Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:22

2
آذر
چند روش ساده برای درمان گرفتگی صدا

چند روش ساده برای درمان گرفتگی صدا

 ضعف یا خش دار شدن صدا، تغییر در تنفس یا بلع و زیر و بم شدن صدا، از رایج‌ترین علائم گرفتگی صدا هستند.

چند روش ساده برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد که می‌توان در منزل انجام داد. از این روش‌ها می‌توان برای درمان گرفتگی صدا کودکان یا اطرافیان خود نیز استفاده کنید.

استراحت دادن به صدای خود

در اثر داد زدن یا صحبت کردن زیاد، حنجره شما دچار التهاب و تحریک شده است. پس برای مدتی سکوت کنید تا تارهای صوتی شما استراحت کند. یا حداقل از فریاد زدن و پچ پچ کردن با دیگران خودداری کرده و به آرامی حرف بزنید. چون پچ پچ کردن فشار زیادی به تارهای صوتی شما وارد می‌کند. این روش برای رفع گرفتگی صدای شما یا فرزندتان بسیار مناسب و راحت است.

استفاده از دستگاه بخور سرد

راهکار دیگری که برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد، مرطوب کردن هوا است. پس هوای تنفسی خود در منزل را با یک دستگاه بخور سرد مرطوب کنید. انجام این کار در فصول سرد سال بسیار ضروری است. چون هوای داخل منزل در اثر گرمایش خشک شده و موجب تحریک بیشتر گلو می‌شود. گرفتن یک دوش آب گرم هم می‌تواند به بهبود گرفتگی صدای شما کمک کند.

بیشتربخوانید:

6 نسخه خانگی برای درمان سرفه و گلودرد

 

 

 

مصرف زیاد مایعات

راحت‌ترین روشی که برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد، مصرف زیاد مایعات است. با نوشیدن روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب، می‌توان مشکل کم آبی بدن را رفع کرد. در طول مدت درمان از نوشیدن مایعات کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنید. اگر گرفتگی صدای شما در اثر سرماخوردگی باشد، بهترین کار مصرف سوپ مرغ یا سیر زیاد است. چون سیر باعث کاهش ترشحات مخاطی شده و گرمای سوپ موجب مرطوب شدن گلوی شما می‌شود.

چند روش ساده برای درمان گرفتگی صدا

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک، موجب کاهش التهاب حنجره و بهبود بافت‌های تحریک شده می‌شود. برای تهیه چنین محلولی، باید یک قاشق چای خوری نمک را در لیوان آب گرم حل کنید. سپس روزانه چند بار آب نمک را غرغره کنید تا علائم التهاب برطرف شود. این کار باعث باز شدن راه‌های تنفسی و سینوس‌ها از عوامل بیماری‌زا می‌شود. برخی افراد به اشتباه از دهانشویه به جای آب نمک استفاده می‌کنند! اما فراموش نکنید که دهانشویه حاوی الکل است و موجب خشکی تارهای صوتی می‌شود. پس نه تنها به درمان گرفتگی صدا کمک نخواهد کرد؛ حتی ممکن است میزان التهاب را افزایش دهد.

زنجبیل

زنجبیل، بهترین دمنوش برای گرفتگی صدا و درمان بیماری‌های تنفسی است. مواد موجود در زنجبیل برای درمان سرفه‌های خشک و تحریک کننده مرتبط با لارنژیت، بسیار مناسب است. پس در عوض استفاده از شربت گرفتگی صدا در کودکان، می‌توان دمنوش زنجبیل را مصرف کرد. یا اینکه مقداری از زنجبیل را داخل سوپ بریزید تا کودک آن را مصرف کند.

بیشتربخوانید:

درمان سریع سرفه و گلودرد ؛ ساده و بی‌دردسر

 

 

 

داروهای بدون نسخه

برای درمان گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی، می‌توان از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کرد. این داروها علاوه بر خاصیت ضد التهابی، موجب بهبود سردرد یا تب هم می‌شوند. همچنین می‌توانیر شربت گرفتگی صدا در کودکان را از داروخانه‌ها تهیه کنید. به هیچ وجه از آسپرین استفاده نکنید؛ چون باعث آزرده شدن تارهای صوتی شده و گرفتگی صدا را تشدید می‌کند. افرادی هم که رفلاکس معده دارند، باید موقع خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهند. ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب خوردن را قطع کرده و یا با تجویز پزشک، شربت آلومینیوم ام جی مصرف نمایید. اما فراموش نکنید که مصرف هرگونه دارو بدون نسخه برای افراد درگیر با بیماری‌های قلبی، غیرمجاز است.

چای عسل

مصرف عسل باعث کاهش سرفه و ترشح مخاط می‌شود. پس می‌توان از این ماده شگفت انگیز برای درمان سریع گرفتگی صدا استفاده کرد. کارایی عسل در درمان سرفه، به مراتب بیشتر از داروهایی مانند دکسترومتورفان است. مقداری عسل را در فنجان چای آب گرم حل کرده و نوش جان کنید. اگر هم با شیرینی زیاد میانه خوبی ندارید، یک لیموی تازه را داخل آن بچکانید.

 

 

برچسب ها: سرماخوردگی، آنفولانزا، گرفتگی صدا، درمان گرفتگی صدا، دمنوش، سوپ مرغ، گلودرد، سینوزیت، کم آبی بدن، دمنوش زنجبیل تعداد بازديد: 92 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز