Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 16:56

9
آبان
۱۰ قانون در مصرف ویتامین‌ها که باید بدانید

۱۰ قانون در مصرف ویتامین‌ها که باید بدانید

بسیاری از ما ممکن است در حال حاضر در قفسه داروهای خود مکمل‌ها و ویتامین‌های زیادی داشته باشیم. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا باید مکمل‌ها و ویتامین‌ها را مصرف کنید؟ در واقع اصلاً شما چه نیازی به استفاده از ویتامین‌ها دارید؟

مانند هر قرص و داروی دیگری مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها نیز قانون خاص خود را دارند که تمامی استفاده‌کنندگان باید از آن‌ها مطلع باشند. در همین جهت قصد داریم در این مقاله به معرفی ۱۰ قانون مصرف ویتامین‌ها که باید بدانید بپردازیم.

بدن انسان به ۱۳ ویتامین و حداقل ۱۶ ماده معدنی ضروری برای سلامتی نیاز دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که همه بزرگسالان هر روز به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی نیاز دارند، باید گفت نیازهای مردان و زنان متفاوت است و همین موضوع باعث میشود که مولتی ویتامین مردان از بانوان نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال، زنان در سنین باروری به آهن بیشتری نسبت به مردان هم سن خود نیاز دارند بنابراین مکمل‌های زنانه معمولاً شامل آهن هستند اما مکمل‌های مردانه اینگونه نیستند.

شکل مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها مهم نیست

نگران نباشید که یک ویتامین یا مولتی ویتامین به شکل قرص، شربت و یا اسپری است. زیرا شواهد کمی وجود دارد که دقیقا ثابت کنند کدام یک از شکل‌های ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند برای بدن ما مفید باشند. بنابراین لازم نیست به شکل آن‌ها اهمیت دهید فقط نوعی را انتخاب کنید که با آن بیشتر احساس راحتی می‌کنید.

بیشتربخوانید:

این افراد مکمل ویتامین D مصرف نکنند

 

 

 

باید با غذا مقداری ویتامین مصرف کنید

ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E و K بهتر است هم‌زمان با غذاهای حاوی چربی مصرف شوند، زیرا جذب را بهبود می‌بخشند. در واقع، محققان آمریکایی دریافته‌اند که مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی ظهر که ممکن است حاوی بیشترین چربی باشد، سطح ویتامین D را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

۱۰ قانون در مصرف ویتامین‌ها که باید بدانید

ترکیب مواد غذایی را در نظر داشته باشید

چیزی که در اینجا اهمیت دارد بدانید این است که غذاهای فیبری مانند غلات کامل و لوبیا می‌توانند جذب مواد معدنی را متوقف کنند. در نتیجه مکمل‌های خود را در وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنید که به جذب انواع ویتامین و مکمل آسیب وارد نکند. اما به‌هرحال برخی از غذاها عملکرد عکس دارند و باعث جذب بهتر مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها می‌شوند. به طور مثال آهن گیاهان در کنار ویتامین سی راحت‌تر جذب می‌شود. در نتیجه می‌توانید یک لیوان آب پرتقال را با سالاد اسفناج یا سبزیجات میل کنید.

بیشتربخوانید:

اگر به دنبال پوستی شاداب هستید این ویتامین‌ها را بخورید

 

 

بیش از حد از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها استفاده نکنید

بدون شک شما نمی‌توانید اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی را بیش از حد مصرف کنید. درست است که هر مقدار اضافی مولتی ویتامین که مصرف کنید، می‌تواند از بدن شما خارج شود اما باید مراقب ویتامین A باشید. این ویتامین محلول در چربی است و در بدن ذخیره می‌شود. مصرف بیش از حد آن در یک دوره طولانی‌مدت می‌تواند باعث سردرد و حالت تهوع یا حتی پوکی استخوان و مشکلات پوستی شود. بنابراین، اگر روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، بررسی کنید که محصولات دیگری (مانند روغن کبد ماهی) که حاوی ویتامین A نیز هستند را مصرف نمی‌کنید.

برخی از ویتامین‌ها را روزانه مصرف کنید

ویتامین D یکی از آن ویتامین‌هایی است که ارزش افزودن به سبد ویتامین‌های روزانه شما را دارد. این ویتامین یک ویتامین ضروری است که در فصل زمستان مقدار خیلی کمی از آن را جذب می‌کنیم. بدن ما با تبدیل نور خورشید بر روی پوست ما ویتامین دی تولید می‌کند. اما هنگامی که هوا رو به سردی می‌رود و با ابری شدن هوا کمتر می‌توانیم این ویتامین را جذب کنیم. در نتیجه پیشنهاد می‌شود روزانه حداقل ۱۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنید. فرقی ندارد که آقا باشید یا خانم زیرا در هر صورت باید مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های موردنیاز خود را تامین کنید. همچنین می‌توانید در اینجا لیست بهترین مکمل‌های مخصوص آقایان را مشاهده کنید.

تعداد دفعات نیاز به مصرف آن‌ها متفاوت است

بیشتر مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌توان فقط یک بار در روز مصرف کرد اما چیزی مانند اکیناسه باید دو تا سه بار در روز مصرف شود تا اثر آن گسترش یابد. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ویتامین‌ها در صبح مؤثرتر است یا شب اما سعی کنید آن‌ها را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید تا به یک برنامه منظم وارد شوید.

بیشتربخوانید:

ویتامینی با اثر معجزه‌آسا در مو و پوست

 

 

 

دوز روزانه خود را بدانید

مقدار توصیه شده روزانه (RDA)برای ویتامین‌ها اکنون با مقادیر مرجع مواد مغذی (NRV) جایگزین شده است اما آن‌ها دقیقاً همان مقادیر هستند. NRV ها توسط اتحادیه اروپا برای رفع نیازهای بهداشتی اکثر مردم تنظیم‌شده‌اند اما برخی از گروه‌ها به مقادیر بیشتری از مواد مغذی نیاز دارند. به عنوان مثال، 400 میکروگرم اسید فولیک برای زنان باردار برای جلوگیری از نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا توصیه می‌شود، در حالی که جمعیت عمومی نیاز به مصرف NRV 200 میکروگرم دارند.

۱۰ قانون در مصرف ویتامین‌ها که باید بدانید

مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها می‌توانند بدن شما را بیمه کنند

بزرگ‌ترین استدلال علیه مصرف ویتامین‌ها این است که ما باید همه چیزهایی را که نیاز داریم از غذای خود دریافت کنیم. اما اگر رژیم غذایی نامنظم دارید، غذاهای فرآوری شده زیادی می‌خورید یا نگران کاهش سطح مواد مغذی هستید، چه؟ مطالعات نشان می دهند که حتی کاهش سطح مواد معدنی در خاک نیز منجر به کاهش سطح ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات ما شده است. مصرف مولتی ویتامین و مواد معدنی به صورت روزانه می‌تواند بدن شما را در مقابل هرگونه بیماری بیمه کند. اما توجه داشته باشید که یک مکمل فقط برای پر کردن شکاف بین مواد غذایی که از غذای خود دریافت نمی‌کنیم و آنچه که نیاز داریم، است و به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین غذاها کنید.

بررسی کنید که کمبود چه ویتامینی در بدن شما بیشتر است

زنان و دختران به آهن و ید اضافی نیاز دارند، کودکان کوچک‌تر به روی و روغن ماهی نیاز دارند. نوجوانان به طیف وسیعی از مواد معدنی نیاز دارند زیرا اغلب این موارد را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. افراد مسن به ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم بیشتری نیاز دارند زیرا مواد مغذی کمتری را از غذا جذب می‌کنند. روغن ماهی و ویتامین D برای کمک به کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی مفید است. زیرا ممکن است اغلب اوقات خارج از خانه نباشید تا بتوانید نور خورشید را به مقدار کافی جذب کنید. اگر گیاهخوار هستید، انجمن وگان مصرف ویتامین‌های B، ویتامین D، ید و سلنیوم را توصیه می‌کند (ویتامین‌های B عمدتاً در منابع حیوانی یافت می‌شوند). همچنین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به اسید فولیک، ویتامین D و روغن ماهی مخصوص بارداری نیاز دارید زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چربی‌های امگا 3 دریایی برای رشد مغز و چشم نوزاد بسیار مهم هستند.

از هر جایی مکمل و مولتی ویتامین نخرید

اما آخرین قانون؛ هنگام خرید مولتی ویتامین ها دقت کنید زیرا مولتی ویتامین های مورد اعتماد توسط سازمان بهداشت جهانی و یا سازمان بهداشت کشور مورد تائید قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره ۱۰ قانون مهم که هنگام مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها باید با آن‌ها واقف باشید، صحبت کردیم. ذکر این نکات به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز بتوانید این مواد موردنیاز بدن را خریداری و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا لیست تمام مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های موردنیاز بدن خود را جستجو کرده و سپس خرید کنید.

برچسب ها: ویتامین A، دارو، ویتامین، ویتامین D، مولتی ویتامین، قرص تعداد بازديد: 120 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز