Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:19

18
شهریور
اگر می‌توانید این کار را با انگشتتان انجام دهید ممکن است در معرض خطر مرگ باشید

اگر می‌توانید این کار را با انگشتتان انجام دهید ممکن است در معرض خطر مرگ باشید

یک آزمایش انگشت شست ساده وجود دارد که می‌توانید به راحتی در خانه انجام دهید و متوجه شوید که آیا در معرض خطر یک مشکل قلبی مرگبار هستید یا خیر.

مراقبت از قلب بسیار مهم است. این کار با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم قابل انجام است. انجام ندادن این مراقبت‌ها می‌تواند منجر به مشکلات شدیدی شود که کارشناسان پزشکی می‌گویند تنها با چرخاندن انگشتان شست دست قابل شناسایی است.

این کار می‌تواند به شما در تشخیص آنوریسم آئورت (Aortic aneurysms) پنهان‌شده کمک کند. آنوریسم آئورت، برآمدگی یا بیرون زدگی دیواره رگ اصلی متصل به قلب است. اگرچه این تورم معمولا تهدیدی جدی برای سلامتی نیست، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند خطرآفرین باشد.

آنوریسم آئورت معمولا علامتی ندارد و از طریق غربالگری تشخیص داده می‌شود. اما تا آن موقع ممکن است خیلی دیر شده باشد و برآمدگی آنقدر بزرگ شده باشد که آماده ترکیدن باشد و باعث خونریزی داخلی و احتمالا مرگ شود. از هر ۱۰ نفری که دچار پارگی می‌شوند، هشت نفر پیش از رسیدن به بیمارستان فوت می‌شوند و یا از عمل جراحی جان سالم به در نمی‌برند.

اما پزشکان دانشکده پزشکی ییل می‌گویند که افراد می‌توانند با این آزمایش قابل اعتماد، میزان خطر بروز این مشکل را بررسی کنند. برای این آزمایش مراحل زیر را انجام دهید:

برای انجام تست کف دست شست، یک دست را بالا بگیرید و کف دست را صاف نگه دارید.

بیشتربخوانید:

آثار ذرات معلق هوا بر سلامتی و بروز مرگ زودرس

 


انگشت شست را تا جایی که ممکن است روی کف دست بکشید.
اگر از لبه دور کف دست عبور کند این احتمال وجود دارد که یک آنوریسم پنهان را در خود پناه داده باشید.

توانایی حرکت دادن انگشت شست به این شکل نشانه غیرمستقیم شل بودن مفاصل فرد است و می‌تواند از علائم احتمالی بیماری بافت همبند در بدن، ازجمله آئورت باشد که بزرگ‌ترین شریان بدن است که از قلب تا معده می‌رود.

توجه به این نکته ضروری است که افرادی که می‌توانند انگشت شست خود را در گوشه کف دست خود خم کنند لزوما در شرف ترکیدن آنوریسم نیستند. آنوریسم‌ها اغلب دهه‌ها طول می‌کشد تا به نقطه پارگی برسند و جواب مثبت این آزمایش نباید دلیلی برای وحشت شما باشد. با این حال انجام آن می‌تواند برای افرادی که سابقه خانوادگی یا فشار خون بالا دارند مفید باشد.

آنوریسم آئورت شکمی چه علایمی دارد؟

در اکثر موارد علامتی وجود ندارد، اما در موارد نادر، آنوریسم می‌تواند باعث درد معده یا کمردرد مداوم شود. اگر آنوریسم آئورت شکمی پاره شود باعث درد ناگهانی و شدید در شکم خواهد شد. از دیگر علایم مرتبط با آن می‌توان به سرگیجه، پوست عرق‌کرده و سرد، ضربان قلب شدید، احساس ضعف و از دست دادن هشیاری اشاره کرد.

بیشتربخوانید:

چرا پشت میز نشینی زیاد سلامتی خانم‌ها را تهدید می‌کند؟

 

 

 

چه عواملی ریسک آنوریسم آئورت را بالا می‌برد؟

همه مردان بالای ۶۶ سال در معرض خطر آنوریسم آئورت هستند. زنان بالای ۷۰ سال که یک یا چند عامل خطرآفرین زیر را داشته باشند نیز در معرض خطر بیشتری هستند:

فشار خون بالا
بیماری مزمن انسداد ریوی
کلسترل خون بالا
بیماری‌های قلبی عروقی، مثل بیماری قلبی یا سابقه سکته
سابقه سیگار کشیدن

چطور ریسک آنوریسم آئورت شکمی را کاهش دهیم؟

شما می‌توانید خطر را با این کار‌ها از خود دور کنید:

ترک سیگار
رعایت رژیم غذایی سالم
ورزش منظم
کاهش مصرف الکل.

برچسب ها: رژیم غذایی، سکته قلبی، غربالگری، بیماری قلبی، حمله قلبی تعداد بازديد: 76 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز