Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 09:11

30
مهر
فشار خون متفاوت در دست چپ و راست چه مفهومی دارد؟

فشار خون متفاوت در دست چپ و راست چه مفهومی دارد؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که تفاوت قابل توجه در فشار خون میان دست‌ها ممکن است حاکی از تنگی یا سفت شدن شریان‌ها باشد.

 بیماری پیشرونده و غیرقابل برگشت است که در آن کلیه‌ها شروع به از کار افتادن می‌کنند.

علل شایع این بیماری شامل فشار خون بالا و دیابت هستند. به همین دلیل مدیریت فشار خون بالا می‌تواند پیشرفت آسیب کلیوی را کاهش دهد و آن را به تاخیر اندازد.

دیابت

برخی از افراد مبتلا به دیابت نیز فشار خون متفاوتی در هر یک از دست‌های خود دارند. در غیاب سطوح نرمال و مناسب از انسولین، قند خون بالا می‌رود و به طور بالقوه به اندام‌ها و اعصاب آسیب می‌رساند. نهایتا پس از گذشت یک دوره زمانی، دیابت می‌تواند باعث سفت شدن رگ‌های خونی و افزایش فشار خون شود.

چاقی

چاقی به شدت با اختلاف فشار خون بین دست‌ها در ارتباط است. بررسی منظم هر دو دست برای اندازه گیری فشار خون ممکن است به پزشکان کمک کند تا به موقع خطر شرایط مختلفی مانند فشار خون بالا یا دیابت را که بر افراد چاق بیش از دیگران تاثیر می‌گذارند، تشخیص دهند.

بیشتربخوانید:

عوارض فشارخون بالا را جدی بگیرید؛ کدام فشار خون خطرناک است؟

 

 

 

 

 

مزایای اندازه گیری فشار خون هر دو دست

اندازه گیری فشار خون در هر دو دست مزایای زیادی دارد. در واقع، این روش اندازه گیری توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) و سایر سازمان‌های تخصصی توصیه شده است.

بررسی فشار هر دو دست می‌تواند به پزشکان کمک کند تا خطر آسیب به اندام‌ها در ارتباط با فشار خون بالا را بهتر تعیین کنند و تصویر کلی دقیق تری از سلامت بیماران به آن‌ها ارائه دهند.

پس در مجموع تفاوت جزئی در فشار خون دو دست طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. اما در شرایطی که این اختلاف بیش از ۱۰ میلی متر جیوه رویت شده و مبتلا به بیماری زمینه‌ای هم هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید و یا پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

 بیشتربخوانید:

کاهش سریع فشار خون با روش های طبیعی

 

 

 

برچسب ها: چاقی، دیابت، فشار خون، فشار خون بالا تعداد بازديد: 103 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز