Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:24

9
آبان
هپاتیت مستقیم این عضو بدن را هدف قرار می دهد؟

هپاتیت مستقیم این عضو بدن را هدف قرار می دهد؟

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: هپاتیت بیماری است که مستقیم کبد را هدف قرار می دهد.

بهداشت نیوز نوشت: مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: هپاتیت بیماری است که مستقیم کبد را هدف قرار می دهد.

دکتر راحله میری با بیان این مطلب افزود: کبد در هضم، جذب و ذخیره انواع موادغذایی مانند قند، چربی، پروتئین و ویتامین نقش اساسی ایفا می کند و وظیفه تصفیه خون از سموم و مواد اضافی را هم برعهده دارد، ازاین رو طبیعی است که با اختلال در کار کبد بدن دچار مشکلات فراوانی شود و حتی این نارسایی در عملکرد سبب فوت بیمار هم بشود.

به گفته وی، عوامل زیادی مانند میکروب ها، ویروس هـــا، بیماری های خودایمنی و ارثی، مصرف برخی داروها و الکل و کبدچرب در بروز این بیماری نقش دارند.

 بیشتربخوانید:

غذاهایی که برای کبد مثل سم هستند!

هپاتیت مستقیم این عضو بدن را هدف قرار می دهد/ راه‌های مقابله با این بیماری چیست؟

وی بیان کرد: هپاتیت بیماری است که منجر به التهاب و ورم کبد می‌شود و همه ساله نزدیک به ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند

وی با تاکید بر اینکه هپاتیت بیماری است که آگاهی درباره آن نقش مهمی در پیشگیری و کنترلش دارد، ادامه داد: ویروس ها ازجمله ویروس هپاتیت B و C مهم ترین علل التهاب و ورم کبد هستند. آمارها نشان می دهند؛ بیش از ۳۰۰میلیون نفر در دنیا به عفونت مزمن هپاتیت ویروسی B و C مبتلا هستند. همچنین این ویروس ها مهم ترین عامل ایجاد سرطان پس از مصرف سیگار به حساب می آیند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: از هر ۱۲ مرگ ناشی از سرطان، یک مورد آن مربوط به هپاتیت B یا C است، نکته تأمل برانگیز موضوع هم اینجاست که با وجود شیوع و مرگ و میر بالایی که هپاتیت ویروسی B و C دارد، متأسفانه ۹۰ درصد مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند.

دکتر میری اظهار کرد: ویروس هپاتیت B و C از راه اشتراک خون و تماس جنسی محافظت نشده منتقل می شوند. اشتراک خون هم از طریق اقداماتی مانند انجام حجامت در مکان های غیربهداشتی، تتوکردن با وسایل غیراستریل و استفاده از سوزن و سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر اتفاق می افتد که مراقبت های کنترلی را می طلبد و از آنجایی که خوشبختانه این عفونت ها از طریق ارتباطات روزمره مانند دست دادن، بغل کردن، بوسیدن، عطسه، سرفه، گزش حشرات و غذاخوردن منتقل نمی شوند، خیلی نباید نگران شیوع بالای آن ها در جامعه بود.

بیشتربخوانید:

چقدر مستعد مبتلا شدن به کبدچرب هستید؟

 

 

وی افزود: ابتلا به هپاتیت های مزمن ویروسی B و C دربیشتر مواقع با علائم بالینی مشخصی همراه نیست، برای همین مبتلایان به آن ممکن است تنها از علائم غیراختصاصی مانند درد مبهم در پهلوی راست یا خستگی شکایت داشته باشند که این نشانه ها هم دلیل قطعی برای ابتلا به بیماری نیست و باید از طریق آزمایش خون آن را مشخص کرد. خوشبختانه آزمایش اولیه هپاتیت ویروسی، در همه آزمایشگاه های تشخیص پزشکی انجام می شود.

وی گفت: درمان نکردن هپاتیت B و C می تواند منجر به نارسایی عملکرد کبد و درنهایت فوت بیمار شود، بنابراین حتما باید روند درمان را پیگیری کرد، خوشبختانه امروزه داروهای موثر و ارزان قیمتی برای درمان هر دو عفونت هپاتیت در داخل کشور تولید می شود و همه بیمه ها دارو های ضد ویروسی را پوشش می دهند.

به گفته وی، هپاتیت C با مصرف دارو در عرض ۳ تا ۶ ماه کامل درمان می شود و دیگر اثری از ویروس در بدن نیست. اما هپاتیت B دوره درمان طولانی تری دارد و برای کنترل آن حتی ممکن است لازم باشد که بیمار تا چندین سال داروی ضد ویروسی مصرف کند.

دکتر میری اظهار کرد: به منظور پیشگیری از هپاتیت B، واکسن موثری وجود دارد که در کشورمان از سال ۱۳۷۲، تمامی نوزادان در بدو تولد آن را دریافت می کنند و توصیه می شود که افراد زیر ۵۰ سال هم که قبل از سال ۱۳۷۲ متولد شده اند، حتما علیه این عفونت واکسینه شوند. مجموع این تلاش ها در داخل و خارج کشور باعث شده است تا جامعه جهانی به حذف کامل هپاتیت C و کنترل هپاتیت B تا سال ۱۴۱۰ امیدوار باشد که برای رسیدن به آن در کشور خودمان باید هر ایرانی حتما یک بار در طول عمر خود آزمایش هپاتیتB را انجام بدهد.

وی ادامه داد: برای هپاتیتC هم اگر کسی سابقه مجروحیت در زمان جنگ یا سابقه دریافت خون قبل از سال ۱۳۷۵ یا حتی یک بار اعتیاد تزریقی را دارد حتما توصیه می شود برای آزمایش تشخیصی این بیماری اقدام کند.

 بیشتربخوانید:

آیا بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت C می‌توانند پیوند کلیه انجام دهند؟

 

برچسب ها: کبد، هپاتیت، هپاتیت C، هپاتیت B، واکسیناسیون، بیماری خودایمنی تعداد بازديد: 162 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز