Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:26

16
خرداد
همه‌چیز درباره پماد پیروکسیکام

همه‌چیز درباره پماد پیروکسیکام

پماد پیروکسیکام یک داروی تجویز موضعی است که برای تسکین موضعی درد و التهاب استفاده می‌شود. بیماران معمولی که پمادهاي پیروکسیکام برای آن‌ها تجویز می‌شود شامل کسانی هستند که از آسیب

به قلم : دکتر سلمان فلاح ؛  متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پماد پیروکسیکام یک داروی تجویز موضعی است که برای تسکین موضعی درد و التهاب استفاده می‌شود. بیماران معمولی که پمادهاي پیروکسیکام برای آن‌ها تجویز می‌شود شامل کسانی هستند که از آسیب، آرتروز و سایر موارد همراه با التهاب دردناک رنج می‌برند. ازنظر طبقات دارویی، پیروکسیکام و معادل‌های عمومی، در دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAID طبقه‌بندی می‌شوند.پماد پیروکسیکام با کاهش تولید پروستاگلاندین‌هایی که باعث درد می‌شوند کار می‌کند. درحالی‌که پماد پیروکسیکام یک داروی موضعی است، نیز به‌عنوان یک داروی مسکن خوراکی به‌صورت قرص در دسترس است.

بیشتربخوانید:

بهترین پماد برای نیش حشرات ؛ با این روش‌ها از گزیدگی در طبیعت دور بمانید

 

 

 

 

نحوه‌ی تأثیر و موارد استفاده از پماد پیروکسیکام

به‌عنوان یک NSAID ، پماد پیروکسیکام تولید پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مسئول ایجاد التهاب در بافت‌ها را کند یا متوقف می‌کند. پماد با پخش شدن روی مفاصل و بافت نرم، داروهای موجود در از طریق پوست جذب می‌شوند. عضلات و مفاصل زیر ناحیه محل استفاده بلافاصله در معرض پماد قرار می‌گیرند که به‌سرعت تولید پروستاگلاندین‌ها را در چنین مناطقی متوقف می‌کند. تورم کوچک می‌شود درنتیجه درد در ناحیه آسیب‌دیده کاهش می‌یابد.پماد پیروکسیکام برای درمان، کنترل، پیشگیری و بهبود بیماری‌ها، شرایط و علائم زیر استفاده می‌شود:

تورم، سفتی، اسپاسم و درد مفصل (به علت گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات)

آرتروز

آرتریت روماتوئید

نقرس حاد

درد بعد از عمل

شرایط حاد اسکلتی – عضلانی

آرتریت روماتویید جوانان

 

انواع کمردرد و دردهای ستون فقرات

قبل از استفاده از پماد پیروکسیکام، در مورد لیست فعلی داروها، محصولات بدون نسخه (به‌عنوان‌مثال ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و غیره)، آلرژی‌ها ، بیماری‌های از قبل موجود و شرایط سلامتی فعلی (به‌عنوان‌مثال بارداری، جراحی در آینده و غیره) به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از شرایط سلامتی ممکن است شمارا در معرض عوارض جانبی دارو قرار دهد. طبق دستور پزشک استفاده کنید و یا دستور چاپ‌شده روی درج محصول را دنبال کنید. مقدار مصرف بر اساس شرایط شما است. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید. نکات مهم مشاوره در زیر ذکرشده است.

اگر اختلال در عملکرد کلیه، کبد یا قلب دارید، مراقب باشید

کودکان زیر 12 سال

بیماران مسن

بیماران مبتلابه عفونت، آسم، اختلالات آلرژیک، اختلالات خونریزی دهنده یا فشارخون بالا

قبل از استفاده از این دارو روی زخم‌های باز، پوست خشک، بریده‌بریده، تحریک‌شده یا آفتاب‌سوخته با پزشک خود مشورت کنید.

قبل و بعد از استفاده از پماد یروکسیکام دستان خود را بشویید. ناحیه پوست را برای درمان تمیز و خشک‌کنید.

بعد از استفاده فوری از ژل پیروکسیکام ناحیه تحت درمان را شستشو ندهید. همچنین از استفاده از سایر محصولات در ناحیه تحت درمان خودداری کنید مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شود.

استفاده از مقدار زیاد ممکن است منجر به کپچر شود. از لایه نازک‌تر یا مقدار کمتری از دارو استفاده کنید تا از پیچ‌خوردگی جلوگیری شود.

از مصرف این دارو در چشم یا بینی یا دهان خودداری کنید.

بیشتربخوانید:

آنچه در باره پماد پیروکسیکام باید بدانید

 

 

 

عوارض

در زیر فهرستی از عوارض جانبی احتمالی آورده شده است که ممکن است از تمام مواد تشکیل‌دهنده ژل پیروکسیکام رخ دهد. این‌یک لیست جامع نیست. این عوارض جانبی ممکن است رخ دهد اما همیشه رخ نمی‌دهد. برخی از عوارض جانبی ممکن است نادر اما جدی باشد. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر به‌خصوص اگر از بین نرود، با پزشک خود مشورت کنید.

سرگیجه

ضربان قلب سریع

تغییر در گلبول‌های قرمز خون

تاری دید

سو هاضمه

احساس بیماری

افزایش سطح قند خون

تغییر در گلبول‌های سفید خون

بثورات پوستی

استفراغ

خواب‌آلودگی

خارش

کاهش‌یافته

سطح قند خون پایین

زخم دهان یا لب‌ها

صدای زنگ گوش

یبوست

از دست دادن اشتها

تورم پا

اسهال

درد شکم

درد و ناراحتی

خارش پوست

مشکلات کلیوی

قرمزی روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن

افزایش وزن

حساسیت پوست به نور خورشید

اختلالات دستگاه گوارش و خونریزی

زخم معده

سردرد

حساسیت به نور

کمبود پلاکت در خون

نفروپاتی حاد

ژل پیروکسیکام نیز ممکن است باعث عوارضی شود که در اینجا ذکر نشده است.

بیشتربخوانید:

بتامتازون برای چیست و چه عوارضی دارد؟

 

 

 

 

تداخلات با ژل پیروکسیکام

اگر هم‌زمان از داروهای دیگر یا بدون نسخه استفاده کنید ، اثرات ژل پیروکسیکام ممکن است تغییر کند. این ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد یا باعث شود داروی شما درست‌کار نکند. در مورد تمام داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی که استفاده می‌کنید به پزشک خود بگویید تا پزشک بتواند به شما در پیشگیری یا مدیریت تداخلات دارویی کمک کند. ژل پیروکسیکام ممکن است با داروها و محصولات زیر تداخل کند:

کاپتوپریل

سیدوفوویر

فوروزماید

لیزینوپریل

لیتیوم

لوزارتان

پردنیزون

والزارتان

زمان عدم استفاده از ژل پیروکسیکام

 

حساسیت بیش‌ازحد به ژل پیروکسیکام منع مصرف آن است. علاوه بر این در صورت داشتن شرایط زیر نباید از ژل پیروکسیکام استفاده شود:

زخم معده فعال

حساسیت بیش‌ازحد

شیردهی

پورفیریا

بارداری

 آیا می‌توانم بلافاصله استفاده از این محصول را متوقف کنم یا باید آرام‌آرام استفاده از محصول را قطع كنم

بعضی از داروها نیاز به مخلوط شدن دارند یا به دلیل اثرات برگشتی نمی‌توانند فوراً متوقف شوند. لطفاً برای توصیه‌های خاص بدن، سلامتی و سایر داروهایی که ممکن است استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتربخوانید:

آشنایی با کاربردهای باورنکردنی پماد ویکس

 

 

 

برچسب ها: کمردرد، ستون فقرات، اسپاسم، آرتروز، دردهای مفصلی، دکتر سلمان فلاح، پماد، پماد پیروکسیکام تعداد بازديد: 98 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز