Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:59

8
شهریور
چگونه متوجه شویم که مشکل قلبی داریم؟

چگونه متوجه شویم که مشکل قلبی داریم؟

مشکلات قلبی به جز تنگی نفس ممکن است علائم دیگری داشته باشد که متاسفانه بیشتر اوقات نادیده گرفته می شود

اکثر افراد درد قفسه سینه را مرتبط با بیماری‌های قلبی تلقی می‌کنند اما درد قفسه سینه تنها نشانه‌ای نیست که بدن هنگام مشکلات قلبی از خود بروز می‌دهد.


فشار خون بالا، لخته شدن خون، آریتمی و مشکلات دریچه می تواند باعث سبکی سر، سرگیجه، تنگی نفس و درد فک شود. از آنجایی که این علائم به وضوح با قلب مرتبط نیستند و با سایر بیماری‌های سلامتی مرتبط هستند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند و باعث می‌شوند افراد مراقبت‌های فوری را به تأخیر بیندازند.

آنچه که همواره نگرانی ما را برمی‌انگیزد درد قفسه سینه است، اما حقیقت این است که مشکلات قلبی عروقی را می‌توان با علائم دیگری نیز شناخت.

در ادامه این گزارش به برخی دیگر از علائم مشکلات قلبی پرداخته شده‌است:


سوزن سوزن شدن یا احساس درد در پاها

درد در ساق پا به ویژه زمانی که با تورم همراه باشد می تواند به دلیل لخته شدن خون در وریدهای عمقی بدن باشد. تورم پا همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد گه قلب مشکلاتی در پمپاژ خون در سراسر بدن داشته باشد که باعث کاهش جریان خون به پاها می شود.

 شاید پاها خیلی دور از قلب به نظر برسند اما در واقع درد پا می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که اتفاقی در سیستم قلبی عروقی در حال رخ دادن است.

سرگیجه یا احساس سبکی در سر

اون هسیائو، متخصص قلب و استادیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی ییل در کنتیکت، بسیاری از بیماران قلبی که با علائمی همچون سرگیجه و سبکی سر به وی مراجعه می کنند را درمان کرده است.

نوسان فشار خون که شامل فشار خون خیلی بالا و یا خیلی پایین می‌شود می تواند باعث سرگیجه شود.

این متخصص بر این باور است که ضربان‌های بالای قلب نیز می‌تواند باعث سبکی سر شود. اگرچه بسیاری از آریتمی‌ها نگران‌کننده نیستند و در نتیجه مصرف کافئین یا یائسگی ایجاد می‌شوند، برخی از ضربان‌های نامنظم قلب می‌توانند نشانه‌ای از بیماری قلبی یا انسداد در شریان‌های قلب باشند.

سردرد زیاد

 سردرد شدید ممکن است نشانگر این باشد که اتفاقی اشتباه در قلب در حال افتادن است. به گفته این متخصص، سردرد پیشانی همراه با دردی که در سرتاسر پیشانی و پشت چشم ها ایجاد می شود، می تواند نشان دهنده فشار خون بالا باشد.

 اکثر افراد فشار خون خود را حس نمی‌کنند؛ در یک لحظه، زمانی که فشار خون کمی بیش از حد عادی برای بدن است مغز نمی تواند آن را کنترل کند و سپس منجر به سردرد پیشانی و درد پشت چشم می‌شود.

 فشار خون بالایی که منجر به سردرد می شود یک مساله جدی است. چراکه اگر فشار به اندازه‌ای بالا باشد که منجر به سردرد شده است و برای مدت به نسبت طولانی بالا بماند، می تواند منجر به ترکیدن رگ های خونی شود.

تنگ شدن نفس

تنگی نفس یکی از علائمی است که با بسیاری از بیماری‌های قلبی در ارتباط است؛ تنگی نفس، به ویژه در زمان تحرک و ورزش می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد.

 بسیاری از زنان مسن هنگام ورزش دچار تنگی نفس می شوند؛ در هنگام ورزش فشار خون این افراد به طور چشمگیری بالا می‌رود و در نتیجه دچار تنگی نفس خواهند شد.

این نوع تنگی نفس همچنین می‌تواند نشانه لخته شدن خون در ریه‌ها باشد و یا ممکن است مشکل از یکی از دریچه های قلب باشد و ریتم قلب به اختلال خورده باشد و یا حتی نارسایی قلبی وجود داشته باشد.

اگر تنگی نفس ناگهانی و شدید باشد یا به تدریج بدتر شود، باید توسط پزشک قلب معاینه شوید.

حالت تهوع یا کم شدن اشتها

حالت تهوع و از دست دادن اشتها می تواند از نشانه های نارسایی قلبی باشد. وقتی قلب شروع به از کار افتادن می کند، خون در پاها و شکم جمع می شود. وقتی روده پر از خون می شود، مواد مغذی را نیز جذب نمی کند و باعث می شود افراد اشتهای خود را از دست بدهند و همیشه احساس سیری کنند.

گاهی اوقات، حالت تهوع و ناراحتی معده تنها علائمی است که بیماران مبتلا به انسداد در رگ پشتی قلب احساس می کنند.

 بسیاری از بیمارانی که دچار حمله قلبی به دلیل اختلال در شریان پشت قلب می شوند، در واقع درد قفسه سینه یا تنگی نفس نخواهند داشت، فقط حالت تهوع پیدا می کنند و در معده خود احساس ناراحتی می کنند.

احساس درد و سفتی فک

برخی از افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی درد و سنگینی فک را تجربه خواهند کرد که از گردن، به فک و پایین به بازوی چپ سرایت می کند.

 

 

برچسب ها: قلب، سکته قلبی، علائم سکته قلبی، سردرد، فشار خون، لخته خون، تنگی نفس، بیماری قلب، قلب درد تعداد بازديد: 221 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز