیگر از افراد، ممکن است تا چندین ماه هیچ علائمی نداشته باشند.

علائم کلامیدیا در زنان

افزایش ترشحات واژن

درد یا سوزش هنگام دفع ادرار

درد در حین رابطه جنسی و  یا خونریزی بعد از رابطه جنسی

درد در قسمت پایین معده  به خصوص هنگام رابطه جنسی

خونریزی بین دو پریودی و  یا دوره های سخت تر.

علائم کلامیدیا در مردان 

ترشحات سفید ، ابری یا آبکی از آلت تناسلی

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

درد و/ یا تورم در بیضه ها.

 بیشتر بخوانید:

کم شدن میل جنسی همسر و راه های درمان آن

 

 

 

 

تست کلامیدیا

حتی اگر علائمی نداشته باشید، می توانید تست ابتلا به کلامیدیا را انجام دهید.آزمایش کلامیدیا آسان است و ضرری ندارد. پزشک متخصص از شما یک نمونه ادرار می خواهد و یا از ناحیه ای که احتمال آلودگی در آن وجود دارد، مانند قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) یا واژن در خانم ها و سر آلت تناسلی (مجرای ادرار) در آقایان، سواب می گیرد.اگر رابطه جنسی مقعدی یا دهانی داشته اید، ممکن است از مقعد یا گلو سواب گرفته شود.اگر نتیجه تست کلامیدیا شما مثبت بود، مهم است که به شریک جنسی خود اطلاع دهید تا آن ها هم بتوانند آزمایش دهند و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند. اگر در مورد چگونگی انجام این کار به مشاوره نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین باید برای سایر بیماری های STI نیز آزمایش دهید.

 

چه زمانی باید آزمایش کلامیدیا بدهم؟

اگر بدون کاندوم رابطه جنسی برقرار کرده اید، یا نگران ابتلا به کلامیدیا یا سایر بیماری های STI هستید، در اسرع وقت آزمایش دهید. اما اگر در طی دو هفته پس از رابطه جنسی، آزمایش داده باشید، ممکن است لازم باشد که بعداً آزمایش را تکرار کنید زیرا عفونت در مراحل اولیه، همیشه قابل تشخیص نیست.

آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا (بهترین دارو)

کلامیدیا با مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک به راحتی قابل درمان است. بسته به نوع درمانی که برای شما تجویز می شود، ممکن است بتوانید همه آنتی بیوتیک ها را در یک روز یا بیش از یک هفته مصرف کنید.

تا زمانی که خود و شریک جنسی فعلی تان، درمان نشده اید، نباید رابطه جنسی برقرار کنید. اگر دوره درمان یک روزه را گذرانده اید، باید تا هفت روز بعد، از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید. از پزشک خود درمورد زمان مناسب برای برقراری مجدد رابطه جنسی، بپرسید.

اثرات طولانی مدت کلامیدیا درمان نشده

در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود، که گاهی اوقات جدی ست. کلامیدیا درمان نشده در زنان، باعث بیماری التهاب لگن (PID) می گردد. PID می تواند باعث درد در لگن و عفونت لگن ، ناباروری (عدم توانایی در باردار شدن) و حاملگی خارج رحمی شود که تهدید کننده حیات است. PID با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

در مردان، کلامیدیا درمان نشده سبب تورم و درد بیضه ها، درد هنگام ادرار یا حین رابطه جنسی و بندرت باعث ناباروری می شود.

کلامیدیا همچنین می تواند باعث ایجاد آرتروز واکنشی (التهاب مفاصل و در برخی افراد مجرای ادرار و چشم)، در زنان و مردان گردد.

ارتباط کلامیدیا با ایدز

اگر مبتلا به کلامیدیا هستید، باید از نظر ابتلا به HIV نیز آزمایش شوید. داشتن کلامیدیا خطر ابتلا به ایدز را افزایش می دهد، زیرا باعث ایجاد التهاب و زخم هایی می گردد که ورود HIV به بدن را آسان می کند.اگر به HIV مبتلا هستید و تحت درمان قرار نگرفته اید، ابتلا به کلامیدیا، در صورت داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم، احتمال انتقال HIV را به شریک جنسی بیشتر می کند. با این حال، اگر تحت درمان هستید و بار ویروسی غیرقابل تشخیصی دارید، دیگر نمی توانید HIV را منتقل کنید . داشتن کلامیدیا تاثیری در این امر نخواهد داشت.اگر از داروهای ضد ویروس استفاده می کنید، مهم است که با پزشک خود در مورد چگونگی تداخل درمان کلامیدیا با داروهای HIV صحبت نمایید.

 

برچسب ها: زگیل تناسلی، آنتی بیوتیک، سوزش ادرار، رابطه جنسی، بیماری جنسی، عفونت مقاربتی تعداد بازديد: 109 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز