Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:51

11
اسفند
پوکی استخوان چه تاثیری بر روی دندان ها می گذارد؟

پوکی استخوان چه تاثیری بر روی دندان ها می گذارد؟

پوکی استخوان مسئله ای است که باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد، اما آیا پوکی استخوان بر روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که پوکی استخوان ممکن است با کاهش سلامت دهان، از جمله بیماری پریودنتال (لثه)، تراکم استخوان فک و از دست دادن دندان همراه باشد.

تراکم استخوان فک

ممکن است بدون تراکم استخوان کافی، مستعد از دست دادن دندان باشید و می‌تواند جایگزین‌هایی مانند ایمپلنت، دندان مصنوعی و پل را پیچیده کند زیرا ممکن است استخوان‌ها به اندازه کافی قوی نباشند. از دست دادن استخوان فک می‌تواند منجر به فروپاشی صورت شود که منجر به پیری زودرس صورت می‌شود.

از دست دادن دندان

تحقیقات ارتباط بین از دست دادن دندان و پوکی استخوان را نشان داد. با این حال، عوامل دیگری مانند سن، سیگار کشیدن، نژاد، یائسگی، بهداشت دهان و دندان و هورمون‌ها در از دست دادن دندان نقش دارند.

بیماری لثه

پریودنتیت (التهاب لثه پیشرفته) و پوکی استخوان با تحلیل استخوان (انقباض و از بین رفتن استخوان) مشخص می‌شوند. بسیاری از مطالعات ارتباط بین این دو را تایید می‌کنند و هر بیماری ممکن است یک عامل خطر برای دیگری باشد.

عوامل خطر برای پوکی استخوان و بیماری لثه

این دو در برخی از عوامل خطر مشترک هستند، از جمله:

سن بالاتر

ژنتیک

تغییر هورمونی

سیگار کشیدن

کمبود کلسیم و ویتامین D

عوارض جانبی داروی پوکی استخوان و دندان‌ها

علاوه بر ارتباط بین پوکی استخوان و سلامت دهان، برخی از داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند می‌توانند بر دندان‌ها تاثیر بگذارند. به طور خاص، داروهای تقویت کننده استخوان می‌توانند یک بیماری نادر اما جدی به نام استئونکروز ایجاد کنند که می‌تواند به شدت به استخوان فک آسیب برساند.

 استئونکروز اغلب بر بیماران مبتلا به سرطان استخوان که دوزهای بالاتری از این داروها دریافت می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. در حالی که این بیماری می‌تواند خود به خود اتفاق بیفتد، معمولاً به دنبال روش‌هایی مانند کشیدن دندان رخ می‌دهد.

جلوگیری از آسیب استخوان و از دست دادن دندان

در حالی که شما کنترلی بر برخی عوامل مانند ژنتیک، سن و هورمون‌ها ندارید، برخی از کارها وجود دارد که می‌توانید به طور فعال برای جلوگیری از پوکی استخوان و از دست دادن دندان انجام دهید. آنها عبارتند از:

خوردن یک رژیم غذایی مغذی

حفظ وزنی که برای شما سالم است

دریافت کلسیم و ویتامین D کافی

فعال بودن

ترک سیگار

داشتن بهداشت دهان و دندان خوب

مراقبت منظم از دندان

در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به دندانپزشک خود بگویید

درمان پوکی استخوان برای محافظت از سلامت دهان

اگر پوکی استخوان دارید، درمان آن برای جلوگیری از پیشرفت آن و محافظت از سلامت دهان مهم است. درمان‌های رایج برای آن به شرح زیر است:

داروها

هورمون درمانی

مکمل‌های کلسیم و ویتامین D

ورزش کافی

یک رژیم غذایی مغذی

کاهش عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و زمین خوردن

برچسب ها: دندان، بهداشت دهان و دندان، کلسیم، پوکی استخوان، دندان مصنوعی، ویتامین D، ایمپلنت، فک تعداد بازديد: 113 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز