Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:23

2
مرداد
ابتلای ۸ برابری افراد واکسن نزده به سویه‌های جدید کرونا

ابتلای ۸ برابری افراد واکسن نزده به سویه‌های جدید کرونا

عضو کمیته کووید ۱۹ با اشاره به قابلیت انتقال بسیار بالای زیرشاخه‌های جدید اُمیکرون گفت: احتمال ابتلای به زیرسویه‌های جدید در افرادی که واکسن می‌زنند ۳ برابر و آنهاییکه واکسن نزده اند تا ۸ برابر افزایش می‌یابد.

فارس نوشت: عضو کمیته کووید ۱۹ با اشاره به قابلیت انتقال بسیار بالای زیرشاخه‌های جدید اُمیکرون گفت: احتمال ابتلای به زیرسویه‌های جدید در افرادی که واکسن می‌زنند ۳ برابر و آنهاییکه واکسن نزده اند تا ۸ برابر افزایش می‌یابد.

علیرضا ناجی عضو کمیته کووید ۱۹ و رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران اولین روز از مرداد سال جاری در پاسخ به اینکه چه واکسنی برای استفاده دُز چهارم مناسب‌تر است گفت: اینکه بتوانیم برای دُزهای بوستر، واکسن با کفایت بالاتری بزنیم خیلی خوب است. در ایران واکسنی با پلتفرم MRNA نداریم.

وی در خصوص واکسن‌های موجود در ایران گفت: واکسن‌های موجود در ایران بر پایه وکتور مثل آسترازنکا، بر پایه پروتئین مثل پاستوکووک، اسپایکوژن و رازی و واکسن‌های غیرفعال مثل سینوفارم ، فخرا و برکت است.

ناجی با اشاره به اینکه اگر فردی سه دُز واکسن سینوفارم تزریق کرده باشد باز هم می‌تواند از این واکسن استفاده کند اظهار داشت: اما ترجیح بر این است این افراد برای دُز چهارم از واکسنی برای برانگیختن ایمنی بیشتر استفاده کنند. اگر واکسن آسترازنکا را به خاطر اتمام تاریخ مصرف آن کنار بگذاریم دو واکسن اسپایکوژن و پاستوکووک می‌تواند جزو اولویت‌های تزریق باشد.

 

وضعیت موج هفتم، بستگی به عملکرد ما دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا موج هفتم پیک شدیدتری نسبت به موج ششم خواهد داشت؟ گفت: همه اینها بستگی به عملکرد ما دارد. فاصله زیاد بین تزریق واکسن‌های دُز یک و دو تا به امروز، عدم استقبال مردم از دُز بوستر، آدرس غلط دادن به مردم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده به طوریکه مردم از ماسک استفاده نکردند و ورود یک سویه بسیار مسری و ایمن گریز موجب شده تا موج هفتم به وقوع بپیوندد.

واکسن تا ۷۰ درصد انسان را در برابر بیماری شدید، بستری، ICU و مرگ حفاظت می‌کنند
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اوج گرفتن این پیک بستگی به عملکرد ما دارد. در حال حاضر حتما باید ماسک بزنیم و فاصله جانبی را رعایت کنیم و همینطور واکسن دُز بوستر بزنیم. درست است که واکسنهای موجود برای سویه‌های جدید ساخته نشده اند اما همین واکسن‌ها علیرغم کاهش کفایت، تا ۷۰ درصد انسان را در برابر بیماری شدید، بستری، آی سی یو و مرگ حفاظت می‌کنند. سویه BA۵ بسیار مسری و ایمن‌گریز است.

احتمال ابتلای به کرونا در افرادی که واکسن نزده اند ۸ برابر بیشتر از واکسن زده‌ها است
عضو کمیته کووید ۱۹ با تاکید بر لزوم تزریق دُز یادآور واکسن کرونا گفت : اُمیکرون از BA۱ آغاز و تا BA۵ ادامه می‌یابد اظهار داشت: بر اساس مطالعات افرادی که به زیر سویه‌های قبلی مبتلا شده باشند می‌توانند به فاصله ۴ تا ۶ هفته دوباره با زیرشاخه‌های جدید آلوده شوند. احتمال ابتلای به زیرسویه های جدید در افرادی که واکسن می‌زنند ۳ برابر و آنهاییکه واکسن نزده اند تا ۸ برابر افزایش می‌یابد. بنابراین واکسن‌ها می‌توانند گردش ویروس در جامعه و بستری شدن بیماران در بیمارستان را کاهش دهند و پیک را به کمترین حد خود برسانند.

 

۹ تا ۱۱ میلیون نفر جمعیت کشور، اصلا واکسن نزده اند

وی متذکر شد: ۹ تا ۱۱ میلیون نفر جمعیت خاموش داریم که اصلا واکسن نزده اند که باید واکسن بزنند و همینطور استقبال از تزریق واکسن در طیف سنی ۵ تا ۱۱ سال کم شده که نیاز است این طیف هم واکسن تزریق کنند چون آنها در معرض خطر هستند و بیماری را هم منتقل می‌کنند. واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک و رعایت فاصله جانبی موجب می‌شود پیک انقدر پایین بیاید که خسارت جانی زیادی نداشته باشیم و فشار به سیستم بهداشتی کشور به به حداقل برسد.

 

اگر روند مبتلایان به کرونا ادامه پیدا کند ممکن است با پیک شدیدی روبرو شویم

ناجی با بیان اینکه تست تعداد زیادی از هموطنان در روز مثبت می‌شود و موارد بستری هم افزایش پیدا کرده گفت: تست‌های مثبت، بخشی از آماری است که به این بیماری مبتلا می‌شوند. این عدد واقعی نیست چون تعداد تست هایی که گرفته می‌شود کم است.

وی افزود: اگر بخواهد این روند ادامه پیدا کند ممکن است با پیک شدیدی روبر و شویم. زیرسویه‌های اُمیکرون خوشبختانه نسبت به دلتا بیماری‌زایی کمتری دارند اما بواسطه فاصله زمانی زیاد بین دُزهای ۱ و ۲ تا امروز و پایین آمدن ایمنی و نبود درصد مناسبی از تزریق دُز بوستر، این پیک می‌تواند برای افراد مسن و کسانیکه از نظر ژنتیکی مشکل دارند و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، مشکل آفرین باشد به همین دلیل از تزریق واکسن باید استقبال کنیم.

 

کرونا تمام نشده و ممکن است هیچ وقت تمام نشود

وی در پاسخ به اینکه آیا با ایمنی جمعی، کُشندگی این ویروس کاهش پیدا کرده و آیا کرونا بالاخره تمام خواهد شد؟ گفت: کرونا تمام نشده و ممکن است هیچ وقت تمام نشود. ویروس کرونا مدام خود را تغییر می‌دهد و به علت این تغییرات باید بر واکسن زدن اصرار داشته باشیم. عدم بروزرسانی واکسن‌های کرونا یکی از نقاط اشتباهات جهان در برابر این ویروس است که اقداماتی برای آن در حال انجام است.

واکسیناسیون و چرخش ویروس به طور توأمان موجب کاهش مرگ و میر ویروس کرونا شده است
وی با اشاره به ایمنی گلّه‌ای افزود: مرگ و میر نسبت به قبل بسیار کاهش داشته است. یکی از دلایل این امر تاثیر واکسیناسیون و چرخش ویروس به عنوان ایمنی طبیعی است. مطالعات نشان داده ایمنی طبیعی خیلی دوام ندارد مگر اینکه با واکسیناسیون مخلوط شود، آنگاه است که دوام بسیار بیشتری خواهد داشت. نقص ما این است که واکسن‌هایمان علیه سویه‌های جدید نیست واکسن کرونا باید مثل واکسن آنفلوآنزا باشد.ویروس باید پایش ژنتیکی شود و هر چندوقت یکبار واکسن‌ها بروزرسانی شوند و واکسن‌های بوستر جایگزین واکسن‌های قبلی شوند.

ناجی با تاکید بر سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس کرونا گفت: در مورد ویروس کرونا به ایمنی گلّه ای که نسبت به سایر بیماری‌های عفونی دیگر نمی‌رسیم اما کاهش ابتلا به این بیماری کاملا مشهود است.

 

 

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، آمار کرونا، سویه جدید کرونا، سویه اومیکرون، دز چهارم واکسن تعداد بازديد: 124 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز